مهاجرت کاری آوسبیلدونگ آلمان چیست و چه تفاوتی با مهاجرت از طریق جاب آفر آلمان دارد؟ امروزه در کشورهای مختلف دنیا و به خصوص ایران، عده زیادی از افراد هستند که قصد مهاجرت به کشوری مثل آلمان را در سر می‌پرورانند. اما مهاجرت کاری آلمان مشکلات و پیچیدگی‌های فراوانی دارد. پروسه مهاجرت کاری آلمان آنقدر مشکل و طاقت‌فرسا است که نمی‌توانید خودتان به تنهایی و بدون مشورت با یک فرد با تجربه آن را به اتمام برسانید. در این مقاله ما در موسسه رسا تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا اطلاعات مفیدی در مورد مهاجرت کاری آوسبیلدونگ آلمان برایتان فراهم کنیم. اگر در مورد کار در کنار تحصیل و مهاجرت کاری آوسبیلدونگ آلمان اطلاعاتی ندارید، این روش جذاب برای مهاجرت آلمان را در این مقاله دنبال کنید.

آوسبیلدونگ (Ausbildung) آلمان، در واقع یک دوره کارآموزی در این کشور است که افراد زیادی برای پروسه مهاجرتی خود از آن بهره می‌گیرند. این دوره با توجه به این که نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد، طرفداران زیادی در سراسر دنیا و به خصوص ایران به خود جذب کرده است. به علاوه این که، این دوره در کشور آلمان بدون هیچ هزینه‌ای بابت شهریه برگزار می‌شود. شما می‌توانید با شرکت در این دوره فوق‌العاده، علاوه بر نزدیک شدن به هدف خود، بدون هیچ هزینه‌ای در کشوری مثل آلمان اقامت کرده و حتی حقوق نسبتا خوبی هم دریافت نمایید.

 شرکت‌های مختلف در آلمان وجود دارند که سالانه قراردادهای زیادی را در این زمینه با افراد خارجی امضا می‌کنند. طبق برآوردهایی که موسسه ما در این زمینه انجام داده است، سالانه بالغ بر ۵۰۰,۰۰۰ نفر در سراسر آلمان، قرادادهایی را با چنین شرکت‌هایی امضا می‌کنند. البته هنوز هم در سراسر دنیا و خود کشور ما نیز عده زیادی هم هستند که اصلا نمی‌دانند چنین دوره شگفت انگیزی هم در کشوری مثل آلمان وجود دارد. در ادامه به معرفی بیشتر این دوره کارآموزی خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

کارآموزی اوسبیلدونگ همانطور که از نام آن پیداست، دوره‌ای برای فراگیری یک مهارت عملی است. در واقع در کشور آلمان شرکت‌هایی در این زمینه وجود دارند که افراد می‌توانند از این طریق، در مدتی مشخص به تحصیل در یک دوره خاص بپردازند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، در این دوره معمولا شرکت‌ها کمک هزینه‌ای را برای فرد در نظر می‌گیرند تا از این طریق انگیز فرد برای یادگیری این دوره نیز بیش‌تر شود. معمولا دوره اوسبیلدونگ در دسته‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شود و فرد بسته به علاقه‌ای که دارد، می‌تواند در هر یک شرکت کند.

اقتصاد و مدیریت، فناوری اطلاعات، حقوق و مدیریت دولتی، حوزه برق، حرفه ساختمان و مهندسی تولید از جمله مواردی هستند که می‌توانید در هر کدام شرکت کنید. به علاوه، این دوره گاهی برای افراد علاقمند به حوزه‌هایی مثل حوزه موسیقی، حرفه آزمایشگاهی، پرستاری و حوزه بهداشت، مشاغل خدماتی، نساجی و پوشاک و حوزه کشاورزی نیز برگزار می‌شود. البته ما در این مقاله تمام حوزه‌های تحت پوشش این دوره را بررسی نخواهیم کرد؛ اما بهتر است بدانید که معمولا این دوره حدود ۳۳۰ حرفه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

شرایط ویزای اوسبیلدونگ آلمان به چه شکل است؟

در ابتدای امر، باید چون شما شهروند کشور ایران هستید، باید حتما به سفارت این کشور درخواست ویزا بدهید. این سفارت نیز برای این که با درخواست شما موافقت کند، یکسری شروط را برای متقاضیان در نظر گرفته است. اولین شرطی که هم برای شرکت در این دوره و هم برای هر نوع ویزای مهاجرتی به کشور آلمان مورد نیاز است، تسلط بر زبان آلمانی است. شما باید در آزمون‌های معتبر زبان آلمانی شرکت کرده و در صورت کسب سطح B1، اولین شرط لازم برای ارائه درخواست ویزای مهاجرتی آلمان را خواهید داشت.

