یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

علیرضا شهبازی با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به توزیع کالابرگ برای تهیه کالا‌های اساسی بین مردم شده است، گفت: متاسفانه به دلیل اشکالات موجود فعلا این اتفاق رخ نداده است، اما مجلس با جدیت به دنبال اجرای این مهم است و با توجه به اوضاع معیشتی مردم و فشار‌های اقتصادی موجود ممکن است تغییراتی در دهک‌های تعیین شده بوجود بیاید.

او درباره نحوه دهک بندی جدید افزود: تلاش دولت ابتدا تثبیت میزان تورم در جامعه و پس از آن کاهش هزینه‌های خانوار با جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم است و بر اساس میزان درآمد اقشار مختلف جامعه اقدام به دهک بندی جدید خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در صدد است با توزیع کالابرگ، اقشار و طبقات بیشتری را تحت حمایت خود قرار دهد و یارانه کنونی را برای افراد بیشتری از جامعه واریز کند.

وی گفت: دولت کالابرگ را برای کالا‌های اساسی مانند گوشت و اقلام مورد نیاز مردم در نظر گرفته و امیدواریم هر چه زودتر به این تکلیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۱ عمل کند.

علیرضا شهبازی افزود: دولت هم موظف به ارائه راهکار‌های مناسب برای اجرای این قانون است و مجلس هم تا حصول نتیجه نهایی آن را پیگری می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در گفتگو با خبرنگاران آخرین خبر یارانه نقدی و افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت.

خبرآنلاین گزارش داد،‌ مسعود میرکاظمی در خصوص جزئیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ مروبط به همان چند موردی بود که ارسال شده است و هنوز موضوع جدیدی اضافه نشده است.

میرکاظمی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز عنوان کرد: افزایش حقوق در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

در حالی معاون وزیر اقتصاد از احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده که به نظر می‌رسد یارانه شهریورماه، آخرین یارانه‌ای باشد که به حساب مردم واریز خواهد شد و پس از آن، اقتصاد ایران با یارانه‌های نقدی خداحافظی خواهند کرد.

این در شرایطی است که مردم در واکنش‌های متعدد درباره انتخاب میان کالابرگ و یارانه، یارانه را انتخاب کرده و عنوان می‌کنند که یا پول یارانه‌ها مشکلاتی چون پرداخت قسط، هزینه بیماری و... را می‌توانند انجام دهند.

باداین حال، معاون وزیر اقتصاد در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

سید هادی سبحانیان، در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

گفتی است یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

البته برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

به نظر می‌رسد اقتصاد ایران به دوران حذف یارانه‌های نقدی و تولد دوباره کوپن نزدیک می‌شود.

خبرآنلاین گزارش داد، آن‌طور که از اظهارات مقامات می‌توان برداشت کرد، احتمالا طرح کالابرگ الکترونیکی شهریورماه تعیین تکلیف خواهد شد. به نظر می‌رسد دولت بیشتر تحت فشار مجلس به این سمت کشیده شده است و همچنان ترجیح به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی دارد.

براساس آنچه بهارستان‌نشینان بر آن اصرار دارند، دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم محدود کالای اساسی کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید براساس شهریور سال گذشته باشد.

برهمین اساس طی هفته‌های اخیر دولت و مجلس برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع درحال برگزاری جلسات مختلف در سطوح کارشناسی و مسئولان هستند. این در شرایطی است که نظرات مردمی نشان می‌دهد آنها یارانه نقدی را بر کالابرگ ترجیح می‌دهند.

فشار مجلس به دولت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بیست‌و‌سوم مرداد امسال در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی که تاکید کرده بود افزایش قیمت‌ها به صورت لجام گسیخته روزانه افزایش می‌یابد، این در حالیست که کالاهای اساسی باید بر اساس قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ به دست دهک‌های پایین جامعه برسد، تاکید کرده بود: موضع مجلس همان حفظ قیمت سبد خانوارها از طریق کالابرگ مطابق با شهریور سال گذشته است.

ئیس مجلس همچنین از عدم تصویب هرگونه تصمیمی در سران قوا برای لغو این مصوبه خبر داده بود.

آخرین وضعیت کوپن الکترونیکی

در این میان، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آخرین اظهارنظر درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفته؛ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می‌کند.

خاندوزی عنوان کرده؛ قرار شده است که با توجه به اجرای آزمایشی در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم‌گیری شود.

