آشپزی کردن در خانه همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که مادر خانواده دارد. اگر شما شخصی باشید که به تازگی مسئولیت غذا پختن در خانه را به عهده گرفته‌اید و چندان در مهارت آشپزی سطح خوبی ندارید بهتر است که اقدام به یادگیری آن نمایید تا بتوانید به آسانی انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را بپزید. اینجاست که آموزش آشپزی ایرانی به کمک شما می‌آید و می‌توانید با استفاده از یک آموزش خوب به سرعت در آشپزی مهارت پیدا کنید.

غذاهای ایرانی تنوع بسیار زیادی دارند، همچنین هر شهر و استان در ایران با توجه به فرهنگ و ذائقه اکثریت مردم در آن منطقه غذاهای مخصوص به خود را دارد و آموزش آشپزی ایرانی می‌تواند شامل غذاهای محلی هر استان نیز باشد. غذاهای محلی معمولا با توجه به نوع مواد اولیه‌ای که از گذشته در دسترس ساکنان منطقه بوده به وجود آمده‌اند و به مرور گسترش یافته‌اند. به طوری که برخی از غذاهای محلی استان‌های مختلف امروزه در بسیاری از استان‌های دیگر نیز استفاده می‌شوند.

در واقع مساحت زیاد و کنار هم قرار گرفتن قومیت‌های مختلف در مناطق ایران باعث شده است که دستور غذاهای ایرانی که توسط مردم هر منطقه استفاده می‌شود بسیار زیاد و متنوع باشند و شاید مدت‌ها طول بکشد تا یک شخص بتواند تمام غذاهای ایرانی را تست کند. در این مقاله سعی داریم هر آنچه که شما برای یادگیری این غذاها و آموزش آشپزی ایرانی نیاز دارید را شرح دهیم.

وعده‌های غذایی

اگر قصد آموزش آشپزی ایرانی را دارید بهتر است ابتدا با بخش‌های مختلف یک وعده غذایی آشنا شوید. در ایران غذا معمولا در سه وعده اصلی و دو میان وعده خورده می‌شود. وعده‌های اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام هستند و میان وعده ها بین صبحانه و ناهار و یا عصرانه خورده می‌شوند و معمولا سبک هستند.

در یک وعده اصلی به صورت رسمی و یا در رستوران‌ها یک پیش غذا، غذای اصلی و سالاد به همراه آن و پس از آن دسر سرو می‌شود. اگر قصد یادگیری آشپزی را دارید بهتر است برای تکمیل کردن کار خود در وعده عصرانه و دسر به سراغ آموزش‌های شیرینی پزی نیز بروید.

برای اقدام به یادگیری شیرینی پزی می‌توانید از یک آموزشگاه شیرینی پزی و یا دانلود کتاب شیرینی پزی پی دی اف شروع کنید. همچنین اگر به دنبال بهترین کتاب آشپزی هستید نیز می‌توانید به آسانی از روی کتاب آشپزی کنید و دستور غذاها را کم کم به خاطر بسپارید.

در وعده صبحانه می‌توان از انواع صبحانه‌های خارجی و یا محلی ایرانی استفاده کرد و یا می‌توان یک کیک ساده به همراه نوشیدنی گرم را به عنوان وعده صبحانه در نظر گرفت. بهتر است صبحانه کامل‌ترین وعده شما باشد و پس از آن وعده‌های دیگر را به ترتیب کم حجم‌تر مصرف کنید.

در وعده ناهار و شام در بخش پیش غذا می‌توانید از لقمه‌های کوچک و یا انواع سوپ استفاده کنید. پیش غذا باید تنها نقش باز کننده اشتها را داشته باشد و نباید افراد را برای غذای اصلی سیر کند. غذای اصلی نیز می‌تواند انواع غذاهای خوراک و یا خورشتی باشد که بر اساس سلیقه افراد با نان یا برنج خورده می‌شوند. در بخش دسر نیز می‌توانید از انواع کیک، نوشیدنی گرم و سرد، بستنی، انواع ژله و میوه استفاده کنید.

مواد اولیه در آشپزی

مواد اولیه در آشپزی

یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش آشپزی ایرانی یادگیری انتخاب مواد اولیه درست است. شما باید بتوانید بهترین مواد اولیه را تشخیص دهید و میزان مناسب را برای ریختن در غذا را در نظر بگیرید.

برخی مواد اولیه در بسیاری از غذاهای ایرانی مشترک هستند. همچنین در اکثر غذاها ادویه‌های مشترکی استفاده می‌شود. شما باید به خوبی این ادویه‌ها و مواد اولیه را بشناسید و بتوانید بهترین نوع آن‌ها را در فروشگاه پیدا کنید. از جمله این مواد اولیه مشترک می‌توان برنج، گوشت قرمز، مرغ و ماهی را نام برد. همچنین انواع سبزیجات و صیفی جات نیز از جمله مواد اولیه‌ای هستند که در بسیاری از غذاهای ایرانی به چشم می‌خورند. ادویه‌ها مانند زردچوبه، نمک و فلفل نیز در اکثر غذاها کاربرد دارند.

