رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح  رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان  یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند.

به نقل از فارس، احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان، منطقه، ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان منطقه و ناحیه صادر شده است.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در حال آماده‌سازی شرایط برای فعالیت ارزیابان حرفه‌ای است. وزارت آموزش و پرورش هم سایت rtb.medu.ir را معرفی کرده است تا معلمان به بارگذاری مستندات خود اقدام کنند.

عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، بخشنامه رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: خطاب به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها، ادارات‌کل و دفاتر زیر مجموعه آموزش و پرورش اعلام کرد: بنا به وعده انتخاباتی ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و توجه به وضعیت معیشتی معلمان عزیز، علی‌رغم نقص لایحه رتبه‌بندی ارسال دولت گذشته به مجلس شورای اسلامی و عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن، دولت، لایحه رتبه‌بندی را تقویت کرده و بر اجرای آن پافشاری کرد.

این مهم که بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری و از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی (شماره راهکارهای ۸.۷، ۱۰.۲، ۱۱.۴، ۱۱.۷، ۱۲.۱) و جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ است، خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شور ای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های ۵۹۴۲۶.ت۵۹۷۹۴ه مورخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و اصلاحیه ۸۱۸۴۳.ت۶۰۱۵۱ه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در هیأت وزیران تصویب شد.

شایسته است مشمولین قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق آیین‌نامه اجرایی آن جهت شروع فرایند رتبه‌بندی به آدرس اینترنی rtb.medu.ir مراجعه کنند.

* سؤالات خود را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسید

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که استان‌ها سؤالات خودشان درباره رتبه‌بندی را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسند.

در اطلاعیه مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ با موضوع سؤالات رتبه‌بندی خطاب به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است: در اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به استحضار می‌رساند جهت اطلاع از چگونگی تکمیل فرم‌ها، بارگذاری مستندات و خوداظهاری‌ها در سامانه رتبه‌بندی و رفع سؤالات احتمالی، خواهشمند است در این خصوص با مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هماهنگی لازم به عمل آید.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

۱- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند از قبیل:

الف) کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون حفظ پست سازمانی)

ب) کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونان که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ج) افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

۲- مأمور به مجلس شورای اسلامی

۳- دانشجومعلمان

۴- خدمات

۵- انباردار

۶- اداری محض

۷- مرخصی بدون حقوق

۸- بازنشستگان قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

و همچنین نیروهای طرح مهرآفرین هم هنوز مشمول رتبه‌بندی نشدند. درباره این گروه به طور جداگانه در گزارشی پرداخته می‌شود.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش جزئیات و نحوه بارگذاری در «سامانه رتبه بندی» را تشریح کرد.

خبرفوری گزارش داد، سجاد سیاح اظهار کرد: امروز سایت را باز می کنیم، اما درباره ساعت آغاز به کار سامانه باید گفت که ما از شب گذشته آماده بودیم و هر زمان وزیر آموزش و پرورش دستور رسمی صادر کند، سامانه را در دسترس قرار می‌دهیم.

سیاح افزود: آدرس سامانه rtb.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بود آی پی تستی سامانه بود که برای برخی استان‌ها در دسترس قرار گرفته بود.

وی گفت: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش‌بینی شده است.

سیاح افزود: فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

نحوه زمان‌بندی ورود اطلاعات در سامانه رتبه‌بندی

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت‌نام فرصت داشته باشد.

امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمان‌بندی نیز مشخص شده‌ است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره‌ای به همکارانی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، داده می‌شود و جای نگرانی نیست.

سجاد سیاح تاکید کرد: جامعه هدف ما بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که این اقدام به منظور کنترل بار ورود به سامانه انجام و طی ۹ روز ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود. تست‌های فنی نشان می‌دهد که نباید مشکل خاصی در این زمینه داشته باشیم. سرورها و پهنای باند ویژه اختصاص داده شده و اقدامات زیرساختی و سخت‌افزاری انجام شده و مسئله خاصی وجود نداشته است. با این حال همکاران ما رصد لحظه‌ای خواهند داشت.

کدام بخش وزارتخانه پاسخگوی مشکلات سامانه است؟

سیاح در پاسخ به اینکه در صورت بروز مشکل، کدام بخش وزارتخانه پاسخگو است و فرهنگیان باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند؟ گفت: تمام مناطق آموزش و پرورش موظف شده‌اند میزکار رتبه‌بندی داشته باشند. امروز اطلاعیه‌ای از سوی امور اداری یا مرکز سنجش منتشر و شماره تماس و نحوه پشتیبانی قید خواهد شد تا همکاران بتوانند پیگیری کنند.

لازم به ذکر است صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفته، معلمان بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و مبتنی بر شماره ملی خود می‌توانند مدارک و مستندات خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا بر اساس آن، نظام رتبه‌بندی و شایستگی و صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد و در بازه زمانی یک ماهه اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی و بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه‌بندی شهریور ماه به صورت علی‌الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه‌بندی اقدام کرد.

هفته پیش قانون رتبه بندی به مجلس و هیات تطبیق قوانین رسید. این هیات ده روز فرصت دارد تا نظر خود را اعمال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت در مهلت قانونی رسیدگی و نتیجه آن اعلام می‌شود. در صورت مغایر بودن با قانون نیز موارد اعلام خواهد شد.

اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از ارائه این طرح و حضور ۶ وزیر در مسند ریاست وزارت آموزش و پرورش، بالاخره اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان به انتهای خود رسیده است.

وزارت آموزش و پرورش ملزم به اجرای این طرح است و بر اساس قانون، مدیران این وزارتخانه از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم هستند ضمن تدوین آئین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا گفته است: فرآیند اجرایی رتبه بندی معلم‌ها از ابتدای این هفته آغاز می‌شود.او گفت: دولت مردمی با پس نگرفتن لایحه رتبه بندی و موافقت با افزایش سه و نیم برابری بودجه این لایحه، سعی در ترمیم وضعیت معیشتی معلمان دارد.

سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه در تدوین آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان ، کل قانون زیر سوال برده شده است.

سید محمد مولوی ، با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان و نگارش آیین نامه های مربوط به این قانون اظهار کرد: اصلاحات طرح رتبه بندی معلمان به درستی مدنظر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه آنچه که مدنظر ما در این قانون - قانون رتبه بندی معلمان - بود اتفاق رخ نداد چراکه این طرح کمک می کرد تا به غیر از موضوعات معیشتی به جایگاه معلمان هم توجه شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: در حال حاضر مسئولان مشغول تدوین آیین نامه های مربوط به این قانون هستند و گاهی اوقات هم می بینیم که مسئولان امر بر سر برخی از واژه های دچار سو برداشت هایی می شوند که درست نیست و باید این آیین نامه براساس قانون فوق تدوین شود.

صادق ستاری گفت: بسیار خوشحالیم که بعد از ۱۴ سال این مسابقات با حمایت مقام عالی وزارت احیا شد و از حضور پرشور معلمان در سطوح مختلف مسابقه و میزبانی بسیار عالی استان اصفهان سپاسگزار هستم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن است، بیان کرد: نیروی انسانی عامل پیش‌برنده و بسترساز پیشرفت کشور در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت است و در این ساحت، معلم محور اصلی است.

وی با اشاره به اهمیت ساعت تربیت بدنی در مدرسه تصریح کرد: در ساعت‌های مهم تربیتی مسائل زیستی و بدنی مورد تاکید و توجه ما است که بسترساز تحقق اهداف سایر ساعات است و مبتنی بر همین موضوع مسابقات ورزشی فرهنگیان را احیا و در سطوح مختلف آغاز کردیم.

وی افزود: معلمانی که در مرحله کشوری این مسابقات شرکت کرده‌اند می‌توانند سفیران ورزش دانش‌آموزی و نیز سفیران نشاط و شادابی نیرو تعلیم و تربیت باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طرحی در وزارت‌ آموزش و پرورش با عنوان “هر معلم یک مربی ورزش” در حال بررسی است و شما این توانمندی را دارید که تیم‌داری کنید و می‌توانید در حوزه استعدادیابی ورزش دانش‌آموزی مفید و موثر باشید.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تاکنون موضوع رتبه‌بندی مدنظر بوده است اما به هر دلیلی عملیاتی نشده، گفت: در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی رئیس‌ جمهور موضوع رتبه‌بندی به عنوان یک مطالبه و حق عمومی مورد توحه قرار گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رتبه‌بندی‌ نیز یکی از عاملان و آثار تحول است که در سند بنیادین تحول نیز بر آن تاکید شده است اما در طول ۱۰ سال از اجرای سند مورد توجه قرار نگرفت؛ اکنون با همکاری دولت و مجلس این قانون تصویب و آیین‌نامه آن ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: آخرین جلسه مربوط به شیوه‌نامه آن فردا برگزار می‌شود و از این هفته و هفته آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و با قول مساعد سازمان برنامه و بودجه مطالبات فرهنگیان پرداخت خواهد شد.

 نحوه پرداخت رتبه‌بندی معلمان به چه صورت خواهد بود؟

به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی افزود: اختلاف ماهوی بین آیین‌نامه پیشنهادی ما با آیین‌نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما برخی جزئیات دقیق مشخص شده‌اند، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه  و… از این جمله‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند اظهار کرد: رتبه‌بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه‌بندی می‌رویم.

رتبه‌بندی شامل نیروهای اداری نمی‌شود و اگر آنها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما دیگر نمی‌توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آنها به بخش آموزش بر اساس نیازی است که ما داریم.

نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب نکنند، تنزل درجه پیدا می‌کنند؟ گفت: براساس پیش بینی قانونگزار ارزیابی معلمان هر سه سال، یک بار باید انجام شود.

اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب کنند در فرایند اداری قرار می‌گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه شایستگی‌های معلمی را در طول زمان کسب کند و آنها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را هدایت کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به‌عنوان معلم نمی‌تواند ادامه خدمت بدهد.

جزئیات دقیق از رتبه‌بندی معلمان

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می‌شود؟ گفت: این را قانونگزار پیش‌بینی کرده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب نکنند و احراز رتبه نکنند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند ولی یک سال برای کسب رتبه به آنها مهلت داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان نیز گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل وضعیتشان منوط به کسب رتبه مربی است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند تبدیل وضعیت می‌شوند. البته در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت‌های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه‌بندی هم شده است و به عنوان مثال امتیاز رتبه‌ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آیین نامه طوری دیده‌شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیده شده و در جدول ۹ قانون بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه‌بندی، سقف زمانی مشخص شده است؟ عنوان کرد: در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت‌وزیران ارائه کند.

فرهنگیان همچنان منتظر تصویب آیین نامه رتبه بندی معلمان در هیات دولت هستند. بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان این آیین نامه در روزهای آینده به تصویب می رسد. بر اساس قانون دولت تا ۲۳ خرداد ماه مهلت دارد تا نسبت به اجرایی شدن قانون رتبه بندی فرهنگیان اقدام کند. اما این مهم هنوز محقق نشده به طوری که ابن باز صدای رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز درآمده است که چرا رتبه بندی اجرایی نمی شود و حوصله او نیز از این تاخیر به سر آمده است. با این حال امروز  مشاور وزیر آموزش و پرورش  اعلام کرد که رتبه بندی به ایستگاه پایانی رسیده  و فرایند صدور احکام از شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود. از سوی دیگر یک عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز  از اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد ماه خبر داد.