clip_30nama_283730083_144530028152945_4183084433396857678_n

clip_30nama_283668993_355833936638986_2099876613332166862_n

وحیدی، وزیر کشور گفت: تا این لحظه در پی حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه آبادان ۱۴ نفر فوت و ۳۲ نفر زخمی شدند که ۲۹ نفر از آن‌ها بهبود پیدا کرده‌ و از بیمارستان مرخص شدند، اما ۳ نفر در بیمارستان بستری هستند.

 تکنسین فوریت‌های پزشکی از سراسر استان خوزستان از جمله؛ اهواز، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام خمینی، دزفول و ... به آبادان اعزام شده اند و در حال امدادرسانی به مصدومان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی هستند.

تنها یک مصدوم حادثه متروپل در بخش مراقبت‌های ویژه است

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تعداد مصدومان این حادثه در بیمارستان کم شده است و تنها یک نفر در بخش مراقبتهای ویژه و ۳نفر در بخشهای عادی بستری هستند.

او افزود:۲۸ مصدوم حادثه با حال مساعد از بیمارستانهای آبادان مرخص شدند.

یک هیات سه نفره برای بررسی حادثه متروپل اعزام شدند

معاون اول رئیس جمهور به هیاتی سه نفره شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و مشاور خود ماموریت داد با عزیمت فوری به آبادان، با بررسی جزئیات پرونده ریزش ساختمان متروپل این شهرستان، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کنند.

بستری ۶ مجروح در حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه آبادان

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در طبقات بالای ساختمان ۱۰ طبقه آبادان کار جستجو نجات کاملاً به درستی انجام شده و تیم های زنده یاب افراد قابل توجهی را به صورت زنده شناسایی کرده و نجات دادند.

او افزود:در طبقه همکف و زیر زمین ساختمان عملیات سنگینی در خصوص آوار برداشتن و جستجوی افراد داریم.

در حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان ۶ نفر بستری هستند و حال آنها رو به بهبود است.

کولیوند می‌گوید: با توجه به شدت حادثه و آوار زیاد دقیقا نمی توانیم زمان پایان عملیات را اعلام کنیم، اما به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستیم.

با متخلفان ساختمان متروپل آبادان به شدت برخورد شود

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت: کم کاری و نواقص در ساخت این ساختمان علت حادثه و جان باختن و مصدومیت چندین شهروند آبادانی شد که دستگاه قضا باید متخلفان را شناسایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد گفت: تمامی متخلفان این ساختمان باید تحت پیگرد جدی قرار گیرند تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

راه ورودی به طبقه همکف متروپل آبادان باز شد

پس از ساعت‌ها تلاش و آواربرداری راه ورودی به طبقه همکف برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان باز شد، اما با توجه به شدت آوار همچنان دسترسی به مغازه‌ها و افراد گرفتار شده واقع در طبقه همکف مسدود است و نیاز به آوار برداری بیشتر دارد.

شهروندان از متروپل فاصله بگیرند

پیرحسین کولیوند گفت: با توجه به احتمال بالای خطر در اطراف محل سانحه و احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل، در همین راستا ایمن سازی محیط آغاز شده است تا به سایرین آسیب وارد نشود و از شهروندان می‌خواهیم از متروپل فاصله بگیرند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، محیط پیرامونی ساختمان متروپل بسیار خطرناک است و شهروندان باید هر چه سریع‌تر محل را ترک کرده و حتی در ساختمان‌های خیابان امیری نیز حاضر نشوند تا میزان آسیب دیدگان حادثه افزایش پیدا نکند و امدادرسانی امدادگران هلال احمر به گرفتارشدگان احتمالی در زیرزمین ساختمان متروپل بدون مشکل صورت گیرد.

پرونده حادثه آبادان بدون اغماض رسیدگی می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تعدادی از عزیزان ما در حادثه ریزش متروپل آبادان  فوت و تعدادی زخمی شدند. با آبادانی‌های عزیز همدرد هستیم و این قول را به آنها می‌دهیم که هر کسی در این فرآیند مرتکب جرم شده باشد با قاطعیت برخورد می‌شود. باید مسائل پیشگیرانه رعایت شود تا دیگر شاهد این گونه حوادث نباشیم.