وی درباره اینکه ارائه کالابرگ به مردم چه زمانی انجام خواهد شد، متذکر شده؛ به نظر می‌رسد که نتیجه این موضوع در شهریور مشخص شده و قابل اعلام باشد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در در واکنش به پرداخت یارانه بعدی نقدی یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته است.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی به جماران گفت: در بودجه مشخص و اعلام شد که ارز ۴۲۰۰ حذف شود، منتها دولت در نظر داشت تا زیر ساخت کالا برگ ایجاد نشده یارانه‌ها را پرداخت نکند.

اما به قدری جنجال و ناامیدی رسانه‌ای به وجود آمد که دولت گفت، من یارانه را نقدی به شما می‌دهم تا زیرساخت‌ها آماده شود. این فشار و هجمه رسانه‌ای بود که دولت را مجبور به این تصمیم کرد.

 در ادامه نقد به عملکرد دولت سیزدهم در آستانه یک سالگی، نمایندگان مجلس با وجود همسو بودن با دولت از نقاط قوت و ضعف آن می‌گویند؛ اما در این میان نقطه مشترک تمام نمایندگان این است که برخی وزرا به اشتباه بر مسند خود تکیه زده‌اند.

بر این اساس هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی از نقاط مثبت و منفی دولت سیزدهم به خبرنگار جماران گفت: دولت نقاط ضعف و مثبتی داشته است؛ یکی از نقاط مثبت تلاش زیاد دولت و وزرایش است و یکی دیگر، عملکرد مثبت دولت در گره نزدن مذاکرات برجام به زندگی مردم است و سومین حُسن نیز ابتکارات در حوزه‌های مختلف چون نفت، نیرو و کشاورزی است که رو به جلو است.

وی افزود: در مقابل، عیب‌هایی نیز دارد؛ دولت باید مغز متفکر برنامه‌ریزش را تقویت کند. از جمله اینکه، وقتی از این استان به استان دیگر می‌رود حس می کنم تمرکز مدیریتی خود را از دست می ده. دولت باید مغز برنامه‌ریز خود را به موازات این رفت و آمدها تقویت کرده و کار کند.

بیگی نژاد در ادامه نقدهای خود به دولت گفت: برخی وزرا و استانداران در تراز این دولت نیستند و باید پالایشی در آنها صورت گیرد. نکته دیگر هم اینکه، در رابطه با مجلس باید بازنگری ارتباطی به وجود بیاید تا تقابلی میان دو قوه شکل نگیرد و اگر این رابطه به همین شیوه ادامه پیدا کند امکان دارد تقابلی ایجاد شود.

اگر بتوانیم دلار را با ۳۰ هزار تومان نگه داریم و نقدینگی را کنترل کنیم، رشد و قیمت کالاها کنترل می‌شود

بیگی نژاد در خصوص افزایش قیمت کالاها در دولت فعلی گفت: سال ۹۲ قیمت دلار ۳۰۰۰ و در سال ۱۴۰۰ ۳۰۰۰۰ هزار تومان بوده است و به مرور قیمت کالاها به موازات هم بالا می‌رود. درست است قیمت دلار زودتر افزایش پیدا کرد، اما قیمت کالاها نیز به سرعت در حال بالا رفتن است. یعنی اگر قیمت کالاها به ۱۰ برابر نرسد باید بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده است. به مقداری که ارزش پول ملی پایین می‌آید خود به خود قیمت کالاها به آن میزان که باید برسد می‌رسد؛ ما اگر بتوانیم دلار را با همین قیمت فعلی ۳۰۰۰۰ تومان نگه داریم و نقدینگی را کنترل کنیم می‌توان گفت رشد و قیمت کالاها کنترل میشود.

دولت در نظر داشت تا زیر ساخت کالا برگ انجام نشده یارانه‌ها را پرداخت نکند

وی ادامه داد: در بودجه مشخص و اعلام شد که ارز ۴۲۰۰ حذف شود، منتها دولت در نظر داشت تا زیر ساخت کالا برگ ایجاد نشده یارانه‌ها را پرداخت نکند، اما به قدری جنجال و ناامیدی رسانه‌ای به وجود آمد که دولت گفت، من یارانه را نقدی به شما می‌دهم تا زیرساخت‌ها آماده شود. این فشار و هجمه رسانه‌ای بود که دولت را مجبور به این تصمیم کرد.

