با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

حقوق شهریور ماه بازنشستگان تامین اجتماعی طبق جدول اعلامی این سازمان و براساس احکام معتبر در حال پرداخت است. در روزهای اخیر وقفه‌ای دو روزه در پرداخت مستمری‌ها به وجود آمده بود اما در حال حاضر این مطالبات بر اساس افزایش حقوق جدید در حال پرداخت شدن است.

طبق جدول اعلامی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگان این سازمان از بیستم هر ماه آغاز و تا آخرین روز همان ماه به حساب مستمری بگیران واریز می‌شود. برای ماه شهریور این پرداخت در خصوص بازنشستگان غیرحداقل بگیر به دلیل تغییر مصوبه هیات دولت افزایش یافت.

در جریان تعطیلی دو روز گذشته (جمعه بیست و پنجم و بیست و شنبه ششم شهریور ماه) پرداخت تمامی مستمری‌ها به تعویق افتاد اما با خاتمه تعطیلات این مطالبات معوقه همراه با دیگر گروه‌ها پرداخت شد. نام خانوادگی بازنشستگانی که در تعطیلات اخیر موفق به دریافت حقوق خود نشده بودند با یکی از حروف «چ»، «ج»، «ژ» و «ص»، «ض»، «ز» و «ف» آغاز می‌ شود.

این مطلبی بود که فعالان بازنشستگان تامین اجتماعی، صحت آنرا در گفتگو با تجارت نیوز تایید کردند. هرچند دلیل این توقف دو روزه پرداخت مستمری‌ها هنوز مشخص نیست اما برخی منابع اینطور احتمال دادند: از آنجا که سالهاست بخش عمده مستمری‌ها از محل حق بیمه واریزی تامین می‌شود، ممکن است به دلیل توقف این واریزی‌ها در جریان تعطیلات اخیر، پرداخت مستمری‌ها نیز به صورت موقت متوقف شده باشد.

حقوق کدام بازنشستگان افزایش نیافت؟

هرچند مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تنها به ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح اختصاص دارد و در خصوص مستمری بگیران حداقلی بگیر خبری از صدور احکام جدید نیست. با این حال خبرگزاری فارس در خبری نادرست مدعی شد که حقوق شهریور ماه جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بدون اعمال افزایش‌های جدید در حال پرداخت شدن است

در همین رابطه سازمان تامین اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلان کرد: حقوق شهریور ماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با اعمال افزایش مصوبه شورای عالی کار در حال پرداخت است. این سازمان در اطلاعیه خود با رد شایعات مربوط به عدم اعمال افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح، اعلام کرد:

طبق وعده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، مستمری شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار محاسبه شده و در حال پرداخت است.

در پی خبر اشتباه یک خبرگزاری که در کانال تلگرامی خود مدعی شده  حقوق شهریور ماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون اعمال افزایش پرداخت شده است، از بعدازظهر  امروز (دوشنبه ۲۸ شهریور ماه) برخی سایت‌های خبری و کانال‌های فعال در فضای مجازی نیز بدون راستی‌آزمایی این خبر کذب را بازنشر کردند.

قابل توجه آنکه حتی در همان کانال تلگرامی نیز بسیاری از مخاطبان با رد این ادعا، اعلام کرده‌اند حقوق شهریور ماه آنان با افزایش وعده داده شده و مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت شده است.

گفتنی است پرداخت حقوق شهریورماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار در مورد حقوق بازنشستگان سایر سطوح از بیستم شهریور آغاز شده و ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: از همین هفته بحث اصلاح ۳۸ درصد حقوق به اضافه ۵۵۰ هزار تومان در احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح لحاظ خواهد شد و پرداخت حقوق شهریور هم با احکام جدید خواهد بود.

محمد اسکندری با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می کرد، اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به نقل از خبرآنلاین، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می‌شود.

اسکندری در این خصوص افزود: هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد، اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می‌کنیم و می‌دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

اسکندری با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است» گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان سازی و ۹هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.

او افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چراکه نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق‌های آنها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فومول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی‌شود، گفت: در دولت قبل قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه اعلام شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر، دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان نیز هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، هنوز پرداخت نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.

مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری درست و به حق است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می‌شود.

هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد» اظهارداشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می‌کنیم و می‌دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.