سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

هفته اخیر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از تصویب واگذاری سهام عدالت به جاماندگان توسط هئیت دولت خبر داد.

بر همین اساس قرار است بخشی از سهام دولت در بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران در قالب سهام عدالت واگذار شود.

طبق اعلام سخنگوی دولت بخشی از سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، قرار است در قالب سهام عدالت واگذار شود.

چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان می‌رسد؟

هنوز زمان مشخصی برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد. اما احتمال می‌رود که این تقسیم سهام عدالت تا پایان سال انجام شود. مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولان معادل ۱۰ میلیون تومان اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال خواهد بود.

چگونه سهام عدالت جدید ثبت‌نام کنیم؟

قرار بود تیر ماه امسال روند واگذاری سهام عدالت به جاماندگان آغاز شود تا به امروز خبری از واگذاری نیست و احتمالا تا پایان سال این واگذاری انجام شود. جاماندگان نیازی به ثبت‌نام ندارند و تنها مشمولانی که توسط دولت مشخص شده‌اند می‌توانند آن را دریافت کنند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور چندی پیش اعلام کرده بود مشمولان جدید نیازی به ثبت‌نام و ارائه مدارک ندارند. لیست این افراد در سازمان بهزیستی کل کشور وجود دارد. قرار است این سازمان لیست همه افرادی که جزو مشمولان جدید هستند را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهد. به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کارهای قانونی و اداری را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرده که مشمولان جدید به هیچ عنوان برای ثبت‌نام به جایی مراجعه نکنند و هیچ مدارک یا هزینه‌ای برای ثبت‌نام جدید نپردازند. کل این روند از طریق ارتباط بهزیستی با سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

بر اساس آمارها،۲۰ میلیون جامانده در این حوزه وجود دارند و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران سها عدالت دریافت خواهند کرد و در خصوص این بقیه این افراد صحبتی نشده است.

به گفته وزیر خاندوزی مشخص شدن تکلیف جاماندگان سهام عدالت به پایان سال جاری نمی‌رسد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به این‌که تعیین و تکلیف بازماندگان سهام عدالت جزو احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم هست وزارت اقتصاد در خرداد پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرد که به چه نحوی برای بازماندگان سهام اختصاص داده شود.

احسان خاندوزی افزود: با توجه به این که مجلس تکالیف دیگری را بر روی دوش دولت گذاشته بود برای این که سهام شرکت‌های دولتی به صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی و‌… اختصاص پیدا کند سهام در اختیاری که باقی می‌ماند برای بازماندگان سهام عدالت به میزانی بود که ما می‌توانستیم در گام اول فقط بازماندگان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی کشور را از این طریق جبران کنیم که این مصوبه در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد در صحن دولت هم یک‌بار مطرح شد.

خاندوزی اظهار کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایراداتی به‌مصوبه‌ای مبنی بر اینکه سهام برخی از شرکت‌ها قابل تامین است یا نه؟ گرفت، که قرار شد در یک رفت‌وبرگشت بین معاون حقوقی دولت و مجلس شورای اسلامی این مورد رفع اختلاف شود. به محض این که این رفع اختلاف بین دو معاونت حقوقی مجلس صورت گیرد، حتما مصوبه نهایی مجدد می‌آید.

وی گفت: انتظار می‌رود تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت خیلی زودتر از پایان امسال مشخص شود.

از سال ۱۳۹۹ آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت آغاز شده است، آیا باقی مانده سهام عدالت نیز آزاد می‌شود؟

جزئیات جدید از خرید و فروش سهام عدات

آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹  با ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت. ۳۰ درصد از سهام عدالت در خردادماه و  ۶۰درصد از آن در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد. با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت. در حال حاضر مشخص نیست ۴۰درصد باقی‌مانده سهام عدالت مستقیم چه زمانی آزاد می‌شود.

در حال حاضر سهامداران می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را بفروشند. اما فروش سهام عدالت بستگی به وضعیت بازار دارد یعنی اگر وضعیت بورس خوب نباشد، سهامداران نمی‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند.