وزرا باید برای مشکلاتی که وجود دارد در مدت زمان معین راهکار ارائه دهند

عضو کمیسیون انرژی در پایان افزود: مشکلات فعلی از قبل وجود داشت و ادامه‌دار نیز خواهد بود. وزرا باید برای مشکلاتی که وجود دارد در مدت زمان معین راهکار ارائه دهند، اما بهتر است به گذشته پرداخته نشود.

در جریان واریز یارانه‌های جدید اعلام شد که اطلاعات وزارت رفاه از وضعیت درآمدی و دهک‌بندی شهروندان هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی خواهد شد.

این به معنی شناور بودن دهک‌بندی است. یعنی اینکه اگر موقعیت اقتصادی خانورا یک شهروند در مدت شش ماه طوری تغییر کند که به جابجایی دهک درآمدی او منجر شود، ممکن است از جمع یارانه‌بگیران خط بخورد یا اینکه به ادامه این فهرست اضافه شود.

روز گذشته نیز محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت رفاه در این باره گفت: داده‌های بانک اطلاعات از سال ۹۳ یا به روایت دیگر از سال ۹۹ به‌روزرسانی نشده است. یارانه‌ها نیز بر اساس اطلاعات گذشته پرداخت شده است. با توجه به اینکه ترکیب‌بندی خانواده‌ها اصلاح نشده بود با گلایه‌ برخی از خانواده‌ها روبه‌رو بودیم. این درحالی‌ است که از حدود یک ماه‌ونیم گذشته به‌روزرسانی این اطلاعات آغاز شده. فرایند آن رو به تکامل است و همه موارد اصلاح می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد: کسانی که اعتراض دارند می‌توانند با شماره ۶۳۶۹ تماس برقرار کنند یا از طریق سایتی که در روزهای آینده اعلام می‌شود موارد خود را ثبت کنند.

این صحبت در حالی است که یک روز پیش از واریز یارانه تیرماه جدول دهک‌بندی شهروندان در بانک اطلاعات ایرانیان به روز رسانی شد.

در پی این به روز رسانی شده، شمار جدیدی از شهروندان معترض و جامانده به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

در خصوص شهروندان تازه اضافه شده به فهرست یارانه بگیران دولت متعهد بود که یارانه اردبیهشت و خرداد را نیز به حساب آنها واریز کند. این اتفاق با گذشت بیش از دو هفته هنوز رخ نداده است. واکنش مخاطبان تجارت نیوز به صحبت‌های اخیر سرپرست وزارت رفاه حاکی از اهمیت این مسئله است.

هفته گذشته سومین مرحله از یارانه نقدی پس از افزایش ارز ۴۲۰۰ تومانی واریز شد. پس از واریز این مرحله از یارانه، گروهی از جاماندگان یارانه عنوان کردند که یارانه برای آنها واریز شده و در عین حال، عده زیادی نیز می گفتند یارانه ای برای آنها واریز نشده است.

حال چند روز پس از واریز سومین مرحله از یارانه نقدی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده یارانه تیرماه برای کسانی که اعتراض آنها قبول شده، واریز شده است. اما نکته مهم در اظهارات او این است که هنوز معوقات خرداد و اردیبهشت هنوز قابل برداشت نیست.

سیده طیبه حسینی درباره این که برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، گفت: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

به گفته او، عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای ۳۰۰ تومان باید ۴۰۰ تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

یارانه برای چه کسانی قابل برداشت است؟

حسنی به فارس متذکر شد: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

وی این را هم اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را ثبت کنند.

بنا به این گزارش، از ۱۹ اردیبهشت ماه اولین پرداخت یارانه با مبلغ جدید آغاز شد و یارانه های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین کمک معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی که تا پیش از آن واریز می‌شد، پایان یافت. در شرایط جدید، پرداخت یارانه برای ٧٨ میلیون نفر طبق ۹ دهک در دستور کار قرار گرفت؛ به طوریکه برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک بعد هر نفر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص یافت و حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند.

گزارش ها نشان می دهد که حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اخیرا و بعد از بررسی اعتراض ها مجدد به صف یارانه بگیران اضافه شده اند. همچنین دولت شرایطی را فراهم کرد که متقاضیان دریافت یارانه نقدی که از سنوات قبل یاراانه دریافت نیمکرده‌اند، امکان ثبت درخواست و ارائه تقاضای دریافت یارانه را ارائه کنند.

