رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح  رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان  یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.

 لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خرداد سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

اما به‌دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.

به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان یک شیوه‌نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است.

محمد مخبر گفت: «در حال پیگیری این قانون و آماده‌سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه‌بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس‌های درس حضور یابند.»

مخبر اعلام کرد: «کمیته‌های لازم یا هیئت‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و رتبه‌بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور سال جاری است.»

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در حالی ابلاغ شده است و وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در حال آماده‌سازی مقدمات اجرایی لازم آن است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین‌نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است.

تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیر در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتما مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم. مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه‌بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتما اعلام خواهیم کرد.»

از جمله انتقاداتی که تا کنون مطرح شده می‌توان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانون‌های ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند.

شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده‌اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر می‌رسد باید منتظر شیوه‌نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.

کدام گروه از معلمان، رتبه‌بندی می‌شوند؟

ماه ۳ آیین‌نامه به مشمولان رتبه‌بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آیین‌نامه عبارت‌اند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفا در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان – مصوب ۱۳۵۸ – شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبه‌بندی خارج می‌شوند؟

ـ نیروهای اداری

ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور

ـ کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)

ـ کارکنان مامور به مدارس غیردولتی (به‌استثنای مدیران و معاونین که از آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند)

صادق ستاری‌فرد درباره آخرین وضعیت فرایند تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهارکرد: دولت تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را تصویب کند و وزارتخانه به جد پیگیر است تا این آیین‌نامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود.  

وی تصریح کرد: درخواست داریم مفاد آیین‌نامه منطبق با قانون باشد و تکلیف مالایطاقی درباره نحوه اجرای قانون نظام رتبه‌بندی به آموزش و پرورش محول نشود

ستاری‌فرد افزود: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیأت تطبیق مصوبات مجلس می‌تواند نسبت به لغو مصوبه دولت اگر خلاف متن و روح قانون باشد، اقدام کند لذا همه تقاضای ما این است که آیین نامه در خدمت قانون باشد و از مفاد و روح قانون عدول نکند.

وی با بیان اینکه قانون رتبه‌بندی معلمان به دنبال افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، رضایتمندی شغلی معلمان و اصلاح نظام عادلانه پرداخت بر اساس شایستگی‌هاست، اظهار امیدواری کرد که در هفته جاری، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هیأت دولت بررسی و تصویب شود.

حجت الله الماسی در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه در آموزش و پرورش همه باید با هم هماهنگ و همراه باشند، افزود: در حوزه تعلیم و تربیت لازم است با کار گروهی و برنامه ریزی درست از نظر ساختار، گفتمان سازی و روحیه جهادی هماهنگ و همراه باشیم تا به اهداف نظام تحولی عدالت محور دست یابیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: لازم است در این زمینه تجدیدنظر شده تا در بحث کمبود نیرو‌های خدمات، ساماندهی نیرو‌های مازاد و تعیین تکلیف برنامه ریزی درست انجام گیرد تا به سرانجام مطلوب برسد.

الماسی در ادامه به توجه به موضوع امور رفاهی برای فرهنگیان اشاره کرد و افزود: به دنبال حفظ جایگاه و منزلت معلمان هستیم انتظار می‌رود رفاهیات معلمان متناسب با مناسبت‌ها، سفر و استفاده از امکانات تدارک دیده شده ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان دارای ظرفیت عظیم سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: همه معلمان باید از منافع این صندوق به طور برابر بهره‌مند شوند و در این میان رسانه‌ها باید با جریان سازی درست مطالبات به حق آموزش و پرورش را به گوش همگان برسانند.

مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی به تدوین آئین نامه نظام رتبه بندی از سوی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اجرای طرح رتبه بندی به ایستگاه پایانی خود رسیده است و فرایند صدور احکام از شهریور ۱۴۰۰ می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش برای اجرای طرح رتبه بندی دو اصل مهم استقرار و ارتباط آن را در نظر گرفته است، بیان کرد: در نظام رتبه بندی همه پژوهش‌های معلمان، مدرک دوم تحصیلی، تولید محتوا، کسب مقام در جشنواره‌ها به عنوان شاخص‌های رتبه بندی لحاظ می‌شود.

الماسی اضافه کرد: در مرحله اول از وضعیت حال حاضر معلمان و جمع‌آوری مدارک ارزشیابی آن‌ها در مدرسه و نظر شورای مدرسه نسبت به وضعیت هر معلم در رتبه مدنظر قرار می‌گیرد و پس از ۵ سال فرصت جهت برگزاری آزمون، هر معلم بر اساس شایستگی‌های کسب شده به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می‌کند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بر لزوم کیفی‌سازی آموزش در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: استعدادیابی و کیفی‌سازی آموزش در مدارس انتظاری است که از آموزش و پرورش شهرستان داریم.

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.