اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحله‌ی (مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت اجرایی شد. برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته حمایتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه های هدف پرداخت خواهد شد. بسته حمایتی ویژه ابتدا به عزیزان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمانها هستند تعلق خواهد گرفت.همچنین، بسته حمایتی دیگری نیز برای افرادی مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و … که در این دو گروه نبودند پیش بینی شده است .در ادامه به آخرین خبر از بسته حمایتی می پردازیم.

پرداخت بسته معیشتی 300هزارتومانی به خانوارها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت:این ماه به مناسبت دهه کرامت در قالب طرح قرار دوازدهم، ۶۵۰ بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌شود که ارزش هر بسته حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم حجت‌الاسلام عبدالله واحدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح قرار دوازدهم به مناسبت دهه کرامت اظهار داشت: طرح " قرار دوازدهم" در دوازدهم هر ماه به نیت امام زمان(عج) در بقاع متبرکه استان و امامزادگان برگزار می‌شود که این ماه به مناسبت دهه کرامت در قالب این طرح 650 بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌شود و ارزش هر بسته حدود 500 هزار تومان است.

وی افزود: این طرح هر ماه با تامین منابع از محل درآمد موقوفات با نیات منطبق، کمک خیران و ادارات اوقاف در شهرستان‌ها اجرا می‌شود که اکنون در همه شهرستان‌های استان درحال اجرا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: از تعداد 650 بسته معیشتی تعداد 300 بسته حمایتی در زرندیه، 85 بسته در شازند، 50 بسته در شهرستان‌های ساوه، آشتیان و دلیجان، 30 بسته در شهرستان‌های خمین و اراک، 20 بسته در خنداب، 12 بسته در محلات و 10 بسته حمایتی در فراهان  توزیع می‌شود.

واحدی با اشاره به اینکه در مجموع 2 میلیارد و 895 میلیون ریال در این ماه هزینه شد، گفت: بعضی از بقاع متبرکه برنامه‌هایی از جمله نذورات مردمی و توزیع گوشت قربانی دارند به طوری در امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) علاوه‌ بر توزیع 30 بسته معیشتی هر یک به ارزش حدود 480 هزار تومان، گوسفند قربانی به ارزش 3 میلیون و 600 هزار تومان به مناسبت دهه کرامت ذبح و بین نیازمندان اراک توزیع می‌شود.

 چه کسانی بسته حمایتی می گیرند

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان، اظهار کرد: در راستای اقداماتی که از ابتدای سال برای خدمت‌رسانی در اقصی نقاط محروم استان دنبال می‌شود، 10 هزار بسته‌ معیشتی برای کمک به نیازمندان آماده توزیع است.

وی ارزش ریالی این بسته‌های معیشتی را حدود یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این بسته‌های معیشتی در سراسر استان و در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، دشت آزادگان، ایذه، باغملک، بهبهان، دزفول، شوشتر، هفتکل، اندیکا، هندیجان، هویزه و بخش‌هایی از اهواز به تناسب محرومیت توزیع می‌شود.

سردار شاهوارپور گفت: امیدواریم با انجام اقدامات مومنانه این‌چنینی حرکت‌های جدیدی برای برقراری عدالت در جامعه برداشته شود.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی روستایی نیز در حال انجام است، افزود: طرح آبرسانی روستایی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز برای بهره‌مندی روستاهایی که مشکل آب دارند، در حال اجرا است و در راستای این طرح تاکنون بیش از 150 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

سردار شاهوارپور در عین حال ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان حادثه دلخراش آبادان، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که امروز خیلی مهم است توجه و رسیدگی به خانواده جانباختگان و مصدومین این حادثه است که در این راستا یک بسیج عمومی صورت گرفته است.

وی با اشاره به دیدار با خانواده‌های داغ‌دیده آبادانی که در حادثه متروپل عزیزان خود را از دست دادند، گفت: بر اساس تاکیدات فرمانده سپاه، رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

سردار شاهوارپور با تاکید بر لزوم پیگیری وضعیت معیشتی آسیب‌دیدگان حادثه متروپل عنوان کرد: تعدادی از این عزیزان شغل خود را از دست دادند که لازم است سازمان‌های متولی برای کمک به آنها بسیج شوند و باید بیمه‌بیکاری و اشتغال آنها مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی همچنین یادآور شد: گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و سپاه حضرت ولی عصر(عج) نیز در کنار خانواده‌های آسیب‌دیده آبادانی است.

