وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

تسهیلات ویژه ازدواج به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات ازدواج جوانان دهه شصتی، از دستور رئیس جمهوری به منظور درنظرگرفتن تسهیلات ویژه‌ای علاوه بر وام ازدواج همگانی، برای زوجین دهه شصتی خبر داد.

به نقل از برنا، انسیه خزعلی در صفحه توییتر خود با اشاره به هفته ملی ازدواج، نوشت: « به مناسبت هفته ازدواج، ‌مشکلات جوانان دهه شصتی را در هیئت دولت مطرح نمودم و ریاست محترم جمهور دستور دادند که تسهیلات ویژه برای زوجین دهه شصتی، علاوه بر وام ازدواج همگانی، در نظر گرفته شود.

در نیمه دوم سال۱۴۰۰ این وام با همکاری معاونت روستایی، تنها خاص روستائیان بود.»

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، برای هر یک از زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و برای دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

پیش از این، به مناسبت هفته روستا و عشایر مقرر شده بود به تمام زوج‌های دهه شصتی روستایی و عشایری که از آغاز هفته روستا و عشایر سال گذشته (از ۱۵ مهر ۱۴۰۰) تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند؛ جمعا ۱۰۰ میلیون تومان (هر کدام ۵۰ میلیون تومان) تسهیلات تعلق گیرد.

 

وام فوری

ماجرای دریافت وام کم بهره و بازپرداخت ۴۰‌ساله

به نقل از شرق، بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشرشده از سوی بانک‌های کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۲ بانک خصوصی و دولتی دچار زیان انباشته سنگین هستند. طبق اطلاعات صورت‌های مالی، مجموع زیان انباشته این ۱۲ بانک حالا به بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طبق آمارها بانک آینده همچنان پرچمدار زیان‌دهی است. این بانک خصوصی با ۹۵٫۴ هزار میلیارد تومان زیان، بالاترین رقم زیان انباشته مربوط به بانک خصوصی و دولتی را دارد. این بانک همچنین در صورت مالی حسابرسی‌نشده خود تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز اعلام کرده که فقط در همین سال ۲۷٫۹ هزار میلیارد تومان زیان به بار آورده است.

پس از این بانک، بانک دولتی ملی با ۶۷‌هزار‌و ۵۲۴ میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال ۱۳۹۹ (آخرین صورت مالی) دوم است. بانک خصوصی سرمایه با ۴۰‌هزار‌و ۱۸۸ میلیارد تومان زیان انباشته، سوم است. این بانک فقط در سال ۱۴۰۰ شش‌هزار‌و ۷۳۳ میلیارد تومان زیان‌دهی داشته است.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی درباره مدت تسهیلات خارج از عرف برخی بانک‌ها از‌جمله تسهیلات بانک کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی عنوان می‌کند: طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا، تسهیلات بالای ۶۰ ماه صرفا مخصوص طرح‌ها و پروژه‌هاست.

او همچنین می‌گوید: ممکن است شرکت‌های بزرگی مثل خودروسازها، شرکت‌های پتروشیمی، سیمانی، معدنی، ساختمانی یا… بدهکاران باشند که تداوم فعالیت دارند.

در این حالت اگر بانک بخواهد دست به تملیک به‌جای بدهی‌اش بزند، مؤسسه تعطیل می‌شود؛ پس بانک‌ها عموما ناچار هستند به تمدید مهلت تسویه وام و دسته‌ای از وام و تسهیلات هم وجود دارد که به هر دلیلی ممکن است سوخت شده باشد، با عواملی مثل واگذاری یا زیان‌دهی واحد بدهکار.

وی افزود: برای تسهیلات بخش بازرگانی حداکثر زمانی که می‌شود در نظر گرفت یک سال است. بنابراین این وام ممکن است پنج‌ماهه اما تکرار‌شونده باشد؛ چون بازرگانی دولتی تداوم فعالیت دارد، مدام تسهیلاتی را می‌گیرد و در عرض چند ماه بازمی‌گرداند.

چون این فرایند در حال تکرار است، سقف مبلغی برای آن در نظر گرفته می‌شود و طی چندین سال با قراردادهای کوتاه‌مدت به شرکت داده و تسویه می‌شود.

