قیمت گوشت در سال جدید با تغییرات زیادی روبرو بوده است. دولت برای کاهش قیمت گوشت تصمیم به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرده است. و در سطح شهر مراکزی وجود دارد که قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. تلاش دولت برای کاهش قیمت گوشت ادامه دارد و هم چنین در حال پیدا کردن راهکار هایی است که قیمت گوشت به حد ثابتی برسد.

قیمت گوشت قرمز در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

راسته با استخوان گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۸,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۲,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۸۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۷,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۲,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۵۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۴۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۸۵,۰۰۰

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نهاده دامی

به نقل از مهر، عباس پاپی‌زاده ظهر یکشنبه در حاشیه اجلاسیه نخستین کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبارات بخش راه عشایری افزایش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که سال گذشته به ۳۱ استان کمتر از ۲۳ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص داده شد.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه عشایری، عنوان کرد: بودجه تأمین آب برای عشایر نسبت به سال گذشته حدوداً چهار برابر شده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور به سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر ۱۴۰ میلیون تومان به حوزه عشایری استان اعتبار تخصیص داده شد.

پاپی‌زاده شهدای جامعه عشایری را سند فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی عشایر دانست و مطرح کرد: عشایر در حوزه اقتصادی کشور نقش مهمی برعهده دارند.

تولید ۳۵ درصد از صنایع دستی توسط عشایر کشور

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود، اعلام کرد: این مهم تأثیر بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد چرا که کشور در تولید گوشت قرمز خودکفا نشده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور نیز توسط عشایر تولید می‌شود که این تولیدات فرهنگ و سنت ایران را به سراسر جهان معرفی می‌کند.

پاپی‌زاده با بیان اینکه تولید صنایع دستی در بالا رفتن توان اقتصادی این قشر و کشور مؤثر است، گفت: گلیم، فرش و گبه از جمله صنایع دستی عشایر هستند که در جهان شهرت دارد.

وی با اشاره به توزیع ۱۲۰ هزار تن نهاده دامی در بین عشایر در سال ۹۹، اعلام کرد: این مهم در سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان امور عشایری کشور به دام دار کارت‌ها اشاره کرد و افزود: این کارت در اختیار عشایر، تولید کنندگان گوشت قرمز و دامداران قرار گرفته است که ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین نهاده دامی در قالب این کارت‌ها تخصیص یافته است.

عرضه گوشت قرمز نسبت به دوسال قبل دو برابر شد

بر اساس گزارش همشهری، ایرانی‌ها در یک سال گذشته به‌طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. البته این آمار برایندی از وضع عرضه ماهانه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور است.

به این ترتیب سرانه مصرف ماهانه گوشت قرمز هر ایرانی ۶۰۰ گرم برآورد شده است. آمار یادشده گویای این واقعیت است که هم از یک‌سو سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانیان در دهه ۹۰ نصف شده و از سوی دیگر کشتار دام مولد در حال افزایش است.

رشد قیمت گوشت

تازه‌ترین برآورد مرکز آمار حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین بیش از ۱۷۰هزار تومان بوده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۳٫۸درصد رشد داشته و هر یک کیلوگرم گوشت گوساله هم با رشدی ۳۲٫۳درصدی به رقم ۱۶۶هزار تن رسیده است.

خطر کشتار دام مولد

اما روی دیگر سکه افزایش عرضه گوشت قرمز در یک سال اخیر نگران‌کننده است زیرا زنگ هشدار کشتار دام مولد را به صدا درآورده است.

خشکسالی، کمبود خوراک دام و افزایش هزینه پرورش دام باعث شده تا فعالان این صنعت اعلام کنند که با این روند کشتار احتمال از بین رفتن نسل دام مولد وجود دارد و در آینده کشور با بحران تامین گوشت قرمز مواجه خواهد شد.