سه طبقه از متروپل آبادان اضافه ساخته شده بود

به گفته آقای حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در زمان ساخت این پروژه، چندین بار مهندسان ناظر هشدارهای لازم را در رابطه با تخلفات و وضعیت بحرانی آن به شهرداری آبادان گزارش داده بودند.

طبق اطلاعات دریافتی از سازمان نظام مهندسی کشور، پروژه متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت اخذ کرده، اما طراحی ساختمان آن از سوی سازمان نظام‌ مهندسی انجام نشده است. این سازمان بیش از ۶ بار، هشدارهای لازم را درباره وضعیت بحرانی این پروژه داده بوده؛ چراکه حدود سه طبقه از برج متروپل اضافی ساخته شده و بر بحرانی شدن وضعیت این ساختمان دامن زده بود.

برج متروپل در زمینی به مساحت بیش از ۶ هزار مترمربع، در ۱۱ طبقه با ۳۵ متر بر در خیابان امیری آبادان ساخته شده که امکان دسترسی به این مجموعه، از خیابان‌های امیری، امام خمینی و سعدی هم وجود دارد.

طبق قانون سازمان نظام‌ مهندسی، این سازمان وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه‌ها را ندارد و فقط می‌تواند در طول فرآیند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارائه دهد و شهرداری‌ها هستند که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را بگیرند.

آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره این حادثه گفته، تمامی ابعاد حادثه آبادان در دست بررسی است و ما دستور داده‌ایم که در صورت تخلف ناظر پیمانکار و شهرداری با آن‌ها برخورد قاطع شود.

آبادان و خرمشهر غرق در عزا

در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولایت فقیه در استان خوزستان در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جان باختگان حادثه به مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر اعلام کرد:  فردا، چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان و خرمشهر عزای عمومی خواهد بود. 

زمان اتمام آواربرداری ساختمان متروپل مشخص نیست

وحیدی، وزیر کشور گفت: طبق آخرین آمار ریزش ساختمان متروپل آبادان ۱۰ نفر فوتی و ۳۲ نفر زخمی را به جای گذاشته است.

او گفت: مردم آبادان در منطقه حادثه حضور پیدا نکنند زیرا خطرناک است و کار برای مجریان حادثه سخت می‌کند.

به گفته وحیدی حساسیت آواربرداری بالاست و زمان اتمام آن مشخص نیست.

جسد مالک متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد

دادستان خوزستان گفت: بازداشت‌شدگان شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظرین این پروژه هستند.

او گفت: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان نیز که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی صادر شده بود، در جریان ریزش ساختمان در محل بوده و جسد وی از زیر آوار بیرون آورده شده است.

ادامه روند آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از دیشب گروه‌های آتش نشانی استان‌های تهران، اصفهان، ایلام و شهر‌های استان خوزستان برای امداد رسانی در این منطقه حضور پیدا کردند.

محمدحسن نامی گفت: دیشب بخشی از آوار برداری انجام شد و امروز به صورت فعال با دریافت تجهیزات خاص مثل دستگاه برش بتون و ستون‌های آهنی که می‌توانند کار را آسانتر کرده و سرعت بخشند روند آوار برداری ادامه دارد.

او گفت: ۲ منطقه عملیاتی در این محل وجود دارد که از سمت جلو و پشت ساختمان باید آوار برداری انجام شود تا بتوانیم هرچه سریعتر تا اواخر وقت امروز وضعیت را ساماندهی کنیم.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور تخریب این ساختمان می‌توان بر روی ساختمان همچوار تاثیر بگذارد به همین دلیل برای ایمن سازی ساختمان درخواست آهن آلات شده و اگر بتوانیم ستونی برای ایمنی ساختمان تخریب شده نصب کنیم می‌توانیم کار آوار برداری را بهتر پیش ببریم.