سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

سهام عدالت جاماندگان جبه دو دهک کم‌درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی هنوز منتظر تصویب دولت است.

به نقل از ایبِنا، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک کم‌درآمدی و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی توضیح داد.

حسین قربانزاده گفت: سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسید. بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته شد و برای رفع این ایراد به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شد.

قربانزاده افزود: در حال حاضر این مصوبه در مرحله رفع ایراد حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، بعد از آن باید دوباره دولت مصوب کند و برای اجرا به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود.

وی بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دارد. افراد مشمول به تعداد ۳.۵ میلیون نفر بازمانده سهام عدالت جاماندگان از دو دهک کم‌درآمد شناسایی شده و اطلاعات آن‌ها موجود است.

 رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: سهام دولت برای اختصاص به دو دهک کم‌درآمد هم شناسایی شده است. فقط منتظر مصوبه اصلاحی دولت هستیم. اگر ایراد حقوقی به مصوبه رفع شود، مراحل اختصاص سهام عدالت به دو دهک کم‌درآمد آغاز می‌شود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست خبری در خصوص جاماندگان سهام عدالت در حوزه ایثارگران افزود: مجموع اسامی جاماندگان سهام عدالت را به وزارت اقتصاد ارائه داده‌ایم.

به نقل از همشهری‌آنلاین، جدا از این لیست دهک‌های پایین را نیز جدا لیست داده‌ایم. تعداد کسانی که جامانده‌اند بسیار زیاد بوده است.

قرار است سهام عدالت به سه دهک پایین داده شود غیر از آن دهک‌های پایین را هم ارائه داده‌ایم.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد هم قول داده است که این افراد در آن بسته سهام عدالت باشند، اما به سبب این که هنوز ابلاغ نشده است نمی‌توان در این خصوص قضاوت کنیم. یکبار کل اسامی و بار دیگر ۵ دهک پایین را ارائه داده‌ایم.

رئیس سازمان بنیاد شهید و ایثارگران در رابطه با قراردادهای سالانه تسهیلات بنیاد ایثارگران با بانک مرکزی در سال جاری گفت: مدل تسهیلات امسال تغییر پیدا کرده است.

از تسهیلات اشتغال استانی هر استان، ده درصد برای ایثارگرانی است که بنیاد معرفی می‌کند.

در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در کشور پرداخت می‌شود. یعنی نسبت به سال گذشته رشد ۶ برابری داشته‌ایم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سئوال که اگر بانک‌ها به تعهد خود نسبت به قراردادهای که با بنیاد بسته‌اند عمل نکنند اقدامی در نظر گرفته می‌شود؟ بیان کرد: یک صندوق اشتغال و کارآفرینی داریم که معرفی افراد توسط این صندوق انجام می‌گیرد و گزارش عملکرد بانک‌ها را به دستگاه‌های نظارتی و مجلس ارائه می‌دهد.

«محمود حسنلو» در گفت‌وگو با ایرنا به آخرین جزییات تعیین تکلیف وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: اخیراً با قوه قضاییه به نتیجه‌ای مثبتی برای تکلیف سهام عدالت متوفیان و وراث آنها دست پیدا کردیم و اکنون در حال انجام باقی مراحل آن هستیم.

وی اظهار داشت: در این زمینه همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و امیدواریم تا پایان شهریورماه که وعده آن را به وراث برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان داده بودیم، انجام این اقدام را به مرحله نهایی برسانیم.

حسنلو خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با همکاری‌هایی که با قوه قضاییه در داشتیم و نیز تصمیمات اتخاذ شده، سهام عدالت متوفیان را تا پایان شهریورماه در اختیار وراث قرار دهیم.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه به اقدامات انجام شده برای جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مسوولیت تصمیم‌گیری برای جاماندگان سهام عدالت بر عهده دولت است و تعیین تکلیف آن هیچ ارتباطی به سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه از ابتدا قرار بود دولت طرحی را ارائه دهد و مجلس آن را مصوب کند که بعد از آن برای اجرا در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد.