به‌گونه‌ای که برخی مقامات دولتی پیش از این هشدار داده بودند کشتار دام مولد ۱۱درصد بیشتر از حد مجاز برآورد می‌شود

دولت جلوی قیام هزینه تولید را بگیرد

افزون بر خشکسالی، قیمت تمام‌شده پرورش دام به‌ویژه دام مولد افزایش یافته و دامداران چاره راه را در کشتار این دام‌ها می‌دانند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در سال گذشته (تورم تولید) به ۵۹ درصد رسیده که در تمام فصل‌های سالی که گذشت نرخ تورم تولید در گاوداری‌های صنعتی ایران روندی صعودی را تجربه کرده به‌نحوی که در تابستان ۱۴۰۰ این نرخ به ۸۲٫۴ درصد رسید.

دولت برای جلوگیری از روند کشتار دام‌های مولد باید جلوی رشد هزینه تولید و پرورش دام را بگیرد. زیرا به‌گفته مرکز آمار ایران در سال گذشته هزینه پرورش و نگهداری گاو تلیسه غیرباردار ۵۱٫۱ درصد، گاو شیری ۴۶٫۷درصد، گاو نرداشتی ۵۲٫۵درصد، گوساله پرواری ۵۷٫۶درصد، گاو حذفی شیری ۶۸٫۴درصد، گوساله نر زیر ۴ماه ۲۴٫۲درصد و هزینه تولید شیر در دامداری‌های صنعتی ۶۱٫۸درصد رشد کرده است.

جاده‌ها برای رساندن آدم‌ها به یکدیگر ساخته شده‌اند؛ اما همین مسیرهای دسترسی، خطرناک‌ترین اختراع بشر محسوب می‌شوند. تا جایی که روزانه، جان چند انسان در مسیرهای جاده‌ای از دست می‌رود و به مقصد نمی‌رسد.

به نقل از همشهری‌آنلاین، تصادف، متهم اصلی این فاجعه است و همه توجه‌ها را به خودش جلب کرده؛ اما خطرهای دیگری هم در جاده‌ها و مسیرهای سفر در جوامع محلی وجود دارند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

جدیدترین هشدار در مورد خطرهای جاده‌ای برای مسافران، این بار نه از سوی پلیس یا سازمان هواشناسی، بلکه از طرف سازمان دامپزشکی صادر شده: هشدار درباره شیوع کریمه کنگو!

رئیس سازمان دامپزشکی به مسافران هشدار داده که با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو، از خرید گوشت کنار جاده با عنوان ذبح دام روستایی اجتناب کنند.

البته این سازمان این اطمینان را داده که مردم برای خرید گوشت و جگر از قصابی و مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی یا مصرف غذا در رستوران‌های مجاز بین راهی نگرانی نداشته باشند.

سازمان دامپزشکی توصیه می‌کند از مصرف گوشت و جگر خام و آبدار اجتناب کنیم و در صورت کشتار در منازل، قبل از مصرف، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنیم.

تب کریمه کنگو سال ۱۹۹۴ در شبه جزیره کنگو کشف شد.

آقای افشین صدردادرس گفت: علی رغم اصلاح نظام یارانه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، نرخ دام زنده نسبت به هفته‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته که با این وجود شرایط تولیدکنندگان دام سبک بحرانی است.

به گفته او، هم اکنون متوسط قیمت دام زنده  به ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان شده؛ درحالیکه با اصلاح نظام یارانه، نرخ هر کیلو جو به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان رسیده که با وجود کاهش قیمت دام نسبت به هفته اخیر و اختلاف چشمگیر با نرخ تمام شده، قیمت تمام شده تولید و گوشت را افزایش داده است.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر اعلام ۱۲ استان کشور، ۵ تا ۶ میلیون راس دام قابل عرضه در تنش خشکسالی قرار دارند که به سبب نبود کشش بازار باید به بازار‌های هدف صادر شود.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو شقه گوسفندی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و گوشت مخلوط ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان است.