از زمان واریز یارانه تیر برخی یارانه‌بگیران بر کاهش یارانه دریافتی تاکید می‌کنند. اما علت این کاهش چه مواردی است؟

شایع‌ترین دلیل احتمالی این کاهش، می‌تواند بازپرداخت وام یک میلیون تومانی باشد. این وام را دولت وقت در دوران پاندمی کرونا به شهروندان پرداخت کرد و پس از آن فرایند بازپس‌گیری وام آغاز شد.

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تا تسویه حساب کامل، هرماه از سرانه یارانه هر شهروند بابت اقساط وام یادشده، مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر می‌شود.

دهک‌بندی یارانه‌بگیران شناور است!

اما غیر از بازپرداخت وام یک میلیون تومانی دوران کرونا، کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.

آخرین بازبینی کی انجام شد؟

آخرین بازبینی توسط وزارت رفاه در روز بیستم تیر (یک روز پیش از موعد واریز یارانه این ماه) صورت گرفته است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی می‌کند.

با این وضع دور از انتظار نیست که در نتیجه این اتفاق، موقعیت مکانی شماری از شهروندان در جدول دهک‌های درآمدی طوری تغییر کند که برخی افراد از دهک‌های پایین درآمدی به سمت دهک‌های بالا و برعکس تغییر موقعیت دهند.

به بیان دیگر، اگر از حالا تا بیستم دی، از نظر وزارت رفاه، وضعیت اقتصادی شهروندی طوری تغییر کند که به جابجایی موقعیت او در دهک درآمدی منجر شود، این احتمال وجود دارد که یارانه واریزی او کم، زیاد و حتی قطع شود.

البته در همین رابطه، شماری از مخاطبان تجارت‌نیوز، روز گذشته مدعی شدند که بعد از دو ماه دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، یارنه تیر خود را به صورت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

امین دلیری کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم با پذیرفتن تمام خطرات اجرایی طرح عادلانه کردن یارانه ها ، در واقع وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است . اگر دراجرای طرح به درستی عمل نکند ، چه بسا هزینه اجرای آن برای کشور به مراتب بیش از فایده آن خواهد بود .  لذا دقت به زوایای آشکار و پنهان که در حین اجرا پدیدار شده و در آینده نیز بیشتر آشکارخواهد گردید ، باید در معرض ارزیابی های لحظه ای قرار گرفته و دور از تعصب برنامه ریزان و مجریان طرح قرار گیرد . وگرنه عرض و آبروی دولتی که قصد خدمت به مردم را دارد ، به خطر افتاده و هزینه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن غیر قابل جبران خواهد بود . با این دیدگاه می خواهیم از شدت بحران زایی طرحی که می تواند هم کشور و هم دولت را دچار مشکل نماید ، بکاهیم و نکات مهمی را یاد آور شویم.

1. پرداخت یارانه نقدی به علت انبساطی شدن اعتبارات ریالی ، بلا اسثناء اثر تورمی برای جامعه دارد . در این مسیر معیشت طبقه فقیر و متوسط یارانه بگیر  پس از مدتی با افزایش نرخ تورم ، رشد نقدینگی و کاهش مجدد ارزش پول ، با آسیب بیشتری مواجه خواهد شد. این یافته های اثبات شده اقتصاد دانان ازهر مکتب اقتصادی وباهر گرایش عقیدتی و سیاسی است . تجربه تلخ پرداخت یارانه نقدی در دولت های مهرورزی وتدبیر و امید ، نمونه بارز این راه نا موفق پیموده شده است.

2. همانطور که در قانون بودجه سال 1401   تأکید شده ، در صورت حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی و ضروری ، دولت پرداخت یارانه را باید  به صورت کالا برگ الکترونیکی پرداخت نموده و در ضمن قیمت کالاهای اساسی نباید ازقیمت آنها در شهریور 1400 بیشتر باشد . به این ترتیب مجوز قانونی برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد .

3. کالابرگ الکترونیکی صرفاً باید توزیع عادلانه کالا های اساسی که توزیع آن در فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های مصرف کارکنان و کارگران و تعاونی های مصرف محلی و اصنافی که در به توزیع این کالاها با توجه به مجهز شدن به سیستم هوشمند راغب باشند ، سپرده شود . درصورت کمک بیشتر به اقشار با درآمدهای پایین قرار دارند مانند دهک های 1 الی 3 جامعه فقیر بدون پرداخت وجه نقدی ، نسبت به دریافت اقلام کالاهای اساسی مورد نیاز خود به کالا برگ الکترونیکی اقدام نموده و مابقی دهک های 4 الی 10 جامعه هدف ، صرفاً باکالا برگ الکترونیکی کالاهای اساسی موردنیاز خود را به قیمت قبل از شهریورسال 1400 ابتیاع کنند.

