با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

پرداخت حقوق آبان ماه به همراه معوقه مهرماه  بیش از یک میلیون و ۵۷۰ هزار بازنشسته و وظیفه بگیر صندوق بازنشستگی کشوری از لحظاتی پیش با ارسال پیامک از سوی بانک صادرات آغاز شد.

به نقل از ایران جیب، این بازنشستگان مشمول افزایش ده درصدی حقوق شده‌اند و در آبان، مابه‌التفاوت آبان را دریافت خواهند کرد.

زمان تصویب افزایش حقوق بازنشستگان

پیشتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 8 آبان 1401  جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸رای موافق، ۹رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۴۶نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود. شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌باشند.

با پرداخت سه مرحله‌ای کسورات بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، تمامی کسورات فروردین ماه این افراد تسویه شده و کسورات حقوق اردیبهشت ماه نیز متناسب با نقدینگی، بعد از پرداخت حقوق ماه جاری در خردادماه عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن اشاره به همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور، از اعمال افزایش ده درصدی سال ۱۴۰۱ حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق در اردیبهشت همراه با پرداخت معوقه فروردین ماه خبر داد.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن اشاره به همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور،  از اعمال افزایش ده درصدی سال ۱۴۰۱ حقوق  بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق در اردیبهشت همراه با پرداخت معوقه فروردین ماه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی خدامی اظهار داشت: براساس تخصیص صادر شده برای ماه جاری، و با عنایت به ابلاغ تمامی مصوبات مربوط به تعیین حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۱، طبق وعده مدیرعامل صندوق در جلسه با کانونهای بازنشستگان، حقوق اردیبهشت و معوقه فروردین ماه بازنشستگان عزیز به همراه افزایش مذکور پرداخت شده است.

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

فتح‌الله بیات (دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران) با اشاره به قوانین بیمه‌پردازی گفت: دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی در قالب منابع و مصارف تعریف می‌شود، اما متاسفانه امروزه منابع سازمان کاهش شدیدی پیدا کرده و پاسخگوی مصارف نیست که این زنگ خطر را برای سازمان، کارگران و بازنشستگان به صدا درآورده است. 

بیات با ابراز تاسف از بیمه گریزی‌های اخیر که ناشی از ناآگاهی یا نفع شخصی کارفرمایان بوده، گفت: امروزه درصد قابل توجهی از کارگران تحت پوشش بیمه نیستند و همین امر باعث شده تا حق بیمه‌های ورودی به سازمان تامین اجتماعی به شدت کاهش یابد. 

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کار مبنی بر کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی در ماه گفت: به اعتراف وزیر کار سازمان تامین اجتماعی سالانه ۴۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و اگر هر چه سریعتر برای این معضل چاره‌اندیشی نشود، با ورشکستگی سازمان و تعویق در پرداخت مستمریهای بازنشستگان روبرو خواهیم شد.