سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

رئیس سازمان بورس گفت: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث قولی که داده شده تا آخر شهریور است و ان‌شاءالله بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عشقی رئیس سازمان بورس در حاشیه جلسه شورای عالی بورس نکاتی را مطرح کرد.

سوال: در رابطه با بانک ملی که مطرح کرده ابلاغیه بخشنامه سامانه ستاره هنوز نیامده توضیح بفرمایید.

عشقی: ابلاغیه را باید خود بانک باید منتشر کند از سوی سازمان بورس موردی برای ابلاغ وجود ندارد. بانک باید بر اساس مدل کسب و کار خود زیر ساخت خود را تنظیم و به مشتریان ابلاغ و کار‌ها را انجام دهد.

سوال: سامانه متوفیان سهام عدالت به کجا رسید؟

عشقی: قولی که داده شد تا آخر شهریور است و ان شاء الله بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم. نیازمند تعامل گسترده با قوه قضائیه بودیم که در حال انجام است به سبب آن که تعداد این افراد زیاد است به صورت دستی قابل انجام نیست و برنامه برای الکترونیکی شدن است. بحث متوفیان و گواهی انحصار وراثت معمولا دستی در شهرستان‌ها در حال انجام است در حال فراهم ساختن زیر ساخت‌ها برای الکترونیکی شدن است.

سوال:بحث اصلاح نرخ سوخت صنایع به کجا رسید؟

عشقی: فعلا هنوز ۱۴۰۱ هستیم.

سوال: در رابطه با بازگشایی نماد غیر مستقیم سهام عدالت و اصلاح آیین نامه این موضوع به کجا رسید؟

عشقی: جلسه‌ها در این خصوص ادامه دارد، اما تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ نشده است.

طبق اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، شهریور‌ امسال پایان مهلت دولت برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان است.

سهام عدالت به عنوان یکی از طرح‌های ملی در دهه ۸۰ اجرایی شد و در سال‌های گذشته با واریز سود سهامداران به حساب آنها، توانست شیرینی این موضوع را برای افرادی که دارای این سهام هستند، به همراه داشته باشد.

اما بی تدبیری دولت دوازدهم در مساله آزادسازی سهام عدالت سبب نزول ارزش این سهام شد و در حال حاضر ارزش این سهام در بازار سرمایه به کمترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین موضوعات به مساله جاماندگان سهام عدالت باز می‌گردد.

* چه افرادی دارای اولویت واگذاری سهام عدالت هستند؟

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آن‌ها اختصاص پیدا نکرده است و همین طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آن‌ها اختصاص یابد.

پایان مهلت شناسایی افراد دارای شرایط دریافت سهام عدالت

محمد خزایی ‌کوهپر، دبیرکل کانون شرکت‌ های سرمایه ‌گذاری استانی سهام عدالت در زمینه شناسایی افراد جامانده می گوید: شناسایی جاماندگان سهام عدالت از طریق سامانه‌ها و سازمان‌ های مربوطه انجام می ‌شود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه ‌کرد آنها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانه ‌ها این کار را انجام می ‌دهد.

در خبر دیگری که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، دولت طبق قانون بودجه سال جاری، مکلف شده است، به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط، سهام عدالت واگذار کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری، افراد دارای شرایط را تعیین کردند.

* سهام عدالت عامل کم شدن بنگاه داری دولت

وحید دستجری، کارشناس بازار سرمایه ، درباره مزیت های سهام عدالت و گسترش افرادی که دارای این سبد دارایی هستند، می گوید: واگذاری سهام عدالت می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و مردم نهاد کردن اقتصاد باشد.

اوافزود: البته باید از رفتارهای سلیقه ای در خصوص این سهام جلوگیری کرد. این رفتارها مانند آزادسازی بدون مطالعه در سال ۹۹ ضربات سنگینی را برای سهامداران و شرکت ها به همراه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با گسترش سهام عدالت، افرادی که دارای این سهام هستند می توانند در مجامع شرکت ها حضور داشته و در بحث های مدیریتی این شرکت ها نیز سهیم شوند. به این ترتیب افراد بیشتری بر این شرکت ها نظارت کرده و دست دولت نیز از بنگاه داری کوتاه می شود.

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است.  که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. بنابر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

«آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید. تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.