قیمت گوشت در سال جدید با تغییرات زیادی روبرو بوده است. دولت برای کاهش قیمت گوشت تصمیم به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرده است. و در سطح شهر مراکزی وجود دارد که قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. تلاش دولت برای کاهش قیمت گوشت ادامه دارد و هم چنین در حال پیدا کردن راهکار هایی است که قیمت گوشت به حد ثابتی برسد.

به گزارش بازار، قیمت انواع گوشت قرمز در چهاردهم آذر ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

راسته با استخوان گوسفندی

۱۷۶,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۹۵,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۷۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۲۰۵,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۸۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۹,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۵,۰۰۰

قلم گوساله

۳۹,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۷۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۹۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۱۰۵.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۸۰.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۸۸,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۲۰۲,۰۰۰

خرید ۲۱۰۰ رأس دام سبک از دامداران خراسان شمالی

صداوسیما گزارش داد، با هدف حمایت از دامداران استان خراسان شمالی و کمک به چرخه تولید و رونق و تشویق بیشتردامداران به تولید دام سبک و سنگین در استان، شرکت‌های وابسته به تعاون روستایی در دو ماه اخیر ۲۱۰۰ رأس دام سبک زنده را از دامداران استان خریداری کردند.

از ابتدای تیرماه اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی گاوداران و دامپروران خراسان شمالی وابسته به تعاون روستایی استان، به‌عنوان مباشر شرکت پشتیبانی امور دام کار خرید دام زنده سبک را به صورت حمایتی انجام می‌دهد.

تعاونی‌های استان دام خریداری شده را کشتار کرده و آن را به صورت لاشه به پشتیبانی امور دام استان تحویل می‌دهد.

تاکنون ۲۱۰۰ رأس دام سبک زنده به قیمت هر کیلو ۸۵ هزار تومان، در مجموع به وزن ۱۰۵ تن از دامداران استان خریداری و به پشتیبانی امور دام استان تحویل شده است.

خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین به عنوان قطب دامپروری محسوب می‌شود.

چندی پیش خبری مبنی بر واردات گوشت از نیکاراگوئه توسط رئیس سازمان دامپزشکی منتشر شد. به گفته وی، بنابر راهبردهای پنج گانه وزارت جهاد وارد مذاکره شدیم که در این راستا نخستین شیوه نامه‌های بهداشتی را با ونزوئلا امضا کردیم و احتمالا با نیکاراگوئه برای واردات گوشت قرمز امضا خواهیم کرد.رئیس سازمان دامپزشکی می‌گوید، سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که ۸۵۰ هزار تن آن در داخل تولید و حدود ۱۰۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث بازار رقابتی دام زنده و گوشت قرمز می‌شود، گفت: در پی این اقدام دولت، نرخ دام زنده و گوشت قرمز در فرآیند عرضه و تقاضا واقعی خواهد شد.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، گردن و سردست گوسفندی ۱۸۵ تا ۱۹۰ هزار تومان، راسته و ران گوسفندی ۲۲۰  تا ۲۵۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان، ران گوساله ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان و سردست گوساله حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

در میادین میوه وتره‌بار نیز قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان، راسته بدون استخوان ۱۷۷ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، گردن گوسفندی ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ران گوسفندی با استخوان ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ران گوساله ۱۳۹ هزار تومان است.

قیمت گوشت قرمز که در هفته پیش با توجه به افزایش تقاضا و رشد قیمت دام زنده، با افزایش زیادی همراه بود، اکنون با کاهش تقاضا به تعادل رسیده است.

 در روزهای پس از اعلام رسمی اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه‌ها بازار کالاهای اساسی با نوسان‌ زیادی مواجه بود. در کنار مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات که قیمت جدید آنها اعلام شد، برخی کالاهای دیگر نیز تغییرات شدیدی را در قیمت شاهد بودند که گوشت ازجمله آنها بود.