محمد حسن رجبی،معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۵ گفت:به همت شهرداری،خیرین و سازمان های مردم نهاد، ۶۰۰ بسته حمایتی ارزاق میان نیازمندان توزیع شد.

 به گفته وی، این اقدام با همکاری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای خانواده های نیازمند شامل برنج، حبوبات، ماکارونی، رب، روغن، چای، قند و شکر،خرما، تن‌ماهی بوده با  ارزش ریالی آن ۴۵۰ میلیون تومان انجام شد.

رجبی بر لزوم کمک‌های مستمر به نیازمندان تاکید کرد و افزود: در این راستا سامانه سمات مستمر به روزرسانی می‌شود و ثبت اطلاعات افراد در این سامانه ادامه دارد.

وی ادامه داد: هدف از مشارکت شهرداری در این طرح ایجاد هم افزایی بین شهروندان، خیرین و سازمان های مردم نهاد است تا با مدیریت و همکاری آنها لیست یکسانی از نیازمندان واقعی تهیه و نیازهای آنان برآورده شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه  از مردم نیکوکار و خیر برای پیوستن به این پویش و کمک مومنانه به خانواده‌های نیازمند و کم بضاعت قدردانی کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران در مراسم بزرگداشت ۴۹۰ شهید امدادگر جمعیت هلال احمر گفت: داوطلبان،  پایه گذار جمعیت هلال احمر هستند. زیرا افراد بدون انتظار، هیچ مزدی بر اساس احساس مسئولیت در زمان آسیب و تنگنا قدم می‌گذارند چه بسا که خود هم درگیر همین مسائل باشند. در قبل و بعد از انقلاب در جریان سیل و زلزله جمعیت هلال فعالیت داشته است، در زمان جنگ تحمیلی نقش هلال در شناسایی مفقود الاثر‌ها و ثبت و ضبط آزادگان و تبادل آن‌ها پررنگ بوده است امدادگران تمامی ابزار‌های داخلی و خارجی را بکار گرفتند تا شهدا را شناسایی کنند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی گفت: شهادت دارای دو بخش عقلانی و احساسی است، آنچه راه را هموار می‌کند بخش عقلانی است؛ اگر شجاعت سرداران و سربازان بزرگ نبود هرگز از اسلام خبری نبود آنها با تمام وجود به یقین رسیده و خدا را شاهد و ناظر می‌دانند.

قاضی زاده هاشمی گفت: شاید در طی سال چندین بار بلایای طبیعی در کشور ما رخ  دهد که علیرغم نوسانات اقتصادی مردم هرگز پا پس نکشیدند و در هلال احمر حضور پیدا کردند. مفهوم ایثار گسترده است چرا که در جنگ و صلح متفاوت است مجلس و دولت و بنیاد شهید باید داوطلبین را ثبت کنند و به آن‌ها خدمت ارائه دهد و همچنین باید بسته‌ای قانونی برای حمایت از اقدامات داوطلبانه تدارک ببینیم و برخی از امتیازاتی که به جامعه ایثار گر می‌دهیم به این افراد هم تعلق بگیرد.

«علی حسین رعیتی فرد»  اظهار داشت: این بسته با هماهنگی دولت و وزارت صمت در مرحله نهایی است و در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی می‌شود.

وی افزود: در این بسته وظایف بانک‌ها و نهادها در حمایت از بنگاه‌ها و واحدهای کوچک و متوسط مشخص شده تا موانع تولید رفع شود. 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش ۵٧.۴ درصدی افزایش دستمزد کارگران گفت: عده‌ای این درصد را بزرگ‌نمایی می‌کنند، درحالی‌که حقوق کارگران نسبت به سال گذشته تنها یک میلیون و ۵۶٠ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین کارفرمایان همراهی کردند. 

رعیتی فرد با بیان اینکه مصوبه دستمزد ١۴٠١ کارگران لازم‌الاجراست گفت: این مصوبه از فروردین‌ماه قابل اجرا بود، درصورتی‌که کارفرمایان و یا کارگاه‌ها تخلف کنند کارگران در صورتی که حقوق و مزایای قانونی دریافت نکردند، می‌توانند به ادارات کار مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. 

وی بیان داشت: رصد بازار کار را دنبال کرده‌ایم و تعدیل نیرویی انجام نشده است و طبق آمارها تعدیل نیروی کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. 

رعیتی فرد خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها شکایت کارگران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد و دریافت بیمه بیکاری ۲۸ درصد کاهش یافته است. 

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بعضی از کارفرمایان نبود مواد اولی و سایر مشکلات کارگاه‌ها را به افزایش دستمزد کارگران بهانه کرده‌اند.