وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. مجلس طرح وام فوری ازدواج را تصویب کرد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ و در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (۳) ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف ایجاد مشوق برای فرزندآوری و تعدد فرزندان در خانواده در جهت سیاست های کلی جمعیت و خانواده مبنی بر جلوگیری از پیری جمعیت و حفظ جمعیت جوان، هیئت وزیران آیین نامه اجرایی تبصره ماده قانونی یاد شده درخصوص تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه مذکور، خانوارها در صورتی مشمول استفاده از امکانات دولتی موضوع این آیین نامه هستند که فرزند سوم یا بیشتر آن خانوار پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، متولد و دارای سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی موضوع ماده (۱) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشد.

همچنین این آیین نامه مشمول خانوارهایی می گردد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، براساس سرشماری نفوس و مسکن و با اعلام مرکز آمار ایران، بالای ۲/۵ نباشد.

براساس آیین نامه یاد شده، وزارت راه و شهرسازی (به نمایندگی از دولت) مکلف است به منظور تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک براساس طرح‌های هادی روستایی یا طرح های جامع شهری مصوب یا واحد مسکونی برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک بار و براساس هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال تقسیط بدون اعمال تخفیف واگذار نماید.

برای ساکنین شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در آیین نامه بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر و مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر اختصاص می یابد.

همچنین زمین یا واحد مسکونی موضوع این آیین نامه به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر واگذار می گردد و سند مالکیت حداکثر یک ماه پس از پرداخت آخرین قسط به نام ایشان منتقل می شود. در صورت فوت هر یک از پدر و مادر، مالکیت زمین یا واحد مسکونی بر اساس موازین قانونی ارث به ورثه متوفی تعلق می گیرد.

در صورتی که تعداد خانوار مشمول این آیین نامه در هر شهر و پروژه بیشتر از ظرفیت زمین یا واحد مسکونی قابل تأمین توسط دولت باشد، اولویت واگذاری با خانوارهای فاقد مالکیت و دارای فرم (ج) سبز است. برای سایر متقاضیان در این شهرها و پروژه ها، بسته به ظرفیت اعلامی توسط وزارت راه و شهرسازی مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در سایر پروژه ها یا در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا شهر زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر به انتخاب مادر و در صورت فوت پدر و مادر به انتخاب ولی یا سرپرست قانونی، تأمین می شود.

لازم به ذکر است، اراضی موضوع این آیین نامه شامل اراضی ملی و دولتی واقع در طرح های هادی مصوب روستایی و یا طرح های جامع شهری و با رعایت مفاد تبصره (۲) ماده (۹) قانون جهش تولید مسکن می باشد.

مشتریان بانک کشاورزی برای دریافت این وام باید حداقل ۵ میلیون تومان سپرده گذاری کنند. مدت زمان خواب سپرده برای دریافت این وام حداقل ۲ ماه است. متقاضیان این وام باید ضامن رسمی داشته باشند. نرخ سود این طرح براساس انتخاب مشتریان تغییر می‌کند. البته حداکثر سود این تسهیلات ۱۸ درصد و سقف مدت زمان بازپرداخت آن ۲۴ ماه است.

با توجه به نرخ وام، حداکثر نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت، میزان هر قسط ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۴۱۰ تومان است. کل سود این وام ۱۲ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۳۳۳ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۱۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان خواهد بود.

آخرین تسهیلات حمایتی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی از سال ۱۳۱۲ به منظور حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن فعالیت خود را شروع کرد. یکی از ماموریت‌های این بانک تامین مالی بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن به عنوان قسمت مولد اقتصاد است. هم اکنون بانک کشاورزی هزار و ۸۱۷ شعبه و ۵۰ واحد ارائه خدمات ارزی و بین المللی دارد.