شما باید این مهارت را پیدا کنید که در هنگام خرید مواد اولیه بهترین و تازه‌ترین مواد را انتخاب نمایید و آن‌ها را در بهترین حالت نگهداری کنید تا این مواد تازگی و طعم خود را حفظ کنند و غذاهای خوش طعم‌تری داشته باشید.

تاریخچه آشپزی ایرانی

غذاهای ایرانی علاوه بر تنوع بالا و طعم فوق‌العاده قدمت بسیار زیادی نیز دارند. از تاریخچه هر غذا اسناد دقیقی در دست نیست و مردم هر منطقه به صورت دهان به دهان دستور غذا را نقل کرده‌اند و به مرور این دستور‌ها جمع‌آوری شده و به یک سری دستور ثابت تبدیل شده‌اند. اگر هم اکنون قصد آموزش آشپزی ایرانی را دارید خالی از لطف نیست که درباره غذاهای ایرانی اطلاعات بیشتری داشته باشید.

قدمت بسیار زیاد برخی از غذاها مانند انواع خورشت‌ها اثبات شده است و در کتاب‌هایی به زبان بسیار قدیمی پهلوی نام این نوع غذاها آورده شده است. قدمت برخی از این دست نوشته‌ها به دوران ساسانی برمی‌گردند. طبیعتا دستور پخت خورشت‌های امروزی با آن زمان متفاوت است اما این نوع غذا از زمان قدیم در ایران وجود داشته است.

امروزه برخی غذاها به صورت یک سنت درآمده‌اند و در تمامی شهر‌ها به یک صورت و با یک دستور پخت مشابه و تنها با تفاوت‌هایی جزئی مانند ادویه‌ها، پخته می‌شوند. در حالی که برخی دیگر از غذاها، غذاهای محلی هستند و مخصوص یک منطقه خاص می‌باشند و در هر منطقه با دستور پخت مطابق ذائقه مردم در همان ناحیه پخته می‌شوند. در آموزش آشپزی ایرانی می‌توانید انواعی از غذاهای محلی و سنتی ایرانی را فرا بگیرید.

دسته بندی‌ها در آموزش آشپزی ایرانی

دسته بندی‌ها در آموزش آشپزی ایرانی

در آموزش آشپزی ایرانی شما غذاها و دسر‌های متنوعی را یاد می‌گیرید و می‌توانید در خانه درست کنید. تنوع غذایی در آشپزی ایرانی بسیار بالاست،‌ اما غذاهای مشابه نیز زیاد هستند و فوت و فن‌ها تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند. برای انتخاب غذا دست شما بسیار باز است و می‌توانید در طول هفته غذاهای مختلفی داشته باشید. در ادامه به معرفی انواع دسته بندی‌هایی می‌پردازیم که در یادگیری آشپزی ایرانی می‌آموزید.

غذاهای خورشتی

غذاهای خورشتی از جمله معروفترین و متنوع ترین غذاهای ایرانی هستند که در دنیا نیز شناخته شده‌اند. خورشت‌ها معمولا به صورت مایع و غلیظ هستند و تکه‌هایی از گوشت یا مرغ در آن‌ها دیده می‌شود. این غذا معمولا به تنهایی خورده نمی‌شود و مصرف آن به همراه برنج و یا نان رواج دارد. برخی خورشت‌ها زمان پخت بالایی دارند و باید از چند ساعت قبل از وعده غذایی اقدام به پخت آن‌ها کنید تا اصطلاحا جا بیفتند.

از انواع خورشت‌های ایرانی می‌توان خورشت قرمه سبزی، قیمه، کرفس، آلو اسفناج، مرغ و آلو و غیره را نام برد. این نوع خورشت‌ها همگی از انواع سنتی ایرانی هستند که در بسیاری از شهر‌ها با یک دستور مشابه پخته می‌شوند و حتی در برخی رستوران‌های خارج از کشور نیز می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. علاوه بر این نوع خورشت‌ها، خورشت‌های دیگری نیز به صورت محلی در شهر‌های مختلف ایران وجود دارند که معمولا در همان منطقه پخته و مصرف می‌شوند و در شهر‌های دیگر چندان شناخته شده نیستند.

غذاهای برنجی

از دیگر انواع غذاهای ایرانی که در آموزش آشپزی ایرانی فرا خواهید گرفت غذاهای برنجی هستند. برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد خوراکی در ایران است که طرفداران زیادی دارد. برخی از انواع غذاهای برنجی به تنهایی یک غذای کامل هستند و برخی از آن‌ها مناسب استفاده شدن با انواع خوراک و خورشت می‌باشند.

