با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات در قرارداد جدید خبر داد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در دیدار رئیس هیئت‌ مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی و نیز تعدادی از رؤسای کانون‌های بازنشستگان گفت: بهبود و ارتقای سطح درمان بازنشستگان از اولویت‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی است و ما ارائه خدمات به بازنشستگان عزیز را مایه افتخار می‌دانیم.

او ادامه داد: به‌رغم محدودیت و مشکلات تأمین منابع، امسال هم مانند سال گذشته 50 درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت خواهد شد و به این ترتیب سازمان تأمین‌ اجتماعی با افزایش ایجاد شده در سقف تعهدات قرارداد، به ازای هر فرد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش، ماهانه مبلغ 102 هزار و 500 تومان از مبلغ حق بیمه تکمیلی را پرداخت خواهد کرد.

میرهاشم موسوی گفت: شرکت بیمه‌گر باید خدمات و تعهدات را در موعد مقرر انجام دهد تا خدمات اثربخشی و در نهایت رضایتمندی بازنشستگان را در پی داشته باشد. توسعه مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تکمیلی نیز با توجه به اقتضای سن بازنشستگان و ابتلای قشر سالمند به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مورد تأکید ماست.

موسوی افزود: با افزایش 80 درصدی سقف تعهدات و تعهدی که شرکت بیمه‌گر داده است، نواقص قرارداد قبلی باید رفع شده و این خدمات در شأن بازنشستگان عزیز ارائه شود. انتظار ما هم همین است که مطابق تأکید مقام معظم رهبری بیماران به جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌ اجتماعی، از همان ابتدا دو اولویت را مطرح کردیم که یکی پرداخت حقوق و مستمری در سر موعد بود که خوشبختانه با لطف خداوند در این 15 ماه اتفاق افتاده و دیگری مسئله توسعه خدمات درمانی بوده است.

پیش‌بینی می‌شود حقوق بازنشستگان این ماه با افزایش جدیدی همراه باشد. حال باید دید تمام بازنشستگان این مبلغ را دریافت خواهند کرد یا خیر.

یک ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح همراه با مستمری آذر به حساب آن‌ها واریز می‌شود؛ در واقع بازنشستگان غیرحداقل بگیر مطالبات اردیبهشت را همراه با حقوق آذر دریافت خواهند کرد.

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در ارتباط با معوقات مزدی بازنشستگان سایر سطوح کارگری گفت: یک ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح همراه با مستمری آذر به حساب آن‌ها واریز می‌شود؛ در واقع بازنشستگان غیرحداقل بگیر مطالبات اردیبهشت را همراه با حقوق آذر دریافت خواهند کرد.

ه گفته‌ی وی، پرداخت‌ها به روال هر ماهه از بیستم ماه براساس حروف الفبا آغاز خواهد شد و به ترتیب مستمری بازنشستگان به همراه مابه‌التفاوت ۱۰ درصد و ۳۸ درصد برای اردیبهشت، به حساب‌شان واریز می‌شود.

ایزدان در ارتباط با تسویه‌ی مطالبات بازنشستگان گفت: به امید خدا تا اسفند همه‌ معوقات بازنشستگان تسویه می‌شود؛ بعد از آذر، بازنشستگان سایر سطوح، سه ماه مابه‌التفاوت طلبکار خواهند بود که در سه ماه زمستان، به ترتیب واریز خواهد شد؛ در دی، معوقه خرداد، در بهمن معوقه‌ تیر و در اسفند معوقه‌ مرداد به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه‌ی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در برنامه‌ی هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۲ باید سهم سازمان تامین اجتماعی دیده شود. الان فصل خوشه چینی است و اگر وزارت کار و تامین اجتماعی نتوانند سهم سرانه‌ی ما برای سال ۱۴۰۲را ببینند، ما مجبور به اعتراض خواهیم شد.