آخرین اقدام بانک کشاورزی در خصوص حمایت از بخش کشاورزی، اعطای تسهیلات به واحد پرورش قارچ خوراکی رنجبرکهن بود. ظرفیت این واحد ۲۰۰ تن در سال است و چند روز پیش در روستای قاسم آباد به بهره برداری رسید. کل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این طرح ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن با استفاده از تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی تامین شد. این طرح زمینه اشتغال ۱۰ نفر را فراهم کرده است.

متوسط وام بدون ضامن چقدر؟

در ۶ ماه گذشته حجم تسهیلات بدون ضامن بانک های دولتی به مردم برابر با ۱۶ همت بوده که ۲٫۶۷ درصد از نقدینگی افزوده شده در این مدت بوده است. محاسبات نشان می دهد متوسط دریافتی وام برای اشخاص در حدود ۳۳ میلیون تومان به ثبت رسیده است

خاندوزی در اظهارات اخیر خود به سهم ۱۶ هزار میلیاردی تسهیلات بدون ضامن بانک های دولتی در مدت ۶ ماه اشاره کرده است. به عبارت دیگر یعنی ماهی ۲ هزار و ۶۷۰ میلیادر تومان.

به نقل از ایبنا، بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای بهمن ماه تا کنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است. چرا که دطبق آمارهای بانک مرکزی در دی ماه نقدینگی برابر با ۴ هزار و ۵۰۱ هزار میلیارد تومان و در خرداد ماضاه طبق آخرین داده های بانک مرکزی این شاخص برابر با ۵ هزار و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است. رشد ۱۶ هزار میلیاردی تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک های دولتی در حقیقت ۲٫۶۵ درصد از نقدینگی افزوده شده دراین مدت بوده است.

آمار وام بدون ضامن

باتوجه به حجم ۱۶ همتی تسهیلات در این مدت در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۵ فقره محاسبه می شود متوسط تسهیلات بدون ضامن با توجه به سقف ۱۰۰ میلیون تومانی ۳۳ میلیون تومان بوده است.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

در واقع نظام پرداخت تسهیلات بر اساس ضامن، سال‌هاست در بسیاری کشور‌ها منسوخ شده و آنچه که مبنای اعطای وام خرد قرار می‌گیرد اعتبار فرد در شبکه بانکی است. این اعتبارسنجی براساس سابقه اعتباری فرد در نحوه بازپرداخت تسهیلات، میزان مانده تسهیلات، میزان درآمد ماهیانه و مواردی از این دست محاسبه می‌شود.

با وجود اینکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در ۱۲ تیر به شبکه بانکی ابلاغ کرد، اما بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

تسهیلات بانک‌های دولتی

در همین راستا از ابتدای بهمن پارسال تا پایان تیر امسال ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است.

طبق این جدول، بیشترین تسهیلات بدون ضامن توسط بانک سپه با ۵ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان برای ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره تسهیلات پرداخت شده است. در واقع ۳۳.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی بدون ضامن توسط بانک سپه انجام شده است.

بعد از آن بانک تجارت با ۱۶.۶ درصد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ۱۴.۳ درصد، بانک ملی با ۱۳.۷ درصد رتبه‌های بعدی را از نظر بیشترین میزان پرداخت وام بدون ضامن دارا هستند.

علت سهم پایین تسهیلات خرد ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن در بانک صنعت معدن، توسعه تعاون و کشاورزی، تخصصی بودن این بانک‌ها و سهم اندک وام‌های خرد از کل تسهیلات اعطایی است.

باتوجه به ساختار تامین مالی و شکل‌گیری ساختار تسهیلات‌دهی با یک یا دو ضامن، جایگزینی آن با نظام اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی فرایندی زمان‌بر خواهد بود و در یک دوره زمانی می‌تواند به‌تدریج سهم اعطای تسهیلات براساس اعتبارسنجی را از کل تسهیلات اعطایی افزایش داد. این حرکت بدون الزام قانون و به‌صورت داوطلبانه از سوی وزارت اقتصاد آغاز شد و امید است این روند به‌تدریج به وضعیتی غالب برای انواع تسهیلات بانکی تبدیل شود.