او درباره نرخ سودهای تک‌رقمی فهرست بدهکاران بانکی هم توضیح می‌دهد: گاهی اوقات این تسهیلات از وجوه در اختیار بانک‌ها، وجوه امانی یا وجوه اداره‌شده پرداخت می‌شود؛ یعنی شرکت دولتی وجوهی را در اختیار بانک می‌گذارد تا بانک آن را به برخی بخش‌های زیر‌مجموعه شرکت به صورت تسهیلات پرداخت کند؛ چون این وجوه متعلق به خود بانک نیست، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ضمن اینکه برخی وام‌ها هم می‌توانند به‌صورت قرض‌الحسنه یا وام در مناطق محروم باشد یا برای مثال در مسائل غیرمترقبه داده شده باشد.

به گزارش ایبِنا، ویپاد که از بهمن‌ ماه ۱۴۰۰، ارائه خدمات «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL)  خود را در قالب طرح پشتوانه به کاربرانش آغاز کرده بود، با هدف توسعه فراگیری مالی و دسترسی همگانی به خدمات پایه بانک پاسارگاد، از هفته گذشته خدمات خود را به صورت عمومی در اختیار تمام متقاضیان از سراسر کشور قرار داده است. به این ترتیب تمامی افرادی که در ویپاد افتتاح حساب کرده باشند، در صورت نداشتن بدهی و چک برگشتی، می‌توانند به صورت آنلاین، بدون ضامن و صرفا مبتنی بر اعتبارسنجی، ظرف حداکثر پنج دقیقه، از ویپاد تسهیلات خرد (تا سقف سه میلیون تومان اعتبار) دریافت کنند.

روال کلی تسویه این نوع تسهیلات نیز به این ترتیب خواهد بود که پس از دریافت تسهیلات، مدت زمان مشخصی (بسته به مبلغ تسهیلات بین یک تا سه هفته) به عنوان مهلت مصرف این تسهیلات لحاظ شده و پس از پایان آن، صورت‌حسابی از سوی ویپاد صادر و در اختیار کاربر قرار داده خواهد شد. مهلت پرداخت این صورت‌حساب یک ماه است که  بسته به مبلغ تسهیلات، از سوی کاربر تا سه ماه قابل تمدید است. اعتبار این تسهیلات در تمامی فروشگاه‌‌های مجهز به کارتخوان در سراسر کشور و نیز تمامی فروشگاه‌‌های اینترنتی قابل استفاده خواهد بود و از این جهت، محدودیتی در استفاده از این اعتبار برای کاربران وجود نخواهد داشت.

لازم به ذکر است، ویپاد محصولی از بانک پاسارگاد است و علاوه بر امکان برخورداری از تسهیلات خرد مصرفی، امکان افتتاح حساب دیجیتال بانک پاسارگاد، دریافت کارت مجازی بانک پاسارگاد، دریافت کارت نقدی فیزیکی بانک پاسارگاد در آدرس دلخواه، صدور و ارسال آنی کارت هدیه و مجموعه متنوعی از خدمات دیگر را در اختیار تمامی هموطنان از سراسر کشور قرار می‌دهد.

نسخه‌‌های مختلف ویپاد (تحت وب، اندروید و iOS) از طریق سایت Wepod.ir و فروشگاه‌های کافه بازار، سیب اپ و... در دسترس علاقه‌مندان به استفاده از این خدمات قرار دارد.

 «عباس پاپی زاده» در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما اظهار داشت: ۶۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری در کشور داریم که به دلیل صعب العبور بودن مسیرها، عشایر همیشه دچار مشکل هستند و متأسفانه هنوز در برخی از مناطق تعداد زیادی از مسیرهای تردد از رودخانه‌ها به‌صورت کابلی و گرگر است.

رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: کل اعتبارات راه‌های عشایری در سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان بود اما خوشبختانه امسال به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و این نوید را می‌دهد که بتوانیم یک تحول جدی را در راه‌های عشایری ایجاد کنیم.

پاپی زاده افزود: امسال در تامین آب شرب عشایر نیز رشد اعتباری چند صد درصدی را داریم تا بتوانیم شبکه پایدار آبرسانی به عشایر را توسعه دهیم و عشایر عزیز در تامین آب شرب دچار مشکل نباشند.

متقاضیان وام اجاره به بانک ظرف ۲۴ ساعت معرفی می‌شوند. و گویا فرآیند تشکیل پرونده به وسیله بانک‌ها در حال انجام است.