به علاوه، باید حتما گواهی پایان تحصیل خود را نیز دریافت کرده باشید؛ این بدان معنا است که شما باید حداقل ۹ سال را به تحصیل پرداخته باشید و مدرک دیپلم خود را در ایران کسب نموده باشید. در غیر این صورت فاقد یکی از شروط لازم برای ارائه درخواست ویزای مهاجرتی به آلمان خواهید بود. البته معمولا اکثر افرادی که برای مهاجرت به آلمان درخواست می‌دهند، مشکلی در این زمینه ندارند.

داشتن قرارداد شرکت آموزشی در آلمان

یکی دیگر از شروطی که سفارت و دولت آلمان برای مهاجرینی که از این طریق قصد مهاجرت به آلمان را دارند در نظر گرفته است، داشتن قراردادی رسمی با یکی از شرکت‎های معتبر آموزشی آلمانی است. این یعنی شما قبل از ارائه درخواست ویزای خود به سفارت آلمان، باید حتما با یکی از این شرکت‌ها گفت و گو کرده و حداقل تاییده کتبی آن شرکت را در این خصوص دریافت نموده باشید. بعد از آن که وارد کشور آلمان شدید، می‌توانید نسبت به امضای قرارداد با چنین شرکتی نیز اقدام کنید. به علاوه، شما باید حتما یک بیمه درمانی معتبر نیز در این خصوص داشته باشید که حداقل برای سال اول آموزش شما را ساپورت کند.

حداقل سن قانونی و تمکن مالی

از دیگر شروطی که فرد مهاجر باید از آن‌ها برخوردار باشد، داشتن سن حداقلی ۱۷ سال است. این یعنی شما حتی قبل از رسیدن به سن قانونی در ایران، می‌توانید برای دریافت ویزای مهاجرتی آلمان از طریق دوره اوسبیلدونگ اقدام نمایید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که دولت و شرکت‌های آلمانی، برای شرکت کنندگان این دوره حداکثر سنی در نظر نگرفته‌اند. همچنین، درست است که خود شرکت‌ها برای افراد شرکت کننده در این دوره‌ها، حقوقی را در نظر می‎‌گیرند، اما شما باید بتوانید تمکن مالی برای مدت اقامت خود قبل از شروع این دوره‌ها را نیز اثبات کنید. معمولا حداقل مبلغی که برای این منظور لحاظ می‌کنند، ۸۶۳ یورو است و در صورت داشتن آن در هر ماه، تمکن مالی شما برای سفارت آلمان به اثبات خواهد رسید.

برای مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ باید چه مراحلی را طی کنیم؟

همانطور که برای هر کاری به برنامه‌ریزی درست نیاز دارید، برای آوسبیلدونگ آلماننیز به چنین برنامه‌ریزی دقیقی نیاز خواهید داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا شرکت‌های آلمانی برای یافتن کارآموزان خود، از یک سال قبل اقدام می‌کنند. بنابراین، حتما بازه زمانی ثبت نام این شرکت‌ها را مورد توجه ویژه‌ای قرار دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید. اما برای این که بتوانید ویزای مهاجرتی خود را از این طریق دریافت کنید، باید حتما یکسری مراحل را طی کنید. در ادامه تک تک این مراحل را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

مرحله اول، انتخاب محل دوره کاراموزی

در مرحله اول باید محل آن دوره را انتخاب نمایید. برای این منظور سایت‌های زیادی در آلمان وجود دارند که شما را در این انتخاب یاری می‌رسانند، اما یکی از بهترین سایت‌هایی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، ausbildung.de است. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت، به راحتی دوره‌های کارآموزی آلمان را جست و جو کرده و برای هر کدام برنامه‌ریزی نمایید.

مرحله دوم، ارائه درخواست خود

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، برای این که بتوانید در این دوره شرکت کنید، باید حتما به زبان آلمانی تسلط خوبی داشته باشید. یکی از جاهایی که تسلط بر زبان آلمانی به کار می‌آید، هنگام ارائه درخواست شما برای دوره کارآموزی است. شما باید برای شرکت مورد نظر، درخواستی به زبان آلمانی ارائه کنید که بتوانید آن شرکت را برای پذیرش شما قانع سازد. یکی از نکاتی که باید هنگام ارسال درخواست خود مورد توجه قرار دهید، ضمیمه کردن CV، گواهینامه و انگیزه‌نامه خود است. شما باید این سه مورد را نیز به زبان آلمانی ترجمه کرده و سپس به همراه درخواست خود برای شرکت مورد نظر ارسال نمایید.