منبع: تجارت نیوز

اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

هنور مبلغ دقیق اقساط وام ودیعه مسکن اعلام نشده است. اما آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده مدت بازپرداخت وام ودیعه مسکن از سه به پنج سال رسیده است. از طرف دیگر سود تسهیلات وام ودیعه مسکن هم اعلام نشده است. اما چندی پیش اعلام شد که سود وام ودیعه مسکن از ۱۳ درصد سال گذشته به ۱۸ درصد رسیده است.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است. اما به نظر می‌رسد که اقساط وام ودیعه مسکن در تهران حدود دو میلیون تومان باشد. چون اگرچه نرخ سود این وام نسبت به سال گذشته بیشتر شده، اما مدت بازپراخت وام هم از سه به پنج سال رسیده است.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان و اقساط این وام هم ۱.۵ میلیون تومان باشد. حالا مبلغ وام ودیعه مسکن تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و احتمالا اقساط این وام در تهران حدود دو میلیون تومان در ماه باشد.

اقساط وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن هم احتمالا حدود ۱.۵ میلیون تومان در ماه است. اقساط  وام ۴۰ میلیون تومانی اجاره مسکن هم باید زیر یک میلیون تومان باشد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

سال گذشته شرایط خاصی برای دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد و تنها افرادی می‌توانستند وام ودیعه مسکن بگیرند که سرپرست خانوار باشند و فرم ج آنها هم سبز باشد. یعنی قبلا از تسهیلات دولتی خرید مسکن استفاده نکرده باشند.

از طرف دیگر، افراد متقاضی دریافت این وام باید اجاره‌نامه یکساله داشته باشند و تا لحظه ثبت درخواست وام هم نباید اقدام به دریافت تسهیلات کرده باشند.

همچنین سال گذشته اعلام شده بود که متقاضیان دریافت وام اجاره مسکن باید کد رهگیری و قرارداد خود را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کنند. البته هنوز وزارت راه و شهرسازی سایت ثبت‌نام این وام بانکی را معرفی نکرده است. پس متقاضیان باید فعلا منتظر دستور این بانک بمانند.

 تسهیلات ودیعه مسکن طی روزهای آینده افزایش می‌یابد؟

مهر نوشت، رستم قاسمی در حاشیه نشست فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار، نرخ افزایش اجاره در بقیه کلان شهرها را ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: با متخلفان این مصوبه برخورد تعزیراتی خواهد شد.

وی، مبنای افزایش تصویب شده را برای مالکان و مستأجران براساس نرخ اجاره سال قبل دانست و از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در روزهای آینده خبر داد.

 بر اساس اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۴۰۱ پس از گذشت ۱۵ سال در شهر تهران ۲ میلیارد تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱.۷ میلیارد تومان و در سایر مناطق ۱.۴ میلیارد تومان تعیین‌ شده است.

سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۱پس از گذشت ۵ سال در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق به ترتیب ۸۰۰ میلیون، ۷۰۰ میلیون و۶۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس تغییرات جدید به‌عمل‌آمده حداقل مبلغ افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۴۰۱؛ در تمام مناطق جغرافیایی از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

بر اساس پایه جغرافیایی «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق» دسته‌بندی‌ شده‌ است که با لحاظ این قاعده سقف تسهیلات محل این حساب در تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت (به‌غیراز شهر تهران) یکسان خواهد بود

 قرار است پیشنهاد وام ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شورای‌ عالی مسکن مطرح شود. اما یک حساب ساده نشان می‌دهد قسط این وام در بازپرداخت ماهانه ۱۱.۶میلیون تومان است.

براساس گزارش تسنیم، روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه‌ و شهرسازی خبر داد: پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای‌عالی مسکن داده شده است.

مشخص نیست چه‌رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه ‌رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است.