با وجود گفته رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور مبنی بر مازاد دام ناشی از شرایط بحرانی برخی استان‌ها و ضرورت صادرات، اتحادیه‌های تولید دام اعلام می‌کنند که مسئولان تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده اند؛ درحالیکه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که صادرات ۵۰۰ هزار راس دام سبک باید در دستور کار قرار گیرد.

قیمت گوشت قرمز تازه و منجمد در بازار

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، ران گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ و ران گوساله  ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است.

 گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

در میادین میوه و تره بار نیز قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان، راسته بدون استخوان ۱۷۷ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۱۹ هزار و۸۰۰ تومان، گردن گوسفندی ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ران گوسفندی با استخوان ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ران گوساله نیز ۱۳۹ هزار تومان است.

همچنین در میادین ران منجمد گوسفندی تنظیم بازاری با قیمت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان، راسته منجمد گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان، سردست منجمد گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان، گردن منجمد گوسفندی ۹۳ هزار و ۷۵۰ تومان، ران منجمد گوساله کیلویی ۱۲۰ هزار تومان، راسته منجمد گوساله ۱۲۰ هزار تومان، سردست منجمد گوساله ۱۱۰ هزار تومان و گردن منجمد گوساله ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت‌های بالای ۲۵۰هزار تومان، موقتی است

افزایش قیمت در بازار گوشت موجب شده دولت نیز برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی دوشنبه هفته گذشته از آغاز واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان خبر داد و اعلام کرد دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است. محمد قربانی افزود: گوشت قرمز پیش‌تر هم یارانه دریافت نمی‌کرد و در نتیجه مشمول آزادسازی یارانه‌ها نمی‌شود، بنابراین قیمت‌های ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومانی در بازار گوشت موقتی است. این مقام دولتی همچنین از مذاکره با اتحادیه‌های دامداران بر سر قیمت هر کیلو گوشت دام زنده خبر داد و اعلام کرد تا پایان هفته نرخ‌های جدید کارشناسی گوشت قرمز اعلام می‌شود، که البته این اتفاق نیفتاد.

افزایش قیمت دام زنده

اگرچه قیمت توافقی هر کیلو گوشت دام زنده هنوز اعلام نشده اما تولیدکنندگان از افزایش ۳۰درصدی هزینه تولید خبر می‌دهند. تصمیم دولت در تغییر نرخ ارز واردات اقلام اساسی و پرداخت یارانه مستقیم، قیمت نهاده‌های دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را که تا پیش از این با ارز ۴.۲۰۰تومانی وارد می‌شد، ۵تا ۶برابر کرد و هزینه تولید را برای دامداران بالا برد. قیمت جو از ۱.۸۰۰تومان به ۱۲هزار تومان رسید، ذرت ۱.۹۰۰تومانی ۱۲هزار تومان شد و سویای ۳.۷۰۰تومانی هم به ۱۷هزار تومان رسید تا در پی آن قیمت شیرخام و البته گوشت تولیدی دامداران هم افزایش یابد. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تأثیر ۳۰درصدی افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت دام زنده خبر داد و اعلام کرد: قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت دام برای ما از ۸۰هزارتومان به ۱۰۴هزار تومان رسیده است. این گفته احمد مقدسی در حالی است که قیمت گوشت در بازار تا پیش از اجرای طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها نیز فاصله‌ای دست‌کم ۷۰هزار تومانی با قیمت خرید گوشت از دامداران داشت و هر کیلو گوشت ۷۰هزارتومانی در دامداری، وقتی به مغازه‌های قصابی می‌رسید قیمتش تا بیش از ۱۵۰هزارتومان بالا می‌رفت، در چنین شرایطی کمترین قیمت گوشت گوساله در مغازه‌ها را نیز مانند گوشت گوسفندی باید ۱۸۰هزار تومان دانست

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی تهران گفت: درحال‌حاضر کمبودی نیست و تا زمان نیاز، واردات گوشت نباید صورت گیرد.