شاید با خود بپرسید که چرا باید انگیزه‌نامه را برای شرکت ارسال کنیم؟ در واقع شما باید در انگیزه‌نامه ترجمه شده خود، تمامی دلایلی که سبب شده است تا شما آن شرکت و آن دوره را برای مهاجرت انتخاب کنید را ذکر نمایید. حتما در نوشتن چنین انگیزه‌نامه ای تمام دقت و سعی خود را به کار ببرید تا بتوانید به خوبی آن شرکت را متقاعد کنید.

همچنین، شما باید یک رزومه را برای آن شرکت ارسال نمایید تا با بررسی آن بتوانند اطلاعات خوبی از شما به دست آورند. معمولا شرکت‌های آلمانی رزومه هر فرد را به دقت بررسی و سوابق کاری و تحصیلی وی را در نظر می‌گیرند. بنابراین در نوشتن هر یک از آن‌ها دقت زیادی به خرج دهید.

مرحله سوم و دریافت رضایت ZAV

 در واقع این مجوز را کارفرمای شما باید دریافت نماید. در واقع آن شرکت برای این که بتواند شما را در این دوره پذیرش کند، باید یکسری مجوزهایی را هم دریافت نماید که ZAV یکی از آن مجوزها است. این مجوز معمولا توسط Bundesagentur für Arbeit صادر می‌شود و عموما هم خود کارفرما این کار را برای کارآموز خود دنبال می‌کند.

مراحل نهایی

پس از طی کردن تمامی این مراحل، باید منتظر باشید تا آژانس کار فدرال آلمان تاییده لازم را برای شما ارسال نماید. بعد از دریافت تاییده، شما باید برای اثبات تمکن مالی خود نیز یکسری مراحل را طی کنید. البته این مرحله نسبت به مراحل قبلی دردسر کمتری دارد و وقت کمتری هم از شما خواهد گرفت. در انتها نیز از شما خواسته می‌شود تا اقامت خود در کشور المان را نیز اثبات نمایید و در صورت اثبات، این پروسه با موفقیت به اتمام خواهد رسید.

انواع اوسبیلدونگ آلمان به چه شکل اند؟

معمولا بسته به شرکتی که شما برای شرکت در این دوره انتخاب می‌کنید، دو دوره اوسبیلدونگ ارائه می‌شود. در ادامه به معرفی هر یک از این دو دوره خواهیم پرداخت تا شما عزیزان بتوانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر یک، گزینه دلخواه خود را انتخاب نمایید.

اوسبیلدونگ دوگانه (Dual)

علت نامگذاری این دوره به این دلیل است که شما به صورت ترکیبی دوره کارآموزی خود را سپری خواهید کرد. این بدان معنا است که شما دوره کارآموزی و عملی خود را در خود شرکت، و دوره آموزش حرفه‌ و آکادمیک خود را در یک مدرسه سپری خواهید کرد. به دلیل این که این نوع اوسبیلدونگ، نوعی روش ترکیبی است، آن را اوسبیلدونگ دوگانه نامگذاری کرده‌اند. افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، معمولا به صورت ماهانه و گاها هم به صورت سالانه مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. تکنسین مکاترونیک، کارمند صنعتی، فروشنده و منشی از جمله مشاغل مرتبط به این دوره هستند. در واقع به دلیل این که آموزش و کارآموزی شما در این دوره به صورت همزمان اتفاق می‌افتد، نام آن را دوگانه انتخاب کرده‌اند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این دوره برخلاف همتای خود، بیشتر بر کاراموزی تاکید می‌ورزد.

اوسبیلدونگ آموزشی (schulische)

این دوره برخلاف دوره قبلی، آموزش صرفا به صورت فنی بوده و بورسیه‌ای نیز در نظر گرفته نمی‌شود. بیشتر هم حرفه‌های مربوط به پزشکی با این دوره مرتبط هستند. در واقع این دوره بیشتر بر آموزش تاکید دارد و به همین دلیل هم، بیشتر با مشاغلی مرتبط است که دانش تئوری و آکادمیک بیشتری نیاز دارند. لازم به ذکر است که این دوره برخلاف دوره قبلی، فرد دستمزدی را شرکت دریافت نمی‌کند، زیرا بیشتر بر آموزش تاکید دارد.

حقوق دوره اوسبیلدونگ چقدر محاسبه می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، دوره اوسبیلدونگ به دو نوع دوگانه و آموزشی تقسیم می‌شود. با توجه به اطلاعاتی که در مورد هر دو ذکر شد، دوره آموزشی اصلا حقوقی به فرد شرکت کننده تعلق نمی‌گیرد و صرفا فرد در آن شرکت به تحصیل در دوره مورد نظر خواهد پرداخت. اما اگر در دوره دوگانه شرکت کرده باشید، به نوعی به استخدام آن شرکت درآمده‌اید و آن شرکت موظف است تا مبلغی را به عنوان دستمزد به شما پرداخت نماید. طبق قوانین آلمان، شرکت مورد نظر نمی‌تواند از میزان حداقلی که براین این دستمزد تعیین شده است، مبلغ کمتری را پرداخت کند.