از انواع برنج‌های ایرانی می‌توان لوبیا پلو، عدس پلو، شیرین پلو، استامبولی، مرصع پلو، هویج پلو، زرشک پلو،‌ سبزی پلو، باقالی پلو،‌ شوید پلو و غیره را نام برد. همینطور برخی پلو‌های دیگر که تنها در شهر‌ها و استان‌های به خصوصی پخته می‌شوند نیز در این لیست قرار می‌گیرند.

کباب‌ها

از دیگر انواع بسیار مشهور غذاهای ایرانی کباب‌ها هستند. کباب‌ها انواع بسیار زیادی دارند و معمولا در اکثر نقاط ایران و یا در خارج از ایران با دستور پخت ثابتی تهیه می‌شوند. تنها ممکن است این دستور پخت‌ها در جزئیات با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند.

کباب‌ها از انواع گوشت و مرغ تهیه می‌شوند و می‌توانند روی زغال و یا گاز و انواع روش‌های دیگر پخته شوند. کباب را می‌توان هم با برنج و هم به صورت خوراک و یا با نان استفاده کرد. امروزه کباب یک غذای جهانی به شمار می‌رود و در بسیاری از کشور‌ها می‌توانید رستوران‌هایی که انواع کباب‌ها را میفروشند پیدا کنید.

از انواع کباب‌های ایرانی می‌توان کباب کوبیده، برگ، چنجه، سلطانی، وزیری، جوجه، کباب ترش و غیره را مثال زد. همچنین انواع جگر و غیره نیز در برخی مغازه‌های کباب فروشی به چشم می‌خورد که به صورت خوراک سرو می‌شوند.

آش و سوپ

انواع آش و سوپ از جمله مواردی هستند که در آموزش آشپزی ایرانی یاد خواهید گرفت. انواع آش در مناطق مختلف ایران پخته می‌شود و همچنین برخی از انواع آش به صورت سنتی در تمام ایران و یا خارج از آن به یک نحو پخته و مصرف می‌شوند. از انواع این آش‌ها می‌توان آش دوغ، آش رشته، آش گوجه و غیره را نام برد. آش‌ها می‌توانند به عنوان پیش غذا، وعده اصلی با نان و یا به عنوان عصرانه خورده شوند.

انواع سوپ نیز به طور معمول به عنوان پیش غذا پخته می‌شود و در برخی موارد دستور پخت سوپ‌ها از اصل ایرانی نیستند و از خارج از ایران وارد شده و در میان مردم مرسوم شده‌اند.

کوفته

کوفته‌ها از مشهور‌ترین غذاهای ایرانی هستند. معروفترین نوع کوفته نوع تبریزی آن است. گرچه کوفته انواع مختلفی دارد اما اکثر مردم کوفته را به نام کوفته تبریزی می‌شناسند،‌ اما در مناطق مختلف ایران انواع دیگری از کوفته نیز پخته می‌شود.

دلمه

دلمه نیز از دیگر غذاهایی است که بسیار در مناطق مختلف ایران پخته می‌شود و شما در آموزش آشپزی ایرانی آن را می‌آموزید. دلمه‌ها انواع مختلفی نظیر دلمه برگ مو، دلمه کلم، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه‌ای دارند. در پخت دلمه معمولا یک مخلوط منسجم از گوشت، برنج و برخی مواد دیگر در داخل یکی از صیفی جات گفته شده پر می‌شود و به مدت طولانی می‌پزد. محتویات دلمه می‌تواند بر اساس منطقه و سلایق افراد متفاوت باشد.

کوکو و کتلت

انواع کوکو در ایران تنوع بسیار بالایی دارد و کوکو‌ها می‌توانند با مواد اولیه بسیار متفاوت و با طعم و مزه‌های متنوع پخته شوند. کوکو‌ها در ایران طرفداران زیادی دارند و از انواع آن می‌توان کوکوسبزی و کوکو سیب زمینی را مثال زد.

همچنین کتلت یک غذای ایرانی معروف است که در بسیاری از شهر‌های ایران و یا خارج از ایران پخته می‌شود و ترکیبی از گوشت چرخکرده و سیب‌ زمینی می‌باشد. کتلت می‌تواند با برنج و یا نان خورده شود.

شیرینی پزی

از دیگر مواردی که در آموزش آشپزی ایرانی می‌آموزید پخت انواع دسر و شیرینی است. شیرینی و کیک‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک عصرانه و دسر خوب هستند. یادگیری این نوع پخت و پز بسیار آسان است و با کمی تمرین می‌توانید به آسانی کیک و شیرینی‌های خوشمزه درست کنید و با دیدن دستور‌های پخت جدید بر اساس تجربه قبلی با کمی تغییر کیک‌های جدید بپزید و طعم‌های متفاوتی را امتحان کنید.