به نقل از ایسنا، فرآیند معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ در حال انجام است. پس از ثبت نام افراد در سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir بررسی شرایط و استعلامات آنها در کمتر از ۲۴ ساعت انجام و به کارتابل بانک‌ها معرفی می‌شوند.

هم‌اکنون در بانک‌ها فرآیند تشکیل پرونده به منظور پرداخت تسهیلات در حال انجام است.

نام نویسی کمک ودیعه مسکن از روز ۱۲ خردادماه سال جاری آغاز شده و اولویت پرداخت تسهیلات با کسانی است که در دو سال گذشته این وام را دریافت نکرده‌اند.

این بدان معناست که طبیعتا با توجه به محدودیت منابع، کسانی که قبلا این تسهیلات را گرفته‌اند در شرایط کنونی وام به آنها پرداخت نمی‌شود.

البته طبق اخبار واصله منابع کمک ودیعه مسکن در سال جاری از طریق سرفصل اعتبارات حوزه مسکن در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده و از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود افراد بیشتری موفق به دریافت وام اجاره شوند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن کشور در سفر به استان مرکزی در مورد وام خرید مسکن مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

خریداران با استفاده از اوراق سرمایه گذاری می‌توانند در تهران و کلانشهر‌ها تا ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند.

در سایر مراکز استان‌ها سقف تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده که سازندگان به شرط بکارگیری تکنولوژی نوین در ساخت و ساز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

متقاضیان طرح نهضت ملی که نزد بانک مسکن افتتاح حساب کردند تاکنون مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به عنوان سهم الشرکه خود را واریز کرده اند.

بانک مسکن اقدامات عملیاتی احداث۲۲۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی مسکن را باعقد قرارداد با پیمانکاران آغاز کرده و تا کنون ۱۵۶ هزار میلیارد ریال از محل سهم متقاضیان و تسهیلات به پیمانکاران پرداخت شده است.

در استان مرکزی هم ۱۶ هزار متقاضی معرفی شدند که از این میزان چهار هزار ۸۰۰ واحد عقد قرارداد شده و ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

حدود شش ماه از تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام توسط دولت پرداخت خواهد شد.

شنیده می‌شود رقم مابه‌التفاوت نرخ سود حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که عدد سنگینی محسوب می‌شود و ظاهرا مسئولان سازمان برنامه معتقدند این رقم می‌تواند منجر به ایجاد تورم شود.

با این حال بعضی بانکها از جمله بانک سپه پرداخت این تسهیلات را آغاز کرده‌اند. مسئولان بنیاد مسکن در برخی مناطق کشور مثل ایلام نیز اعلام کرده‌اند روند پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تسریع شده است.

بنا به گفته حبیب الله محبی ـ مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام، طرح تسهیلات مسکن روستایی در روستاها افزایش یافته و متقاضیان در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: طرح تسهیلات مسکن روستایی با سود و کارمزد ۵ درصد و سقف ۲۰۰ میلیون تومان به هر نفر برای احداث مسکن روستایی در سطح روستاهای استان به تصویب رسیده است.

محبی بیان کرد: بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است و زوج‌های جدید، افراد فاقد مسکن و بازگشتی‌های از شهر به روستا در اولویت اول قرار داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با اشاره به ثبت نام افرادی که پیش از این برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اقدام کرده‌اند، گفت: افرادی که تا تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی معرفی شده‌اند، این افراد نیز در اولویت تکمیل این اعتبار قرار گرفتند و مازاد ۱۰۰ میلیون تومان نیز به این افراد برای تکمیل واحدهای مسکونی آنها نیز پرداخت خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی در بانک مسکن

افرادی که قصد دریافت وام مسکن روستایی 1400 از بانک مسکن را دارند، می بایست که مدارک زیر را تهیه و در روز ثبت درخواست وام مسکن روستایی به همراه خودشان داشته باشند.

تکمیل فرم مربوط به درخواست تسهیلات مسکن روستایی

ارائه اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن

افرادی که قصد دارند با پروانه ساخت خودشان وام مسکن روستایی دریافت کنند، می بایست که حتما پروانه ساخت خود را به بانک ارائه کنند.

در صورتی که نحوه دریافت وام به صورت عقد قرارداد باشد، فرد متقاضی و بانک می بایست یک قرارداد منعقد کنند و قرارداد نزد بانک محفوظ بماند.

