سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

 شواهد حاکی از این است که پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل‌های نهایی خود نزدیک می‌شود. قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی از افرادی که تاکنون مشمول نبوده‌اند نیز تخصیص یابد.

بر اساس گزارش ایسنا، یک جامعه‌ آماری نشان می‌دهد ۲۰ میلیون جامانده در پرونده ثبت‌نام سهام عدالت وجود دارند. برخی از نمایندگان مجلس قول تخصیص سهام عدالت به این جاماندگان را داده‌اند.

چند گروه که در لیست جاماندگان حضور دارند از این قرارند:

گروه اول کسانی هستند که سهام عدالت برایشان صادر شده اما دستگاه‌های مرتبط دعوت‌نامه را به موقع به دست این افراد نرساندند. جمعیت این افراد بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است. یا افرادی هستند که کارت و دعوت‌نامه دریافت کرده‌اند اما مراحل قانونی را طی نکرده‌اند. جمعیت این افراد نزدیک به دو میلیون نفر است.

گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و… قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است.

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.

طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند اقدام کند.

براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

با این حال دولت تا مدت‌ها نظر قطعی در این مورد نمی‌داد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی چند مرتبه اعلام کرد که هنوز درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

محمود حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به اینکه سود سهامدارانی که تاکنون موفق به دریافت سود عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود نشده‌اند، نیمه دوم تیرماه واریز می‌شود، گفت: این افراد نگران سودهای خود نباشند. زیرا این سودها محفوظ است.

کدام گروه از سهامداران، مشمول دریافت سود می‌شوند؟

حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار مشمول سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی مواجه هستند. به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اگر این دسته از سهامداران هرچه سریع‌تر مشکل شماره شبا بانکی خود را برطرف کنند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را تا اواسط تیرماه سال جاری پرداخت کند.

در مرحله اول و دوم پرداخت سود سهام عدالت، به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰هزار نفر مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را دریافت کردند.

حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار مشمول سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی مواجه هستند. به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اگر این دسته از سهامداران هرچه سریع‌تر مشکل شماره شبا بانکی خود را برطرف کنند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را تا اواسط تیرماه سال جاری پرداخت کند.

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، مهم‌ترین دلایلی است که موجب پرداخت نشدن سود به حساب سهامداران شده است.

برای دریافت سود چه اقدامی انجام دهیم؟

سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir به صورت حضوری و غیرحضوری، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

سهامداران باید نسبت به احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام کنند تا از منافع ویژه آن که شامل دریافت سود سهام عدالت، سود سنواتی و سالیانه، حضور در مجامع الکترونیک و... می‌شود، بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است که شرکت سپرده‌گذاری، با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت، به عموم مردم هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: به ‌تازگی مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت، مترصد کلاهبرداری از مردم هستند. پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبان درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران باید نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس آخرین روند اعطای سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به آخرین پیگیری‌های این کمیسیون برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی قرار است در تیر ماه سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1401 نیز به دولت تکلیف شده که باید به افراد واجد شرایط  سهام عدالت پرداخت شود، افزود: مجلس محل اعطای سهام عدالت به جاماندگان را شرکت‌های مشمول اصل 44 تعیین کرده است که باید از این طریق اقدامات لازم صورت گیرد.

نماینده آستارا در مجلس با اعلام اینکه آمار افرادی که واجد دریافت سهام عدالت هستند بالای 16 میلیون نفر است، ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی اولویت‌بندی برای اعطای سهام عدالت انجام داده که در مرحله اول به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی که بیش از 4 میلیون نفر هستند سهام داده خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: پس از اعطای سهام به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به کارگران فصلی و رزمندگان معسر و ... به ترتیب اولویت سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

مرحبا تصریح کرد: دولت باید هرچه سریعتر ضمن نهایی کردن آئین‌نامه اعطای سهام عدالت منبع اعطای این سهام را تعیین و روند واگذاری را آغاز کند.

واریز سود میلیونی سهام عدالت در تیرماه

نیمه دوم تیر مشمولان دریافت سود سهام عدالت، سود دریافت خواهند کرد.

بر اساس اطلاعیه شرکت سپرده گذاری مرکزی، سود سهام جاماندگان سهام عدالت در نیمه دوم تیر به حساب مشمولانی که در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند واریز می شود.

یک خرداد اولین مرحله واریز سود جاماندگان برای سود عملکردی سال ۹۸ و ۹۹ بوده است. پیش از این آقای حسین قشمی مدیر تسویه وجوه سپرده گذاری مرکزی گفته بود: قرار بر این شده که شرکت سپرده گذاری مرکزی امسال در چند مرحله برای سهامداران عدالتی که مشکل داشتند، واریز سود انجام  دهد./باشگاه خبرنگاران

فریب پیامک ثبت نام و سود را نخورید

مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند، بر این اساس افراد باید ضمن آگاهی به این موضوع فریب این دسته از پیغام‌ها را نخورند.

طبق بررسی ها،   پیام های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبین درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران باید نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند. در این راستا شرکت سپرده گذاری مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرده است که  مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می کنند.

از طرف دیگر نیز با توجه به اینکه زمزمه های تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز به گوش میرسد، حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز هشدار داده است که افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می شود که لینک ثبت نام دارد قطعا کلاه برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ندارد.

 هرگونه اطلاع رسانی در سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت های رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی www.csdiran.ir ، www.sejam.ir و sahamedalat.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می رسد.

 خبر مهم درباره ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: بر اساس بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ می ‌بایست اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در سالجاری اتفاق بیفتد.

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 گفت: مطابق این بند از بودجه سال جاری دولت موظف است تا پایان سال 1401 از محل سهام باقی مانده خود در شرکت ها نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین کلیه افراد واجد شرایط اقدام کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: بر اساس این بند از بودجه سال جاری می ‌بایست اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اتفاق بیفتد که در این زمینه اقدامات مفصلی انجام شده و بر اساس منابع موجود در حال کارشناسی در خصوص جزئیاتی از جمله نوع و میزان سهام تخصیصی به افراد مشمول هستیم. ضمن اینکه باید در خصوص روش و نحوه انتقال سهام به این دسته افراد نیز تصمیمات درستی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مشمولان جدید باید این اطمینان را داشته باشیم که بر اساس مشخصات ثبت شده و راستی آزمایی های صورت گرفته در سامانه های کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت به افراد مورد نیاز تخصیص یابد.

قربانزاده همچنین با اشاره به عزم  و اراده دولت نسبت به تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان گفت: تلاش می کنیم در مرحله نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهیم.

لازم به ذکر است در این نشست نمایندگان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر مراجع ذیصلاح، به ارائه نظر و آمار در خصوص میزان جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداختند که بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر تعداد 1337875 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و تعداد 2025825 نفر مددجویان سازمان بهزیستی، جمعا به تعداد 3363700 نفر ، به عنوان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مذکور فاقد سهام عدالت هستند.

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی آغاز می شود؟

بنابر اعلام معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، مرحله سوم فرآیند پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت، به زودی آغاز خواهد شد.

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که در مرحله اول و دوم پرداخت سود سهام عدالت، به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰هزار نفر مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را دریافت کردند.

برای دریافت سود چه اقدامی انجام دهیم؟

سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir به صورت حضوری و غیرحضوری، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

سومین مرحله پرداخت سود سهام عدالت چه زمانی آغاز می‌شود؟

حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار مشمول سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی مواجه هستند. به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اگر این دسته از سهامداران هرچه سریع‌تر مشکل شماره شبا بانکی خود را برطرف کنند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را تا اواسط تیرماه سال جاری پرداخت کند

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، مهم‌ترین دلایلی است که موجب پرداخت نشدن سود به حساب سهامداران شده است.

چه تعداد سهامدار، مشمول دریافت سود سهام عدالت در مرحله دوم شدند؟

۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت وجود دارد که بیش از دو میلیون نفر از این تعداد، سود سهام عدالت خود را طی سال‌های قبل دریافت نکرده بودند. بنابر آخرین آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده‌ بودند که فرآیند پرداخت سود برای این دسته از افراد، ۳۱ اردیبهشت ماه شروع شد. مشمولانی که سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت دارند، ۵۷۵هزار تومان و سهامداران عدالتی که سبد یک میلیون تومانی دارند، یک میلیون و ۸۰هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

پرداخت سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بنابر اعلام مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.