وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

شایان، مدیرعامل بانک مسکن گفت: با دستور رییس جمهور مقرر شده که وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد پرداخت شود که به زودی به نظام بانکی ابلاغ خواهد شد.

به نقل از ایبنا، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن اشاره به تصمیم دولت برای اعطای تسهیلات مسکن روستایی با نرخ ۵ درصد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته تمام تسهیلاتی که بنیاد مسکن برای مسکن روستایی دریافت می‌کرد با نرخ ۵ درصد بود و مابه‌التفاوت ۵ درصد تا ۱۸ درصد را دولت تحت عنوان تعهدات دولت پرداخت می‌کرد و چنانچه این مبلغ پرداخت نمی‌شد، بانک‌ها با تضمینی که از دولت می‌گرفتند تحت عنوان مطالبات از دولت در سرفصل مربوطه قرار می‌دادند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: این تسهیلات برای روستاییان نیز جذاب بود و با توجه به اینکه نرخ آن ۵ درصد و اقساط آن کمتر بود انگیزه‌ای برای نوسازی و بازسازی مناطق روستایی ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد:‌ براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تمام تسهیلاتی که سیستم بانکی در بخش مسکن و سایر بخش‌ها پرداخت می‌کند باید با نرخ سود ۱۸ درصد باشد و بنابراین تسهیلات مسکن روستایی هم با نرخ ۱۸ درصد شد که به شدت متقاضیان را کاهش داد و سهم استفاده بنیاد مسکن نیز کاهش پیدا کرد.

شایان تصریح کرد: در قانون پیش‌بینی‌ شده بود که بانک‌ها با نرخ ۱۸ درصد تسهیلات را پرداخت کنند و صندوق زمین و مسکن ایجاد شد که منابع قابل توجهی به حساب این صندوق واریز شد و پیش‌بینی‌های خوبی را دولت برای تامین اعتبار این صندوق انجام داده بود و قرار شد بعد از اینکه به مرحله اقساط رسید، مابه‌التفاوت را به متقاضیان پرداخت کنند که در تمام بخش‌ها از این تسهیلات استقبال شد اما در مسکن روستایی استقبال نشد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به پیگیری‌های رئیس بنیاد مسکن از طریق سازمان برنامه و بودجه برای بازگشت نرخ سود به ۵ درصد و پرداخت مابه‌التفاوت آن توسط دولت، گفت: همچنین گزارش‌هایی خدمت رئیس جمهور توسط بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و شخص رئیس‌جمهور به این موضوع ورود کرد و دستور داد که تسهیلات مسکن روستایی با نرخ ۵ درصد به روال گذشته پرداخت شود و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ ۵ درصد بزودی به سیستم بانکی ابلاغ خواهد شد و ان‌شاءالله شتاب خوبی را در بخش اعطای تسهیلات از نظر مبلغ و تعداد واحدها در بخش نوسازی، بازسازی و ساخت ایجاد خواهد کرد.

 با بیان اینکه برنامه صندوق برای حمایت از صنایع کوچک در سال ۱۴۰۱ این است که متفاوت از سالهای گذشته محصولات خود را کامل کند، اظهار کرد: در گذشته صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک صرفا نسبت به صدور ضمانتنامه و تضمین تسهیلات برای واحدهای صنایع کوچک اقدام می‌کرد، اما حالا به این نتیجه رسیدیم که باید یک محصول را به طور کامل ارائه دهیم. یعنی صرفاً تامین کننده تضامین نباشیم و خودمان بتوانیم تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم.

به گفته وی در همین راستا صندوق منابع خود در بانکهای مختلف را تجمیع و با چند بانک تفاهم نامه منعقد کرد تا به واحدهای تولیدی که وضعیت اعتباری مناسبی دارند و از طرف صندوق به بانک معرفی می‌شوند تا سقف ۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و خرید ماشین آلات جدید ارائه کند. در حال حاضر از هر استان واحدهایی به صندوق معرفی شدند که کارهای اعتبار سنجی آنها در حال انجام است و در صورتی که دارای شاخصهای صندوق باشند، به بانکهای عامل معرفی می‌شوند.

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با بیان اینکه صندوق، وثیقه این تسهیلات را نیز فراهم می‌کند، اظهار کرد: همزمان با ورود درخواست به صندوق، هم تضامین از قبل تهیه شده و هم تسهیلات آماده پرداخت است و یک محصول و خدمت کامل در اختیار صنایع کوچک قرار خواهد گرفت.

بر این اساس به گفته محمدیاری در سال جاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک هم ضمانتنامه صادر می‌کند و هم واحدها را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند. واحدهایی که صندوق به بانک معرفی می‌کند نیازی به ارائه وثیقه ندارند، بلکه صندوق وثایق به مراتب کمتری از آنها دریافت می‌کند. همچنین برای گروه‌های اعتباری A و B هیچ وثیقه‌ای برای صدور ضمانت نامه دریافت نمی‌شود و صرفا ضمانت نامه با چک و سفته مدیران شرکتها صادر می‌شود تا بانک به آنها تسهیلات پرداخت کند.

کدام واحدها، وام بدون وثیقه می‌گیرند؟

وی درباره شرایط واحدهایی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند نیز گفت: واحد تولیدی باید فعال باشد و برای افزایش یا حفظ تولید نیاز به سرمایه در گردش داشته باشد. همچنین برای خرید ماشین آلات، واحد باید برای توسعه تولید برنامه داشته باشد. واحد تولیدی مورد نظر باید به لحاظ اعتباری از مقبولیت متوسطی برخوردار باشد، یعنی واحدهای که تعطیل هستند یا بازار ندارند نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. مسئله بازار تا جایی مهم است که اگر واحدی ثابت کند که بازار برای محصولاتش فراهم است، مسائل دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

افزایش سقف ضمانتنامه ها 

این مقام مسئول درباره سقف ضمانت‌نامه ها در سال جاری نیز گفت: در سال جاری سقف ضمانت نامه‌های اعتباری یا بانکی از سه میلیارد به پنج میلیارد و ضمانتنامه های پیمانکاری از سه به هفت میلیارد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی طرح دیگه صندوق برای سال جاری این است که با مجوز مجمع عمومی برای واحدهای که به لحاظ کیفی وثایق و رتبه اعتباری بهتری دارند، تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال شود. همچنین به دنبال این هستیم ۵۰ درصد دیگر کارمزد با استفاده از کمک های بلاعوض سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی استانها تامین شود تا ضمانتنامه‌ها به طور رایگان در اختیار صنایع کوچک قرار گیرد.

وام بانکی برای زنان خانه‌دار یکی از اصطلاحاتی است که کمتر کسی درباره آن شنیده است. معمولا در اخبار و رسانه‌ها در طول سال درباره وام بازنشستگان، وام کارمندان، وام اشتغال‌زایی و … زیاد شنیده‌ایم. اما درباره وام بانوان خانه‌دار کمتر خبری در رسانه‌ها منعکس شده است. تعداد زنان خانه‌داری که خانواده‌شان را مدیریت می‌کنند، کم نیست. زنانی که مثل تمام اقشار دیگر جامعه گاهی مواقع برای برطرف کردن نیازهای مالی خودشان سراغ گرفتن وام می‌آیند.

بانک‌ها برای ارائه وام بانکی به زنان خانه‌دار راه‌ها و روش‌های مختلفی دارند؛ از وام فوری تا وام‌هایی برای توانمندسازی و اشتغال زنان.