در روزهای گذشته شاهد بالا و پایین رفتن قیمت دلار بودیم.  قیمت دلار در 2روز گذشته کاملا مشخص بود، ولی مجددا قیمت دلار دچار نواساناتی شد و کانال عوض کرد. بنابراین باید دید در روزهای آینده قیمت دلار چگونه خواهد شد. دیشب تغییر قیمت دلار موجب سردرگمی معامله گران شد.

امروز یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۸۴۳ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۴۳ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان قیمت خورده است.

حرکت بازارساز به سمت این قیمت‌ها یعنی به رسمیت شناختن نرخ‌هایی که پشتوانه ندارد. درباره حواله نیز گرچه در نیما قیمت پایین تر است اما بدلیل اینکه جنس تقاضا متفاوت با تقاضای اسکناس است، نظر بر اقدام سیاستی است. بنابراین احتمال بکارگیری ابزارهای بازارساز در بازار حواله بالا رفته است.

مشاهدات بازار نیز تا حدودی با این نگاه همخوان بود. در بازار ارز دلار با قیمت اعلام شده در سایت‌ها معامله نمی‌شد، دارندگان دلار ترجیح می‌دادند دست نگه دارند یا به متقاضیان قیمت را چندصد تومان بالاتر اعلام می‌کردند. یعنی معامله‌گران تصور می‌کردند چون روند صعودی است، بهتر است فروشنده نباشند.

عواملی که برای قیمت اسکناس گفته می‌شد، حول حذف ارز ۴۲۰۰ و احتمالات تورمی چرخ میزد. نکته‌ای که ظاهرا در رصد بانک مرکزی نیز مشاهده شده و به همین دلیل این نهاد اعتقاد دارد انتظارات صعودی موقتی است.

در بازار شایعه‌ای بود که در صرافی‌ها، سکه فروخته نمی‌شد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌داد سکه فروخته می‌شد اگر چه قیمت بالاتر از سایت‌ها بود.

نکته امروز بازار ارز نیز لمس شدن کانال ۳۰ هزار از سوی تتر بود و صحبت معامله‌گران که قیمت بیت‌کوین بر مبنای قیمت ریالی تتر محاسبه می‌شد، درحالیکه قبلا با نرخ دلار مبنا بوده است.

قیمت واقعی دلار در پایان سال ۱۴۰۱

میلاد صادقی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص پیش‌بینی از روند دلار در مصاحبه با تجارت‌نیوز بیان کرد: ارزش واقعی دلار نهایتا پایان سال جاری باتوجه به نقدینگی، رشد اقتصادی و نرخ بهره رسمی نزدیک به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

و دراین مورد ادامه داد: اما اینکه بازار چه قیمتی را می‌بیند الان نمی‌شود درمورد آن حرف زد و بستگی به فاکورهایی خارج از بازار مثل توافق وین و انتظارات تورمی دارد.

قیمت دلار تحت تاثیر برجام است

عبدالله مشکانی دیگر کارشناس بازارهای مالی گفت: همه‌چیز به برجام بستگی دارد. درحال حاضر نیز دلار کاملا تحت تاثیر برجام است و اگر خبر مناسبی از مذاکرات بیاید دلار تا نرخ ۲۵ هزار تومان پایین می‌آید و اگر این اتفاق نیفتد به‌نظر من قیمت دلار می‌تواند سقف قبلی را بشکند و بالاتر رود.

او همچنین بیان کرد: اگر قیمت دلار در همین حالت ثابت بماند نوسانات دلار در نرخ ۲۷ و ۲۸ هزار نوسان خواهد داشت.

تصویب دومین طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا

این طرح ضد ایرانی به رغم ادعای دولت فعلی آمریکا مبنی بر تمایل به بازگشت به برجام و در راستای زیاده خواهی های فرابرجامی واشنگتن و سیاست همیشگی آن مبنی بر پیشبرد دیپلماسی توام با فشار، چهارشنبه شب به وقت محلی به پیشنهاد “جیمز لنکفورد” سناتور تندرو جمهوریخواه ایالت اوکلاهما ارائه و تصویب شد.

طرح این سناتور ضد ایرانی با ۶۲ رای مثبت و ۳۳ رای منفی تصویب شد که از دولت دموکرات بایدن می خواهد در صورت بازگشت احتمالی به برجام سپاه همچنان در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی باقی بماند

این طرح ضد ایرانی در پی گنجاندن مسائل فرابرجامی در هرگونه توافق واشنگتن برای بازگشت به برجام و ممانعت از رفع تحریم‌های سپاه است.

این طرح ضد ایرانی که گفته می شود، غیر الزام آور برای دولت بایدن است، در راستای هراس از پیشرفت برنامه بازدارندگی دفاعی ایران خواستار گنجاندن پیش شرط هایی درباره فعالیت های موشکی ایران در توافق جدید است.

جدیدترین موضع‌گیری آمریکا نسبت به مذاکرات وین

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات در مذاکرات وین گفت: ایالات متحده به‌طور مساوی در حال آماده شدن برای دو سناریو است که در یکی حصول توافق با ایران برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام وجود دارد و در دیگری توافقی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: از آنجایی که بازگشت به پایبندی متقابل به برجام یک امکان بسیار نامشخص است، اکنون به‌طور مساوی برای هر دو سناریو آماده می‌شویم.

وزارت امورخارجه آمریکا در حالی ادعا می‌کند که برای سناریوی شکست مذاکرات وین و عدم حصول توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده می‌شود که تنها دلیل وضعیت کنونی پیرامون برجام خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق، بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و به‌علاوه کم‌کاری و قصور طرف‌های غربی در اتخاذ موضعی مستقل برای تامین خواسته‌های ایران طبق مفاد برجام، پس از خروج آمریکا بوده است.

آزادسازی دلارهای بلوکه شده

برخی از منابع خبری طی یکی دو روز اخیر مدعی شده‌اند که هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران، به شیوه انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود. بر اساس این توافق که به امضا و قطعیت رسیده است، چارچوب و فرآیند لازم برای رفع مسدودی بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، مشخص شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است. طبق این فرآیند، وجوه مسدودی در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته در حساب‌های ایران وصول خواهد شد.

از طرفی «شهریار حیدری» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته است: برخی از کشورهایی که منابع ارزی ما در آنجا مسدود شده است، تقریباً مدیریت می‌کنند تا پس از انجام توافق، منابع ارزی ایران را آزاد کنند. پس از انجام توافق، دیگر دلیلی برای بلوکه کردن وجود ندارد؛ اگر هم توافق صورت نگیرد، باز ممکن است مانند چند سال گذشته بهانه‌هایی بیاورند؛ اما چون متوجه شده‌اند که تا حدودی توافق نزدیک است، یک مقدار انعطاف نشان داده‌اند. امیدوارم با توجه به شرایط کنونی، منابع ارزی که متعلق به ما و حق کشورمان است، هرچه زودتر از طریق رابطه بین بانکی آزاد شود.

در این حال نشر چنین اخباری توانست روند افزایش نرخ دلار را تا حدودی کنترل کند؛ اگرچه افزایش وجود داشته اما کندتر شده است.