چه خبر از وضعیت سهام عدالت

امکان فروش سهام عدالت به صورت مستقیم وجود ندارد. فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

حدود ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که از این تعداد، ۱۹ میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و ۳۰ میلیون نفر، روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولان تا پایان تیرماه سال۱۳۹۹ فرصت داشتند، نحوه مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند و حال با گذشت این تاریخ، دیگر امکان تغییر روش مدیریت وجود ندارد. پس از گذشت زمان اعلامی، سهام عدالت هر شخصی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده بود، به صورت خودکار به شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منتقل می‌شد. (روش مدیریتی غیرمستقیم)

برای فروش سهام خود، اگر سجامی نیستند، در ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR سجامی شوند و کد بورسی دریافت کنند. سپس به سایت WWW.DDN.CSDIRAN.IR مراجعه کرده تا دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

۲۰ درصد باقی مانده سهام عدالت چه می‌شود؟

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی  گفت: دولت منابع دیگری برای تخصیص به سهام عدالت ندارد. کل ارزش بازار پرتفوی سهام دولت در تابلوی بورس حدودا ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است. حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک ۴۰ تا ۴۵ درصد آن وثیقه وام‌هایی است که از سال ۱۳۷۹ به بعد اخذ شده است و امکان واگذاری آن‌ها از هیچ طریقی وجود ندارد. در نهایت هر زمانی معاونت حقوقی پاسخ خود را اعلام کند، امکان تخصیص سهام به مشمولین کمیته امداد و بهزیستی امکان‌پذیر می‌شود.

به گفته سخنگوی دولت، واگذاری سهام عدالت به نوزادان در راستای قانون حمایت از فرزندآوری در خانوارهاست. این قانون مشخص کرده که سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

اما واگذاری سهام عدالت به نوزادان تنها مربوط به متولدین سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیست و گویا قرار است این سهام در سال‌های آینده هم، به نوزادان تازه متولد شده پرداخت شود و مبلغ آن سالانه بر اساس تورم بیشتر می ‌شود. دلیل اختلاف ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت متولدین امسال با متولدین سال گذشته هم محاسبه نرخ تورم است و چون تورم امسال رشد کرده، سهام عدالتی هم که به این افراد داده می ‌شود، متفاوت است.

آنچه درباره واگذاری سهام عدالت برای کودکان عنوان شده، تنها اعلام مبلغ این سهام است و هنوز هیچ جزئیاتی درباره ثبت‌ نام سهام عدالت مطرح نشده است. اینکه افراد برای دریافت این سهام باید به کجا مراجعه کنند و چه مدارکی را همراه داشته باشند، هنوز مشخص نشده است.

جزئیات جدید از سهام عدالت

اکبر حیدری در مورد آخرین خبرها از روند اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت: جلسات کارگروه ویژه سهام عدالت حدود دو ماه است که برگزار نشده، در حالی که هنوز ماموریت اصلی آن یعنی جمع‌بندی نهایی در مورد مدل اجرایی و اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت انجام نشده است.

وی افزود: ماموریت کارگروه ویژه اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت از سوی شورای عالی بورس ابلاغ شده و مقرر بوده، بر اساس قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و ابلاغیه هشت‌ ماده‌ای مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت بر روی مدل اجرایی منطبق بر قانون و اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت جمع‌بندی شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اعضای کارگروه ویژه سهام عدالت گفت: این کارگروه ویژه مرکب از ۸ عضو شامل سازمان بازرسی کل کشور، نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس، اتاق تعاون ایران، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد هستند که حدود دو ماه است که جلسه برگزار نشده است و هنوز آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت بلاتکلیف مانده است.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اظهار داشت: کارگروه ویژه سهام عدالت در ابتدای تشکیل نتایج خوبی داشت، از جمله اینکه پیشنهاد حذف تبصره ماده ۳ در آیین‌نامه اجرایی که باعث می‌شد که صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی علیرغم ارزنده بودن پرتفو زیان‌ده نشان داده شوند، به شورای‌عالی بورس ارایه شد و با حذف این تبصره این مشکل رفع شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نتایج کارگروه ویژه سهام عدالت این بود که امسال سود سهام عدالت بر خلاف سال‌های قبل به صورت یکجا پرداخت شد و مبالغ سود نسبت به سال‌های پیش بیشتر و با سرعت بیشتری بین سهامداران عدالت توزیع شد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنابراین ضرورت دارد جلسات کارگروه ویژه سهام عدالت برای تکمیل اصلاح آیین‌نامه اجرایی هر چه زودتر تشکیل شود.

