دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

سرپرست بانک کشاورزی از صدور دامدارکارت جدید با سقف اعتباری دو میلیارد ریال و نرخ سود ۱۰ درصد در حمایت از تامین نهاده‌های دامی خبر داد.

 به نقل از بانک کشاورزی، مهدی رضایی با تاکید بر این که اولویت اول بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ حمایت از تامین نهاده‌های کشاورزی در قالب دامدارکارت و سامانه بازارگاه است، اظهار داشت: افزایش سقف اعتباری دامدارکارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدارکارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی، از جمله اقداماتی است که بانک کشاورزی همسو با سیاست‌های دولت و با هدف رونق واحدهای تولیدی دام و طیور و تامین امنیت غذایی کشور در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و برای حمایت از تولید کنندگان و رونق واحدهای تولیدی دام و طیور، دولت طرحی را با هماهنگی بانک مرکزی به تصویب رساند که طی آن بانک کشاورزی بر اساس معرفی وزارت جهاد کشاورزی، تسهیلات یارانه‌دار خرید نهاده‌های دامی را به واحدهای کوچک در قالب دامدارکارت با نرخ سود ۱۰ درصد و به واحدهای متوسط و بزرگتر از طریق سامانه بازارگاه با نرخ سود ۱۲ و ۱۵ درصد پرداخت کند.

رضایی با بیان این که اعتبار در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی در این طرح، بالغ بر ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی در اجرای سیاست تامین نقدینگی واحدهای پرورش دام و طیور، در قالب دامدارکارت با نرخ سود ۱۱ درصد تا ۳۱ اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر از واجدان شرایط پرداخت کرده است./مهر

وی افزود: مجردینی که خانوار آنها یارانه دریافت می‌کرده و یا اینکه تا اردیبهشت ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند اما حذف شدند، نمی‌توانند ثبت نام کنند. این اقدام صرفا برای افرادی است که یارانه دریافت نمی‌کردند و یا اینکه در سال‌های گذشته یارانه آنها قطع شده است. در حال حاضر زمینه لازم برای ثبت نام این افراد فراهم نشده است و اولویت ثبت نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر روی ثبت نام جامانده‌ها است.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد ثبت‌نام افرادی که خانوار آنها دچار تغییر شده است، گفت: کسی که یارانه بگیر بوده و به طور مثال ازدواج کرده است، باید به پلیس به علاوه 10 مراجعه و مدارک لازم را ارائه کند تا از خانواده پدری جدا شود. پس از این مرحله سرپرست خانوار حسابی را در بانک افتتاح می‌کند.

وی با بیان اینکه این افراد باید به بانک اعلام کنند که این شماره حساب را به عنوان شماره حساب رفاهی آنها در سامانه ثبت کند، گفت: از آنجایی که این افراد یارانه بگیر بودند دیگر بررسی شرایط در مورد آنها انجام نخواهد شد. اما کسانی که از سوی خانواده پدری یارانه دریافت نمی‌کردند، دیگر نیازی به مراجعه به پلیس به علاوه 10 ندارند و سرپرست خانواده ضمن ثبت نام، همسر خود را به عنوان فرد تحت تکفل ثبت می‌کند.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص احتمال تمدید زمان ثبت نام برای متقاضیان یارانه گفت: قطعا این زمان تمدید خواهد شد. حتی اگر بلافاصه پس از اتمام فاصله زمانی که امروز به اتمام می‌رسد، زمان ثبت نام تمدید نشود، قطعا در بازه زمانی پیش رو مجددا سامانه باز، و امکان ثبت نام فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت مراجعه برخی افراد به بخشداری‌ها گفت: افراد باید برای تغییرات خانوار و مواردی که مربوط به ازدواج و طلاق است باید به دفاتر پلیس به علاوه 10 مراجعه کنند اما در برخی موارد مانند حزانت، کفالت و قیومیت نیاز به نامه فرمانداری وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: فرمانداری به افراد نامه‌ای می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند به پلیس به علاوه 10 مراجعه کنند و تغییرات مورد نظر را اعلام کنند چرا که فرمانداری‌ها امکان اعمال تغییرات را ندارند، اما کسی که قطعا ازدواج کرده و یا قطعا طلاق گرفته است، دیگر نیازی به مراجعه به فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها ندارد.

وی در انتها گفت: کلیه افرادی که از ابتدا یارانه دریافت نکردند یا اینکه تا ابتدای اردیبهشت 1401 یارانه دریافت نمی‌کردند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.

به گفته ی حجت الله عبدالملکی، رئیس جمهور کشور، تأکید بسیاری بر رفع مشکلات و تأمین معیشت مردم جامعه داشتند. 

حجت‌الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، درباره آخرین وضعیت نحوه تخصیص یارانه‌ها گفت: رئیس جمهور در تمامی جلسات دولت با وزرا بر رفع مشکلات و تامین معیشت مردم تاکید کرده و اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیش از این ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به جیب قاچاقچی ها، خارجی‌ها، تولید کنندگان خارج از کشور می‌رفت و تنها مقدار بسیار کمی از این یارانه به جیب مردم ایران می رفت،.

او ادامه داد: براین اساس تصمیم گرفته شد تا با مدیریت ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها این منابع را بر سر سفره مردم ببریم و این موضوع موجب افزایش رفاه عمومی، ایجاد اشتغال، اصلاح ضریب جینی، جلوگیری از قاچاق و … خواهد شد.

عبدالملکی تاکید کرد: براساس قانون بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای باز توزیع یارانه میان مردم در تبصره ۱۴ قرار داده شده و در جای دیگر ۷۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی و معیشتی در نظر گرفته شده است.