حسنلو تاکید کرد: برای تخصیص سهام به جاماندگان، اگر سهام مربوطه بورسی باشد اجرای باقی طرح به سازمان بورس محول می‌شود و در نهایت شرکت سپرده‌گذاری آن را ثبت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: در مرحله اول افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته‌ امداد که از اخذ سهام عدالت جامانده‌اند در اولویت دولت قرار دارند.

طغیانی افزود: طبق شناسایی که انجام شده حدود ۴میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند که در مرحله اول این سهام به آنها تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: در ارائه سهام عدالت به جاماندگان ۲ مسئله مطرح بود. یک اینکه دولت چه میزان سهام دارد که این مسئله بر طرف شده است. موضوع بعدی این بود که این میزان سهام با چه فرایندی به جاماندگان ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه گفت: یک روش ارائه غیرمستقیم یعنی از طریق تعاونی سهام عدالت استانی است و روش دیگر به‌صورت مستقیم یعنی به فرد میزانی از سهام یک شرکت اعطا می‌شود.

مهدی طغیانی اضافه کرد: در حال حاضر بحث و گفتگو در مورد فرآیند ارائه سهام عدالت به جاماندگان است که تصمیم‌گیری در این باره هم بر عهده شورای عالی بورس است که چه تصمیمی در این‌ باره اتخاذ شود.

نماینده اصفهان در پاسخ به این سوال که چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان اعطا می‌شود، گفت: به دلیل اینکه این موضوع در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است لذا باید تا پایان سال جاری وضعیت کل جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: منتظر آیین نامه اجرایی دولت از سوی وزارت اقتصاد هستیم و هفته قبل پیگیری کردیم و دولت اعلام کرده در حال شناسایی سهام قابل واگذاری است.

پورابراهیمی افزود: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: فهرست افراد جامانده از سهام عدالت و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی استخراج شده که حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند.

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی پاسخ داد.

سوال: اساس و هدف خصوصی سازی در کشور چه بود و چه میزان به این هدف دست پیدا کردیم؟

قربان زاده: طی دهه‌های گذشته اقتصاد مردم محور که افراد مشارکت واقعی داشته باشند اتفاق نیفتاده، قرار بود با سیاست‌های اصل ۴۴ ریل‌گذاری در این زمینه صورت بگیرد. اصل بر حکمرانی دارایی دولت است، ملی سازی  و خصوصی‌سازی فرع است و اگر فقط انتقال صرف شرکت صورت بگیرد هدف محقق نمی‌شود.

سوال: آیا همه واگذاری‌ها مشکل داشت و خصوصی‌سازی مترادف با مشکلات است؟

قربان زاده: در تصویری که از واگذاری بنگاه‌ها در دو دهه گذشته بیان شده در واقع اغراق نسبت به ایرادات و مشکلات صورت گرفته است.

مهم‌ترین شرکت‌ها و ارزنده‌ترین سهام‌ها، زمانی در اختیار دولت بوده که واگذار شده‌اند و الان سودده هستند، صرفاً چند واگذاری چالشی بوده است.

خصوصی‌سازی جزیره جداگانه از اقتصاد کشور نیست. هر تصمیمی در اقتصاد گرفته می‌شود، تاثیر بر خصوصی‌سازی دارد.

تا زمانی که تولید به‌صرفه نباشد و جذابیتی که تولید دارد، بخش‌های موازی نداشته باشند، نباید توقع داشته باشیم خصوصی‌سازی گل‌وبلبل شود. باید مالکیت را پاداشی قرار دهیم برای مدیرت بهره‌ور.

سوال: در سابقه سازمان خصوصی‌سازی خطا و تخلفاتی داریم چه برنامه‌ای تدوین شده از اینجا به بعد شاهد چنین خطاهایی نباشیم؟

قربان زاده: پیشنهاداتی که باید در عرصه اقتصاد کلان بیفتد ارائه شده است. معجزه‌ای جز رشد بخش حقیقی اقتصاد وجود ندارد. نمونه آن  ارز ترجیحی بود که  بازگشت به ریل صحیح اقتصاد است.

چنین تصمیماتی کمک می‌کند به اقتصاد متعادل نزدیک شویم که در عرصه واگذاری هم به تولید به‌صرفه خواهیم رسید.

در واگذاری‌ها مداخلات مستقیم دولت‌ها وجود داشته و با مقاومت‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم. باید کاری کنیم تا وزارتخانه رغبت کند برای واگذاری شرکت زیرمجموعه خود.

