دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

در حالی تقریبا ۴ ماه از جراحی اقتصادی دولت و افزایش قیمت کالاها می‌گذرد که در این مدت تاکنون ۴ مرحله نیز یارانه نقدی نیز برای سرپرستان خانوار واریز شده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت شده؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

این در شرایطی است که برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود نداشته، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

البته در این مدت، راه را برای اعتراض گروهی که یا یارانه دریافت نمی‌کردند و یا یارانه آنها حذف شده بود، باز گذاشته شده بود. بر همین اساس، یک گروه در تیرماه و یک گروه در مرداد ماه به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و دولت اعلام کرده که یارانه‌های قبلی، یعنی از اردیبهشت‌ماه امسال را به آنها پرداخت خواهد کرد.

آن‌طور که در گزارش‌ها مشاهده می‌شود، این گروه که تازه به جمع یارانه‌بگیران افزوده شده‌اند، اگر در تیرماه وارد جمع یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

اما اگر در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران افزوده شده باشند، معوقات یارانه‌ای سه ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

در این‌میان، اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفته است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مبادی مختلف مبادرت به بررسی اعتراضات شهروندان کرده و اخیرا سامانه جدیدی را نیز تحت عنوان سامانه حمایتی فعال کرده تا افراد با مراجعه به این سامانه وضعیت خود را در ارتباط با شاخص‌های مختلف مورد ملاحظه و بررسی قرار دهند.

به گفته او، چنانچه در خصوص هرکدام از شاخص‌ها اعتراض داشته‌ باشند، با مراجعه به مبادی ذی‌ربط اعتراض خود را پیگیری و مشکل را مرتفع کنند تا با به‌روزرسانی وضعیت خود، زمینه اظهارنظر مجدد در دهک‌بندی را از طریق سامانه فراهم و در صورت استحقاق و برخورداری از شرایط و شاخص‌ها، امکان دریافت یارانه در ماه‌های آتی برای ایشان فراهم شود.

در حالی معاون وزیر اقتصاد از احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده که به نظر می‌رسد یارانه شهریورماه، آخرین یارانه‌ای باشد که به حساب مردم واریز خواهد شد و پس از آن، اقتصاد ایران با یارانه‌های نقدی خداحافظی خواهند کرد.

این در شرایطی است که مردم در واکنش‌های متعدد درباره انتخاب میان کالابرگ و یارانه، یارانه را انتخاب کرده و عنوان می‌کنند که یا پول یارانه‌ها مشکلاتی چون پرداخت قسط، هزینه بیماری و... را می‌توانند انجام دهند.

باداین حال، معاون وزیر اقتصاد در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

سید هادی سبحانیان، در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

گفتی است یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

البته برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

جزئیات جدید از واریز یارانه جدید

یارانه جدید

بیش از 4ماه است که یارانه‌های جدید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه قرار نبود یارانه‌ها بدین شکل ادامه داشته باشد؛ در ابتدا مقرر شد تا تنها دو ماه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود و پس از دو ماه با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد یارانه کالایی یا کالابرگ باشیم.

دوماه یارانه نقدی که پرداخت شد؛ پس از آن هم دو یارانه نقدی دیگر برای ماه‌های تیر و مرداد به حساب خانوارها واریز شد و حال به نظر می‌رسد که یارانه شهریور ماه هم نقدی باشد؛ چراکه زیرساخت کالابرگ هنوز فراهم نشده است و گفته‌های مسئولین نیز کم و بیش حاکی از آن است که حداقل در شهریور ماه سال جاری، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

۹ دهک درآمدی که مشمول دریافت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی هستند، بیستم این ماه هم می‌توانند همچون اردیبهشت، منتظر دریافت مبلغ یارانه باشند. اما همچنان این پرسش مطرح است که تکلیف جاماندگان و معترضان چه می‌شود؟

جاماندگان کسانی هستند که تا کنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و از ابتدا مشمول نبوده‌اند. معترضان به افرادی گفته می‌شود که در دوره‌های پیشین مبلغ ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند اما با دهک‌بندی جدید، از فهرست یارانه‌بگیران ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف شدند.

تکلیف این افراد چه می‌شود؟

تکلیف یارانه معترضان و جاماندگان همچنان مشخص نیست.

