طرح نهضت ملی مسکن برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع نهضت ملی مسکن باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف نهضت ملی مسکن کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح نهضت ملی مسکن می پردازیم.

ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه سلسله نشست‌های سازمان ملی زمین و مسکن به منظور پایش آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن برگزار می‌شود، گفت: دستور کار این جلسات بررسی آخرین وضعیت تامین زمین برپایه اطلاعات ثبت و بارگذاری‌شده در بانک زمین، بررسی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آماده‌سازی شده یا آماده ساخت، بررسی آخرین وضعیت اراضی شناسایی شده برای منابع درآمدی اجرای طرح، برنامه‌های استان در خصوص مولدسازی و مشارکت و همچنین آخرین وضعیت اتمام پروژه‌های مسکن مهر باقیمانده در هر استان است.

مالکی با اشاره به راهکارهای موجود برای تامین زمین در استان‌ها، گفت: معتقدیم موثرترین راه در تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، الحاق اراضی موجود در حریم شهرها و تصویب ساخت شهرک‌هاست. وی از توافق با بخش خصوصی و فروش اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی نیز به عنوان راهکارهای دیگر در تامین زمین برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور نام برد و خواستار تسریع روند تامین زمین در استان‌ها شد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن همچنین اظهار کرد: در این نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان به همراه معاونان املاک و حقوقی، مسکن و بازآفرینی شهری، شهرسازی و معماری، عامل ذی‌حساب و مسئول بانک زمین هر استان حضور خواهند یافت تا موارد مد نظر به‌صورت پروژه به پروژه و به تفکیک هر شهر در استان بررسی شود.

گفتنی است  این جلسات با حضور مدیران ادارات کل راه و شهرسازی از ۲۰ آذرماه آغاز شده و تا سوم دی ماه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار خواهد شد.

محمودزاده گفت: سازندگان می توانند تمام مراحل درخواست را بدون مراجعه حضوری انجام دهند که با این سیاست از امضای طلایی خودداری شده است  و متقاضی با مراجعه به سامانه و انتخاب شعبه بانکی اقدام به دریافت تسهیلات ساخت می کند.

 وی گفت: راهبرد دوم دولت افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده شهری است که در صورت تکمیل منابع صندوق مسکن امتیاز سرمایه گذاری افزایش می یابد.

محمودزاده گفت: نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که یارانه و درصد تسهیلات برای دهک های مختلف در آن، متفاوت است. در دهک اول تا سوم تسهیلات نهضت ملی مسکن مطابق توان خانوار با کمترین سود پرداخت می شود.

معاون مسکن وزارت راه گفت: بیش از ۵ میلیون ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن داشتیم ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حایز شرایط چهارگانه هستند و  برای تکمیل و بارگذاری مدارک مراجعه کرده اند.

وی گفت: همین حدود زمین ساخت نهضت ملی تامین شده است و خبر خوب اینکه با تامین زمین امکان ثبت نام مجدد در هفته آینده در برخی شهرها فراهم می شود.

وی درباره آمار ساخت مسکن دولتی گفت: ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری و ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی و در بخش خودمالکی ۳۳۰  هزار مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و عملیات ۴۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده است که در مجموع یک و نیم میلیون واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است.

علیرضا جعفری در رابطه با جدیدترین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و هزینه ساخت این واحدها اظهار کرد: دستورالعملی سال گذشته در رابطه با قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این دستورالعمل مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۵ درصد پلوس ( بـالاتر از بـرآورد انجـام شـده از سوی کارفرمـا) و ۱۰ درصد مینـوس( پـایین‌تـر از برآورد پیمانکار) است.

جعفری گفت: از سوی دیگر مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت بر اساس ضریب تعدیل سه‌ماه سوم سال ۱۴۰۰ نیز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران افزود: با توجه به این‌که در قیمت‌گذاری‌ها یک شاخص و یک مبنا را داریم که قیمت بازار است.

ضمن این‌که ضریب تعدیل را نیز داریم، امروز ملاک عمل ما مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ تقریبا حدود ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی امروز دوشنبه در خصوص تمدید یا عدم تمدید مهلت ثبت‌نام هفتمین مرحله از فراخوان نهضت ملی مسکن اعلام نظر خواهد کرد.

به نقل از ایسنا، روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ فرصت ثبت‌نام در هفتمین مرحله‌ی فراخوان نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر که از اواسط ماه جاری آغاز شده بود به پایان می‌رسد.

پیگیری‌ها درخصوص تمدید فرصت ثبت‌نام حاکی از آن است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ نتیجه تصمیم در این زمینه را اعلام خواهد کرد.

قاعده‌ی کلی که در مراحل ثبت‌نام نهضت ملی مسکن وجود دارد این است که پس از پایان هر مرحله از نام‌نویسی و پالایش متقاضیان در صورت وجود ظرفیت‌های خالی، امکان ثبت‌نام در مراحل بعدی وجود دارد.

بنابراین اگر فرصت ثبت‌نام در این مرحله نیز به اتمام برسد احتمال نام‌نویسی در بعضی مناطق طی ماه‌های آینده وجود دارد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است.

حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام‌نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده است.

از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت و ساز قرار دارند. تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام مرحله‌ی هفتم آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون چند نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند؟

تاکنون ۵۵۹ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده که میزان آورده آنان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و از محل تسهیلات نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.

تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

ثبت‌نام مجدد نهضت مسکن ملی از چه ساعتی است؟

به نقل از ایرنا، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در اطلاعیه‌ای جزییات ثبت‌نام مجدد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را در سامانه طرح‌های حمایتی تشریح کرد.