تحلیل عملکرد طرح پرداخت یارانه ها واثر حذف ارز ترجیحی بر تورم

با ارزیابی طرح پرداخت یارانه ها با حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی تا پایان سه ماهه اول سال جاری ، به رغم موفقیت دولت سیزدهم  در سایر بخش های خدمت به مردم و به ویژه دغدغه و تلاشهای شبانه روزی رییس جمهور محترم در کاهش آلام و سختی های معیشتی اقشار آسیب پذیر جامعه  ، متآسفانه به علت  پیچیدگی مسایل و متغیر های اقتصادی و رابطه زنجیره ای متغییر کلان اقتصادی با یکدیگر و وجود  موانع عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی دراجرای طرح پرداخت یارانه ها به ویژه به صورت نقدی ، آثار مثبتی برای جامعه هدف نداشته است . برخی از مسؤلان ارشد اقتصادی دولت از آثار مثبت بلند مدت  طرح در آینده وعده داده اند . ازدیدگاه اساتید مکاتب اقتصادی کلاسیک ها و نئو کاسیک ها ویژه به قول " آدام اسمیت " پدر علم اقتصاد که گفته است ،" بلند مدت هنوز نیامده و اثر کوتاه مدت برای جامعه مهم است " . یا " میلتون فریدمن "ازعلمای مشهور مکتب نئو کلاسیک ها وپدرمکتب پولی با توجه به نظریه مقداری پول معتقد است " تورم همیشه و درهمه جا یک پدیده پولی است " . و با توجه به نظریه جدید مقداری پول به عنوان نظریه جدید نظریه مقداری پول تحت عنوان نظریه" سطح قیمت ها و درآمد اسمی " مطرح است .  آقای فرید من معتقد است : " افزایش عرضه پول  ابتدا ،  تقاضا برای تراز حقیقی پول ثابت می ماند و نرخ بازدهی آن از سایر دارایی  ها کمتر است . برای همین افراد برای برای نگهداشتن ارزش پول خود، به خرید سایر دارایی ها روی می‌آورند ".

یادآوری نکات  علمی اقتصادی فوق الذکر از قول اقتصاددانان مطرح جهان که اندشیه های آنان درمکتب کلاسیک ها و نیو کلاسیک ها خریدار دارد ، به لحاظ نزدیک بودن برخی ازاقدامات اصلاحی و  قرینه سازی اندیشه مسؤلان ارشد اقتصادی در دولت سیزدهم  درجراحی اقتصادی با تفکر یاد شده  در شرایط فعلی است . تفکر آزادسازی قیمت ها ، حذف ارزترجیحی از واردات کالاهای اساسی ، پرداخت یارانه نقدی ، افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی ، افزایش قیمت کالاها وخدمات دولتی ، ریشه در اندیشه نیو لیبرالی اقتصادی و منبعث از تفکر مکتب اقتصادی کلاسیک ها و نیوکلایسک ها دارد .  با توجه به اینکه به علت شرایط ویژه کشور ما که هیچ شباهتی با کشورهایی که دارای اقتصاد آزاد بدون محدودیت های عوامل ایذایی خارجی دارند ، تفاوت زیادی دارد . سیاستمداران و مسؤلان اقتصادی بدون در نظر گرفتن شریط تحریمی کشور باید عوامل ایذایی تحریم را در مدل برنامه های اصلاحی به عنوان عوامل اخلالکر وارد کنند و با توجه به وجود شرایط اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی  خاص ،  پیش زمینه ها ، و بستر سازی تحولات اقتصادی را ازقبل فراهم نمایند که شرط موفقیت اصلاحات اقتصادی است  . ایجاد رقابت کامل ، تبادل آزادانه شفاف اطلاعات کالا یی ، شکستن هرگونه انحصارات اقتصدی ، ازبین بردن زمینه های فساد زا  و مبارزه باازهرگونه فساد و زدوبند اداری ، سوق دادن امکانات و منابع برای رونق تولید وهمه مردم بدون تبعیض و ایجاد زمینه و انگیزه جذب سرمایه گذاری صاحبان سرمایه به تولید و افزایش رشد اقتصادی از ناحیه تولیدات صنعتی و کشاوورزی ، سوق دادن نقدینگی و اعتبارات و یارانه ها به بخش تولید ، ازجمله ایجاد فضایی برای تحول اقتصادی است.