طبق برآوردها، معمولا افرادی که در این شرکت‎ها به استخدام در می‌آیند، مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو به صورت ماهیانه کسب می‌کنند. این یعنی شما همزمان با تحصیل و دوره کارموزی خود، می‌توانید حداقل ۲۴ میلیون تومان درآمد هم به صورت ماهیانه داشته باشید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که این مبلغ با گذشت زمان بیشتر هم خواهد شد و معمولا پس از پایان این دوره کاراموزی، به حداقل ۲۰۰۰ یورو در ماه نیز می‌رسد. یکی دیگر از مواردی که در این حقوق تاثیر گذار است، شغل و حرفه‌ای است که انتخاب کرده‌اید. به عنوان مثال، معمولا حقوق پرستاران در این دوره بیشتر از یک سرآشپز در نظر گرفته می‌شود. بنابراین قبل از انتخاب نوع دوره، حتما این موارد را نیز مد نظر قرار دهید.

آیا پس از پایان دوره آوسبیلدونگ اجازه کار در کشور آلمان را خواهم داشت؟

همانطور که گفته شد، تمامی افراد واجد شرایط می‌توانند در هر یک از این دوره‌ها شرکت کرده و به تحصیل بپردازند. اما سوال اصلی اینجا است که آیا فرد پس از پایان این دوره اجازه کار در این کشور را خواهد داشت؟ آیا اصلا فرصت شغلی و بازار کار خوبی برای وی وجود خواهد داشت؟

در این باره بهتر است بدانید که شما پس از پایان دوره آوسبیلدونگ، اجازه اقامت به مدت یک سال را خواهید داشت. در این یک سال می‎‌توانید به دنبال فرصت شغلی مورد نظر خود بگردید و پس از پیدا کردن آن، در آن حرفه مشغول به کار شوید. نکته قابل توجه برای شما عزیزان، این است که می‌توانید پس از ۲ سال کار کردن در این کشور، اقامت دائم خود را نیز دریافت نمایید. این مزیت سبب شده است تا افراد خیلی زیادی از سراسر دنیا از این طریق برای مهاجرت به المان اقدام نمایند. اما همانطور که گفتیم، این دوره برای خیلی از افراد مقیم ایران ناآشنا بوده و افراد معمولا از وجود چنین دوره‌ای بی اطلاع هستند.

چرا باید دوره کاراموزی آوسبیلدونگ را انتخاب کنم؟

خیلی از دانشجویان در ایران صرفا به تحصیل در دانشگاه‌ها می‌پردازند. متاسفانه سیستم آموزشی کشورمان طوری طراحی شده است که در خیلی از رشته‌ها، صرفا دانش اکادمیک در اختیار فرد قرار می‌گیرد. این یعنی فرد بدون داشتن حتی یک ساعت تجربه کاری، وارد بازار کار می‌شود و طبیعتا فرصت شغلی برای وی وجود نخواهد داشت. ما در موسسه رسا با تمام بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، دوره آوسبیلدونگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با انتخاب و شرکت در این دوره کاراموزی، می‌توانید در یک سیستم آموزشی با اعتبار جهانی شرکت کرده و پس از آن نیز با یک تجربه عملی خوب وارد بازار کار این کشور شوید.

این که همزمان با تحصیل خود بتوانید آن کار را به صورت عملی نیز فرا بگیرید، می‌تواند سبب بهبود کیفیت یادگیری شما نیز شود. به علاوه، کشور آلمان یکی از کشورهایی است که در زمینه اقتصادی نیز سرآمد است. این یعنی شما با گذراندن این دوره، به هیچ عنوان وقت خود را تلف نخواهید کرد و پس از آن نیز فرصت‌های شغلی مناسب و درخوری برایتان وجود خواهد داشت. به علاوه، همانطور که اشاره کردیم، می‌توانید همزمان با تحصیل دستمزدی را هم دریافت کنید تا انگیزه کافی برای ادامه کار نیز برای شما وجود داشته باشد.

طول دوره آوسبیلدونگ چقدر است؟

معمولا بسته به نوع دوره آوسبیلدونگ که انتخاب می‌کنید، مدت زمانی که برای تحصیل در آن باید صرف کنید نیز متفاوت خواهد بود. البته این مدت زمان بسته به شرکتی که در آن استخدام شده‌اید نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول، طول دوره آوسبیلدونگ دو گانه در کشور آلمان حداقل ۲ و حداکثر ۳ و نیم سال خواهد بود. معمولا هم این دوره در ماه سپتامبر هر سال در کشور آلمان شروع می‌شود. با توجه به این موضوع، شما باید حتما قبل از ارائه درخواست، برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید.