وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

سود وام طرح طراوت بانک آینده بر اساس دوره بازپرداخت متفاوت بوده و حداقل به ۱۲ ماه و حداکثر به ۳۶ ماه می‌رسد. دو نوع ضمانت مسدودی سپرده و ضامن رسمی برای دریافت این وام وجود دارد. زمان لازم برای برای پرداخت اقساط این تسهیلات هم حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۳۶ ماه اعلام شده است. افرادی که خواهان این وام هستند تنها از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک آینده امکان خرید کالای مورد نظر خود را دارند. ضمنا پرداخت هزینه جانبی تشکیل پرونده و اعتبارسنجی هم برعهده خود متقاضیان است.

در صورت پرداخت حداکر مبلغ وام، با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه، مبلغ هر قسط ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۳۹ تومان خواهد بود. کل سود این مبلغ وام با شرایط مذکور، ۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۲۷۳ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن هم ۵۰ میلیون و ۵۸ هزار تومان است.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: وام ودیعه‌ مسکن که امسال مطرح شده ارتباطی با مبالغ و منابعی که سال گذشته برای وام مسکن تعیین شده بود نداشته و اعتبارات آن از محل منابع تسهیلات بانکی که بانک مرکزی باید به بخش مسکن بپردازد، دیده شده است.

وی افزود: مبلغ این وام به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابعی تخصیص یافته که سیستم بانکی موظف است در سال ۱۴۰۱ به بخش مسکن بپردازد تا برای تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده‌اند، امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند.

وی ادامه داد: کد رهگیری‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ صادر شده می‌توانند برای وام ودیعه امسال ثبت نام کنند و حتی کسانی که اسفندماه سال گذشته کد رهگیری دریافت کرده‌اند، فقط درصورتی که اسفندماه سال جاری کد رهگیری جدید قرارداد برای آن‌ها صادر شود امکان ثبت درخواست برای تسهیلات ودیعه مسکن را در سامانه دارند و در همان زمان امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت.

اصلانی تعداد ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن را بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر تاکنون اعلام کرد و گفت: سقف این ودیعه با توجه به هر شهر و استانی متفاوت بوده و در رقم‌های ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ارسال نشدن پیامک به متقاضیان مسکن به معنای عدم تایید نیست

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره عدم ارسال پیامک به متقاضیان مسکن نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ اگر تاکنون پیامک برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن ارسال نشده به این معناست که هنوز زمین مسکن آن‌ها تامین نشده و تعداد متقاضیان در آن شهر و استان زیاد است و ظرف زمانی بیشتری را برای بررسی نیاز دارند.

وی افزود: لذا به محض اینکه زمین متقاضی تامین شود، پیامک برای آن‌ها صادر می‌شود و عدم ارسال پیامک برای متقاضیان صرفا به معنای عدم تایید شرایط آن‌ها نیست بلکه به معنای آن است که زمین مورد نظر هنوز برای آن‌ها تخصیص نیافته است.

اصلانی خاطرنشان کرد: ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند ‌با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی خود در سامانه نهضت ملی مسکن وضعیت تایید یا عدم تایید شرایط خود را مشاهده کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره تسهیلات مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، گفت: جلسات آیین‌نامه اجرایی استفاده از تسهیلات مسکن برای سه فرزند به بالا در کمیسیون زیربنایی برگزار و کلیات آن تایید شد که امیدواریم برخی موارد باقی‌مانده نیز به زودی در کمیسیون‌های فرعی نهایی شود.

 پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار کرد: وام ودیعه‌ مسکن که امسال مطرح شده ارتباطی با مبالغ و منابعی که سال گذشته برای وام مسکن تعیین شده بود نداشته و اعتبارات آن از محل منابع تسهیلات بانکی که بانک مرکزی باید به بخش مسکن بپردازد، تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که سیستم بانکی موظف است امسال 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کند، افزود: کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده‌اند، امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند.

وی ادامه داد: کد رهگیری‌هایی که از ابتدای سال 1401 صادر شده می‌توانند برای وام ودیعه امسال ثبت نام کنند و حتی کسانی که اسفندماه سال گذشته کد رهگیری دریافت کرده‌اند، فقط درصورتی که اسفندماه سال جاری کد رهگیری جدید قرارداد برای آن‌ها صادر شود امکان ثبت درخواست برای تسهیلات ودیعه مسکن را در سامانه دارند و در همان زمان امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت.

وی از ثبت‌نام 170 هزار مستأجر برای وام ودیعه مسکن خبر داد و گفت: وام ودیعه مسکن در تهران 100 میلیون، کلانشهرها 70 میلیون و سایر شهرها 40 میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره عدم ارسال پیامک به متقاضیان مسکن نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ اگر تا کنون پیامک برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن ارسال نشده به این معناست که هنوز زمین مسکن آن‌ها تامین نشده و تعداد متقاضیان در آن شهر و استان زیاد است و ظرف زمانی بیشتری را برای بررسی نیاز دارند. بنابراین به محض اینکه زمین متقاضی تامین شود، پیامک برای آن‌ها ارسال می‌شود.

اصلانی یادآور شد: ثبت‌نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند ‌با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی خود در سامانه نهضت ملی مسکن وضعیت تایید یا عدم تایید شرایط خود را مشاهده کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره تسهیلات مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، گفت: جلسات آیین‌نامه اجرایی استفاده از تسهیلات مسکن برای سه فرزند به بالا در کمیسیون زیربنایی برگزار و کلیات آن تایید شد که امیدواریم برخی موارد باقیمانده نیز به زودی در کمیسیون‌های فرعی نهایی شود.

متقاضیان وام اجاره به بانک ظرف ۲۴ ساعت معرفی می‌شوند. و گویا فرآیند تشکیل پرونده به وسیله بانک‌ها در حال انجام است.

به نقل از ایسنا، فرآیند معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ در حال انجام است. پس از ثبت نام افراد در سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir بررسی شرایط و استعلامات آنها در کمتر از ۲۴ ساعت انجام و به کارتابل بانک‌ها معرفی می‌شوند.

هم‌اکنون در بانک‌ها فرآیند تشکیل پرونده به منظور پرداخت تسهیلات در حال انجام است.

نام نویسی کمک ودیعه مسکن از روز ۱۲ خردادماه سال جاری آغاز شده و اولویت پرداخت تسهیلات با کسانی است که در دو سال گذشته این وام را دریافت نکرده‌اند.

این بدان معناست که طبیعتا با توجه به محدودیت منابع، کسانی که قبلا این تسهیلات را گرفته‌اند در شرایط کنونی وام به آنها پرداخت نمی‌شود.

البته طبق اخبار واصله منابع کمک ودیعه مسکن در سال جاری از طریق سرفصل اعتبارات حوزه مسکن در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده و از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود افراد بیشتری موفق به دریافت وام اجاره شوند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن کشور در سفر به استان مرکزی در مورد وام خرید مسکن مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

خریداران با استفاده از اوراق سرمایه گذاری می‌توانند در تهران و کلانشهر‌ها تا ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند.

در سایر مراکز استان‌ها سقف تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده که سازندگان به شرط بکارگیری تکنولوژی نوین در ساخت و ساز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

متقاضیان طرح نهضت ملی که نزد بانک مسکن افتتاح حساب کردند تاکنون مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به عنوان سهم الشرکه خود را واریز کرده اند.

بانک مسکن اقدامات عملیاتی احداث۲۲۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی مسکن را باعقد قرارداد با پیمانکاران آغاز کرده و تا کنون ۱۵۶ هزار میلیارد ریال از محل سهم متقاضیان و تسهیلات به پیمانکاران پرداخت شده است.

در استان مرکزی هم ۱۶ هزار متقاضی معرفی شدند که از این میزان چهار هزار ۸۰۰ واحد عقد قرارداد شده و ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

حدود شش ماه از تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام توسط دولت پرداخت خواهد شد.

شنیده می‌شود رقم مابه‌التفاوت نرخ سود حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که عدد سنگینی محسوب می‌شود و ظاهرا مسئولان سازمان برنامه معتقدند این رقم می‌تواند منجر به ایجاد تورم شود.

با این حال بعضی بانکها از جمله بانک سپه پرداخت این تسهیلات را آغاز کرده‌اند. مسئولان بنیاد مسکن در برخی مناطق کشور مثل ایلام نیز اعلام کرده‌اند روند پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تسریع شده است.

بنا به گفته حبیب الله محبی ـ مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام، طرح تسهیلات مسکن روستایی در روستاها افزایش یافته و متقاضیان در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: طرح تسهیلات مسکن روستایی با سود و کارمزد ۵ درصد و سقف ۲۰۰ میلیون تومان به هر نفر برای احداث مسکن روستایی در سطح روستاهای استان به تصویب رسیده است.

محبی بیان کرد: بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است و زوج‌های جدید، افراد فاقد مسکن و بازگشتی‌های از شهر به روستا در اولویت اول قرار داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با اشاره به ثبت نام افرادی که پیش از این برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اقدام کرده‌اند، گفت: افرادی که تا تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی معرفی شده‌اند، این افراد نیز در اولویت تکمیل این اعتبار قرار گرفتند و مازاد ۱۰۰ میلیون تومان نیز به این افراد برای تکمیل واحدهای مسکونی آنها نیز پرداخت خواهد شد.