زمان تعیین تکلیف جاماندگان

آنگونه که جدیدترین پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، قرار است تا بیستم این ماه، وضعیت آنها از این لحاظ که آیا مشمول دریافت یارانه هستند یا خیر مشخص شود. اگر پاسخ مثبت بود، اسامی این افراد به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شود و آنها از دوره بعدی می‌توانند بر اساس دهک‌بندی، مبلغ مورد نظر را دریافت کنند.

همچنین در صورت اضافه شدن نام این افراد به لیست، مابه‌التفاوت اردیبشهت به بعد هم به آنها تعلق می‌گیرد.

زمان برداشت یارانه معترضان

اواسط خرداد مبلغی به حساب آنها واریز شد اما هنوز قابل برداشت نیست. هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق قابل برداشت شدن این مبلغ را اعلام نکرده‌اند. برخی می‌گویند بررسی اعتراضات ثبت شده در وزارت کار همچنان ادامه دارد و این روند با توجه به استعفای وزیر کار طولانی شده است.

اما رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی خود تاکید کرد که تکلیف این گروه از معترضان باید زودتر مشخص شود. او گفت جالب نیست که مرحله سوم هم واریز شود اما این گروه هنوز منتظر باشند و بگوییم اطلاعات آنها در حال بررسی است.

یارانه تیر قرار است بیستم واریز شود. اگر قرار باشد معترضان هم تعیین تکلیف شوند، باید منتظر بود که نتایح بررسی‌ها ظرف هفته آینده اعلام شود.

سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها آخرین وضعیت مربوط به بررسی درخواست یارانه جاماندگان و معترضان را اعلام کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان یارانه معیشتی به تجارت‌نیوز گفت: حدود ۲٫۵ میلیون نفر جامانده یارانه داشتیم. طبق بررسی وزارت رفاه از این عده، گروهی به تشخیص وزارت‌رفاه در دهک‌‌های اول تا نهم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این افراد از سوی وزارت رفاه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده‌اند تا در لیست یارانه‌بگیران تیر قرار بگیرند.

حسینی افزود: علاوه براین از این میان این ۲٫۵ میلیون نفر، برخی هم به تشخیص وزارت رفاه، مشمول دهک دهم درآمدی هستند. طبق برنامه اصلاح ارزترجیحی به این گروه از شهروندان یارانه معیشتی تعلق نمی‌گیرد اما در مقابل حق ثبت درخواست اعتراض و رسیدگی مجدد محفوظ است.

احتمال پرداخت یارانه به معترضان در تیر

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست معترضان یارانه معیشتی گفت: رسیدگی به درخواست این افراد از ابتدا با وزارت رفاه بود. با تاکید شب گذشته شخص رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که وزارت رفاه اسامی معترضان مستحق دریافت یارانه را تا موعد پرداخت یارانه تیر در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

وی یادآور شد: وظیفه رسیدگی به درخواست معترضان و جاماندگان یارانه معیشتی با وزارت رفاه است و سازمان هدفمندی یارانه‌ها فقط مطابق لیست ارائه شده از سوی وزارت رفاه یارانه معیشتی را واریز می‌کند.

حسینی افزود: باتوجه به اینکه موعد پرداخت یارانه معیشتی بیستم هر ماه خواهد بود، وضعیت معترضان و جاماندگان یارانه جدید تا این تاریخ روشن می‌شود. در این میان برای کسانی که اعتراضشان مورد قبول واقع نشده است، امکان ثبت اعتراض وجود خواهد داشت.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در عین حال برای چندمین بار تاکید کرد: این سازمان به هیچ وجه برای هیچ کس پیامکی در ارتباط با دریافت یارانه نقدی ارسال نمی‌کند. بنابراین شهروندان مراقب پیامک‌ افراد سودجو باشند و فریب آنها را نخورند.

سخنگوی دولت گفت: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

علی بهادری جهرمی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را برای پرداخت یارانه‌ها به مردم پیش‌بینی کرده است.

بهادری تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی را به شیوه‌ای که بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، یارانه به شیوه کالابرگی یعنی از طریق عابربانک‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، فراهم کند ولی طبیعتا تا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم همین شیوه کنونی پرداخت نقدی یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کارتخوان‌های نان طبق برنامه زمان‌بندی قبلی در استان‌ها توزیع می‌شود. هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

دبیر هیأت دولت گفت: صرفا زیرساخت‌هایی برای نان در حال توسعه در سطح کشور است و با استقرار کامل ابن زیرساخت‌ها هم بنا نیست هیچ تغییری در پرداخت از جیب مردم برای نان صورت پذیرد.