حیدری در مورد تکلیف مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، یک کارگروه سه نفره متشکل از نماینده وزیر اقتصاد، یکی از اعضای حقیقی شورایخ عالی بورس و نماینده کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هستند که در مورد مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر تشکیل جلسه می‌دهند و جلسات این کارگروه برخلاف کارگروه قبلی مستمر است و در مجامعی که سهام عدالت حضور دارد، شرکت می‌کنند و اعمال رای و نظر به نیابت از سهامداران انجام می‌دهند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد خودداری مسئولان مجامع شرکت فجر انرژی با نماد بفجر و پتروشیمی مارون که از ورود نمایندگان سهام عدالت به مجمع جلوگیری شده، گفت: این دو مجمع به صورت غیرقانونی به جای پذیرش نمایندگان کارگروه سهام عدالت اقدام به پذیرش نماینده شرکت مادرتخصصی پالایش پخش کرد، در نتیجه هر دو مجمع بر اساس مصوبه شورای عالی بورس ابطال شده و باید دوباره برگزار شوند.

وی افزود: نمایندگان سهام عدالت باید در مجامع شرکت‌ها حاضر شوند و اعمال نظر کنند که نماینده سهامداران عدالت در حال حاضر کانون است، اما برخی از شرکت‌ها مانند زمان قبل از آزادسازی سهام عدالت درصددند، اقدام به پذیرش نماینده شرکت‌های مادر تخصصی به جای نماینده سهامداران عدالت کنند.

حیدری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اینکه باید نماینده کارگروه سه نفره از سهامداران عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند تا زمانی که این مصوبه تعلیق نشده لازم‌الاجرا است و اگر شرکت‌های مادر تخصصی نظر خاصی دارند، می‌توانند نقطه نظرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجامع رسمی اعلام کنند، اما تا زمانی که مصوبه شورای عالی بورس پابرجاست، در مجامع شرکت‌ها باید نمایندگان سهام عدالت از طرف کارگروه سه نفره تعیین شوند و حضور پیدا کنند.

 سپرده‌گذاری مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشمولان سهام عدالت که تا به امروز اقدام به ثبت نام و احراز هویت سجام نکرده‌اند می‌توانند با بهره مندی از ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری به صورت کاملا رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود در آن را انجام دهند تا از مزایای بی شماری همانند دریافت سالانه سود سهام عدالت، وام بانکی و … برخوردار شوند.

افزایش آمار جاماندگان سهام عدالت

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در نشست خبری در خصوص جاماندگان سهام عدالت در حوزه ایثارگران افزود: مجموع اسامی جاماندگان سهام عدالت را به وزارت اقتصاد ارائه داده ایم. جدا از این لیست دهک‌های پایین را نیز جدا لیست داده‌ایم. تعداد کسانی که جامانده اند بسیار زیاد بوده است. قرار است سهام عدالت به سه دهک پایین داده شود غیر از آن دهک‌های پایین را هم ارائه داده‌ایم.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد هم قول داده است که این افراد در آن بسته سهام عدالت باشند، اما به سبب این که هنوز ابلاغ نشده است نمی‌توان در این خصوص قضاوت کنیم. یکبار کل اسامی و بار دیگر ۵ دهک پایین را ارائه داده ایم.

رئیس سازمان بنیاد شهید و ایثارگران در رابطه با قرار دادهای سالانه تسهیلات بنیاد ایثارگران با بانک مرکزی در سال جاری گفت: مدل تسهیلات امسال تغییر پیدا کرده است. از تسهیلات اشتغال استانی هر استان، ده درصد برای ایثارگرانی است که بنیاد معرفی می‌کند. در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در دهک کشور پرداخت می شود. یعنی نسبت به سال گذشته رشد ۶ برابری داشته ایم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سئوال که اگر بانک‌ها به تعهد خود نسبت به قراردادهای که با بنیاد بسته اند عمل نکنند اقدامی در نظر گرفته می‌شود؟ بیان کرد: یک صندوق اشتغال و کارآفرینی داریم که معرفی افراد توسط این صندوق انجام می‌گیرد و گزارش عملکرد بانک‌ها را به دستگاه‌های نظارتی و مجلس ارائه می‌دهد.

به نقل از ایبنا، بر این اساس، مشمولان سهام عدالتی که هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده اند می‌توانند با مراجعه به لینک https://sahamedalat.ir/marakez با انتخاب یکی از ۱۵ مرکز منتخب، ثبت نام رایگان سجام خود را انجام دهند.

همچنین این دسته از مشمولان سهام عدالت برای دریافت خدمات رایگان احراز هویت سجام نیز می‌توانند در یکی از ۸ مرکز رایگان احراز هویت الکترونیک سجام یا یکی از ۶۴ مرکز رایگان احراز هویت حضوری سجام نیز این خدمت را کاملا رایگان انجام دهند تا از همه منافع سهامداری خود منتفع شوند.

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهاد‌ها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

 

فروش سهام عدالت ممکن است؟

پیمان حدادی امروز در گفتگو با ایرنا به آخرین وضعیت فروش سهام عدالت اشاره کرد و افزود: اکنون هیچ خبری در زمینه آغاز فروش سهام عدالت نیست و تصمیمی از سوی مسوولان در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی افزود: از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به‌صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

حدادی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود این سهام برای فروش در اختیار مردم قرار بگیرد، مسئولان ارزش ریالی سهام عدالت که نفری ۵٠٠ هزار تومان تا یک میلیون تومان بود را به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌کردند.

حدادی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های سهام عدالت جزو شرکت‌های استراتژیکی محسوب می‌شوند و فعالیت و سودآوری آنها روز به روز بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین مردم باید اقدام به نگهداری سهام کنند.

حدادی افزود: با توجه به چنین مساله‌ای اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

وی گفت: مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

 سهام عدالت به دلیل دربرگیری 49 میلیون نفری که دارد، هر هفته با انتشار اخبار متعددی مواجه می‌شود. علاوه بر افرادی که هم اکنون دارای برگه‌های سهام عدالت هستند، تعداد زیادی از افراد هم منتظر تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان هستند.

* جاماندگان سهام عدالت نیازی به ثبت‌نام ندارند

حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در زمینه جاماندگان سهام عدالت می‌گوید: جاماندگان سهام عدالت در وضعیت فعلی لازم نیست، هیچ‌گونه اقدامی را انجام دهند و همچنین هیچ مبلغی را نباید برای ثبت‌نام پرداخت کنند.

وی ادامه داد: همچنین مشمولان جدید دریافت سهام عدالت باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که نیازی به ثبت‌نام نیست، جاماندگان مرحله نخست جزو ۲ نهاد حمایتی هستند که از سوی وزارت تعاون تعیین و مورد تایید قرار گرفتند.

* واریز سود باقی مانده سهام عدالت در پایان تیرماه

البته افرادی سهام عدالت دارند و هنوز موفق به دریافت سود این سهام نشده‌اند، می توانند با ارائه شماره شبای خود در سجام در ماه‌های آینده این سود را دریافت کنند.

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این زمینه می‌گوید: مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است؛ در اواخر تیر انجام می‌شود.

* اصلاح آیین نامه سهام عدالت

مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس بر لزوم لغو مصوبات مرتبط و مواد مغایر با قانون در آیین‌نامه قبلی سهام عدالت تاکید کرد و از برنامه ‌ریزی برای ارائه مدل اجرایی و تدوین آیین‌نامه جدید سهام عدالت در انطباق با قانون اجرای اصل ۴۴ طی یک ماه آینده در کارگروه ویژه سهام عدالت و شورای‌عالی بورس خبر داد.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس ادامه داد: آیین‌نامه قبلی سهام عدالت که از سوی شورایعالی بورس تصویب و تهیه شده بود، با توجه به یک‌جانبه‌گری و عدم رعایت صرفه و صلاح سهامداران عدالت و مغایرت با قوانین باید لغو شده و بر همین اساس در جلسه هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مقرر شد وزیر محترم اقتصاد تدبیری اتخاذ کنند تا مصوبه اخیر شورای‌عالی بورس که یک مدل اجرایی مغایر قانون را شامل می‌شد، نیز ظرف یک ماه که هم‌اکنون یک هفته از آن گذشته است، لغو و ظرف یک ماه آینده مدلی مبتنی بر قانون تصویب و بر مبنای آن آیین‌نامه جدید سهام عدالت تدوین شود.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش 1.55 درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد 2 درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت 2.15 درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت 2.86 درصد مواجه شده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش 1.3 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش 0.19 درصدی داشته‌اند.

سهام عدالت

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی تیرماه به ترتیب با کاهش  211 هزار تومانی، 254 هزار تومانی، 275 هزار تومانی و 516 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 173 هزار تومان، 8 میلیون و 629 هزار تومان، 9 میلیون و 330 هزار تومان و 17 میلیون و 538 هزار تومان.

سهام عدالت

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 54 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

سهام عدالت

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 406 هزار تومانی، 10 میلیون و 112 هزار تومانی، 10 میلیون و 934 هزار تومانی و 20 میلیون و 553 هزار تومانی روبرو شده است.