جزئیات واریز سود سهام عدالت در تیرماه چیست؟

به نقل از فارس، سهام عدالت از جمله دارایی هایی است که بخش عمده ای از افراد کشور آن را در اختیار دارند و همین مساله سبب شده تا برخی در زمینه سوء استفاده از آن اقدام کنند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: به تازگی مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند.

پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبان درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران باید نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند.

نیمه دوم تیرماه زمان جدید واریز سود سهام عدالت

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سود سهام جاماندگان سهام عدالت (سهامداران سهام عدالت که تاکنون موفق به دریافت سود عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹ خود نشده اند) در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می ‌شود. این افراد نگران سودهای خود نباشند این سودها محفوظ است.

وی ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر همچنان به علت داشتن شماره شبای نامعتبر موفق به دریافت سود سهام خود نشده اند.

حسنلو از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت که تاکنون به ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام نکرده اند، نیز خواست هرچه زودتر با مراجعه به سامانه سجام به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در مرحله بعدی سود سهام به حساب آنها واریز شود.

شهریور امسال موعد آغاز به کار سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در مجموع از دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تعداد سه میلیون و 363 هزار و 700 نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

وی افزود: ظرف دو هفته آینده در وزارت اقتصاد سهام دولت شناسایی و از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد.

حیدری تصریح در خصوص مطالبی مبنی بر پرداخت دوباره سود سهام عدالت، اضافه کرد: سود سهام عدالت سالی یک بار پرداخت می‌شود؛ مبلغی که اسفند ماه پرداخت شد تنها سودی بود که برای یک سال گذشته پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در این میان ۲ میلیون نفر شماره حساب بانکی (شبا) اعلام نکرده بودند قرار شد اصلاح اطلاعات و ارائه شماره حساب انجام شود و مبلغ واریز شود؛ همچنین سود سهام عدالت جدید در ماه های پایانی سال پرداخت می‌شود.

به گفته قشمی مدیر پرداخت سود سهام عدالت در سپرده گذاری مرکزی افراد به دلیل  شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت سود سهام خود را دریافت نکرده اند.

۲۱ اسفند سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر دارنده این سهام واریز شد.

بر اساس آخرین آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات)، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده اند. همچنین بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده اند که سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت به حسابشان واریز خواهد شد.

شرکت سپرده گذاری مرکزی، هفته گذشته سود سهامداران حقوقی سهام عدالت را واریز کرد؛ سود سال ۱۳۹۹ سهامداران عدالت، روز ۲۱ اسفند پارسال به حساب ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت واریز شد

بعد از پیگیری مشمولان سهام عدالت برای زمان واریز سود سهام عدالت، «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز این سود در تاریخ ۲۱ اسفند ماه خبر داد که در همان زمان هم «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تایید صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: سود سهام عدالت در تاریخ اعلام شده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت ۹۹ در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ و نیز در زمان اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد و دارایی به حساب بیش از ۴۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی آنها از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار شرکت سپرده گذاری  قرار گرفته بود، به صورت یکجا واریز شد که مبالغ واریز شده حاکی از افزایش ۳ برابری سود این سهام نسبت به سال ۹۸ بود.

طبق واریزی های انجام شده برای کسانی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت هستند مبلغی معادل پنج میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۹۹ ریال سود، افراد دارای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۴۴ ریال و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۱۰ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۱ ریال سود پرداخت شد.

همچنین در این میان برخی از سهامداران وجود داشتند که تحت تاثیر فروش بخشی از پرتفوی خود اعدادی کمتر از رقم اعلام شده را دریافت کردند.

به محض اعلام وزیر اقتصادی و دارایی در زمینه تکمیل پرداخت سود سهام عدالت، برخی از سهامداران نسبت به نحوه واریز این سود معترض و با تماس به خبرگزاری ایرنا اعلام کرده بودند که با وجود عدم فروش سهام خود در بازار اما سودی به حساب آنها واریز نشده است.

گفتنی است، براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی، سود سهام عدالت برای بیش از دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت پرداخت نشده که علت اصلی آن مربوط به عدم ارائه شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت بود.