در صورتی که وام نیاز به ضامن داشته باشد، ارائه مدارک شناسایی ضامنین مانند کارت ملی، شناسنامه و کپی از آن ها الزامی است.

مدارک لازم جهت ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی در بانک ملی

بانک ملی برای اشخاصی که قصد ثبت نام وام مسکن روستایی را دارند، مدارک خاص زیر را در نظر گرفته است. بدیهی است که نقص مدارک ذکر شده به معنای نقص ثبت نام خواهد بود. بنابراین، حتما برای ثبت نام وام مسکن روستایی این مدارک را ارائه کنید.

تکمیل کامل برگه درخواست تسهیلات مسکن روستایی

ارائه پروانه ساخت در صورتی که موضوع معامله بین بانک و شخص احداث بنا باشد، الزامی است.

ارائه صورت برآورد هزینه های قابل قبول در معامله مانند قیمت زمین، قیمت تهیه مصالح و ...

ارائه کپی از اسناد و مدارک مالکیت متقاضی

ارائه قرارداد انعقاد شده بین بانک و شخص متقاضی وام

ارائه یک نسخه از کلیه اسناد حسابداری، تعهدات و انتظامی از پس از انعقاد قرارداد تا مرحله نهایی واریز و تسویه آن

ارائه اصل برگه امضاء مسلم الصدور، در صورتی که قرارداد در دفاتر رسمی انجام نشود، الزامی است.

ارائه شماره حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز و تاریخ افتتاح آن

ارائه شناسنامه و کپی از آن

ارائه یک قطعه عکس از متقاضی دریافت وام

مدارک لازم جهت ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی در بانک رفاه

بانک رفاه از جمله بانک هایی است که اقدام به وام مسکن روستایی ۱۴۰۰ به مشمولان این وام می کند. افرادی که قصد دریافت این وام را دارند، می بایست این مدارک را به شعبه بانک رفاه تحویل دهند.

ارائه اصل و کپی از شناسنامه برای متقاضی وام

ارائه اصل و کپی از کارت ملی برای فرد وام گیرنده

تنظیم قرارداد مابین بانک و متقاضی وام و ارائه یک نسخه از این قرارداد به بانک

احراز شرایط عمومی و اختصاصی دریافت وام مسکن روستایی در بانک رفاه و ارائه مدارک و مستندات لازم

تکمیل فرم مربوط به درخواست تسهیلات روستایی بانک رفاه

احراز شرایط مربوط به توان پرداخت وام مسکن روستایی

افراد مستاجر متقاضی وام جهت دریافت وام برای ودیعه مسکن نیز می توانند با داشتن مدارک لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران نیز جهت دریافت این ام اقدام نمایند.

راهنمای ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی 1401

افرادی که قصد ثبت نام مسکن روستایی در سال 1401 را دارند، می بایست ابتدا شرایط لازم برای ثبت نام در وام مسکن روستایی را در نظر داشته باشند و سپس در صورتی که دارای شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی می باشند، مراحل ثبت نام خود را انجام دهند. به طور کلی ثبت نام در وام های مختلف کشور از طریق دو روش زیر انجام می شود.

۱روش حضوری : افرادی که واجد شرایط هر یک از وام هایی که در شعب بانک های کشور ارائه می شوند، می باشند می توانند با در دست داشتن مدارک لازم به صورت حضوری به شعبه مد نظر خود مراجعه کنند. در این روش درخواست دریافت وام به صورت حضوری در شعب بانک ثبت خواهد شد.

۲روش غیر حضوری: در روش غیر حضوری، امکان ثبت نام در هر یک از وام های کشور به صورت آنلاین فراهم می شود. این روش برای همه بانک ها قابل اجرا نیست؛ چرا که بعضی از بانک ها امکان ثبت درخواست تسهیلات را به صورت آنلاین فراهم نکرده اند.

بنابراین، هر یک از افرادی که قصد ثبت نام وام مسکن روستایی را دارند، می توانند از طریق یکی از روش هایی که در بالا ذکر شد مراحل ثبت نام خود را در وام مسکن روستایی 1401 انجام دهند. لازم به ذکر است که همه بانک ها امکان ثبت درخواست تسهیلات به صورت غیر حضوری فراهم نمی کنند. در صورتی که امکان ثبت نام غیر حضوری برای بانک مد نظر شما وجود نداشت، می توانید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز مراحل مربوط به ثبت نام خود را به صورت حضوری انجام دهید.