در کنار مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات که قیمت جدید آنها اعلام شد، برخی کالاهای دیگر نیز تغییرات شدیدی را در قیمت شاهد بودند که گوشت قرمز ازجمله آنها بود. گوشت‌قرمز در میان اقلامی نبود که با تغییر شیوه پرداخت یارانه شامل تغییر قیمت می‌شد، اما با این حال در یک هفته گذشته قیمت این کالا در بازار افزایش زیادی داشت و در بعضی فروشگاه‌ها قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی و گوساله به ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومان رسید درحالی‌که قبل از هدفمندی یارانه‌ها در قصابی‌های معمولی حداکثر قیمت کیلویی ۲۰۰هزار تومان بود. بخشی از این افزایش نرخ که در بازار گوشت گوساله بیشتر مشاهده شد، به افزایش ۵تا ۶برابری قیمت نهاده‌های دامی و وابستگی بیشتر دام‌های سنگین به تغذیه با نهاده‌ها بازمی‌گشت اما بخشی از آشفتگی بازار هم به باور فعالان بازار ناشی از خریدهای هیجانی بود.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران، دلیل افزایش قیمت گوشت در هفته گذشته را واکنش مردم به تغییرات قیمت دیگر اقلام و نگرانی از گرانی بیش از پیش گوشت دانست و گفت: مردم در هفته گذشته کمی شتاب‌زده خرید کردند و دامداران هم بر این باور بودند که شرایط خاصی پیش آمده و می‌توانند هر قیمتی را اعمال کنند ولی بازار که راکد شد، قیمت‌ها هم به همان سطوح قبلی بازگشت.

علی اصغر ملکی، تفاوت قیمت کنونی گوشت گوسفندی با قیمت‌های ۲هفته قبل را ۴تا ۵هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و همانطور که قیمت مرغ با کاهش تقاضا شکست، گوشت قرمز هم در نبود تقاضا نمی‌تواند افزایش زیادی در قیمت داشته باشد. اگر تقاضا بیشتر شود قطعا بازار دچار تغییراتی خواهد شد اما از آنجا که قدرت خرید پایین است، بعید است افزایشی را در قیمت‌ها شاهد باشیم. به‌گفته ملکی، هم‌اکنون هرکیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۵تا ۱۷۰هزارتومان به‌دست مغازه‌دار می‌رسد که قیمت برای مصرف‌کننده با احتساب سود ۱۰درصدی ۱۸۱تا ۱۸۷هزار تومان خواهد بود.

قیمت‌های بالای ۲۵۰هزار تومان، موقتی است

افزایش قیمت در بازار گوشت موجب شده دولت نیز برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی دوشنبه هفته گذشته از آغاز واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان خبر داد و اعلام کرد دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است. محمد قربانی افزود: گوشت قرمز پیش‌تر هم یارانه دریافت نمی‌کرد و در نتیجه مشمول آزادسازی یارانه‌ها نمی‌شود، بنابراین قیمت‌های ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومانی در بازار گوشت موقتی است. این مقام دولتی همچنین از مذاکره با اتحادیه‌های دامداران بر سر قیمت هر کیلو گوشت دام زنده خبر داد و اعلام کرد تا پایان هفته نرخ‌های جدید کارشناسی گوشت قرمز اعلام می‌شود، که البته این اتفاق نیفتاد.

افزایش قیمت دام زنده

اگرچه قیمت توافقی هر کیلو گوشت دام زنده هنوز اعلام نشده اما تولیدکنندگان از افزایش ۳۰درصدی هزینه تولید خبر می‌دهند. تصمیم دولت در تغییر نرخ ارز واردات اقلام اساسی و پرداخت یارانه مستقیم، قیمت نهاده‌های دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را که تا پیش از این با ارز ۴.۲۰۰تومانی وارد می‌شد، ۵تا ۶برابر کرد و هزینه تولید را برای دامداران بالا برد. قیمت جو از ۱.۸۰۰تومان به ۱۲هزار تومان رسید، ذرت ۱.۹۰۰تومانی ۱۲هزار تومان شد و سویای ۳.۷۰۰تومانی هم به ۱۷هزار تومان رسید تا در پی آن قیمت شیرخام و البته گوشت تولیدی دامداران هم افزایش یابد. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تأثیر ۳۰درصدی افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت دام زنده خبر داد و اعلام کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت دام برای ما از ۸۰هزارتومان به ۱۰۴هزار تومان رسیده است. این گفته احمد مقدسی در حالی است که قیمت گوشت در بازار تا پیش از اجرای طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها نیز فاصله‌ای دست‌کم ۷۰هزار تومانی با قیمت خرید گوشت از دامداران داشت و هر کیلو گوشت ۷۰هزارتومانی در دامداری، وقتی به مغازه‌های قصابی می‌رسید قیمتش تا بیش از ۱۵۰هزارتومان بالا می‌رفت، در چنین شرایطی کمترین قیمت گوشت گوساله در مغازه‌ها را نیز مانند گوشت گوسفندی باید ۱۸۰هزار تومان دانست

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران گفت: درحال‌حاضر کمبودی نیست و تا زمان نیاز، واردات گوشت نباید صورت گیرد.