​براساس پیگیری‌های انجام شده پنج شرکت از مجموعه ۳۶ شرکت سهام عدالت سود را به طور کامل پرداخت کردند اما این بدین معنا نیست که سایر شرکت‌ها اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند. با توجه به بررسی‌های انجام شده تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها بخشی از سود سهام عدالت را پرداخت کردند و قرار شده ما بقی سود را تا پایان هفته جاری بپردازند.

براین اساس گفته شده است که امکان ارائه آمارها از سود وصول شده و اسامی شرکت‌هایی که سود را به طور کامل پرداخت نکرده‌اند، تا ابتدای هفته آینده وجود ندارد.

اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پاسخ به سوالی در خصوص تاخیر رخ داده در پرداخت سود سهام عدالت گفت: در بحث پرداخت سود سهام عدالت طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌ها و مدل‌های مختلفی را تجربه کردیم. پرداخت سود سهام عدالت از سال ۱۳۹۶ و بابت عملکرد سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

وی افزود: روند پرداخت سود تا سال ۱۳۹۸ توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شد، پس از آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی دیگر مسئولیتی در این حوزه ندارد و ترتیبات مربوط به سهام عدالت در حال حاضر در بازار سرمایه پیگیری می‌شود. از سال ۱۳۹۸ تا امروز نیز می‌توانیم دو بازه زمانی را متصور شویم.

حیدری در ادامه گفت: بازه اول مربوط به سود عملکرد سال ۱۳۹۸ بوده است که در پرداخت آن تاخیراتی ایجاد شد چرا که برای اولین بار چنین فرآیندی به صورت متمرکز در بازار سرمایه رخ می‌داد و تجربه‌ای در این خصوص وجود نداشت. اما عملیات پرداخت سود سهام عدالت در اسفند ماه سال گذشته مناسب بود و پرداخت‌ها به موقع و با سرعت بالا انجام شد.

دلیل این موضوع تشکیل یک کارگروه ویژه بود که کانون سهامداران عدالت استانی به عنوان نماینده ۳۰ میلیون نفری که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند در این کارگروه حضور داشت. اعضای دیگر این کارگروه شامل سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و نماینده وزیر اقتصاد و اتاق تعاون،سازمان بازرسی کل کشور و نماینده وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و عضو ناظر مجلس در شورایعالی بورس بود که با همکاری آنها بسیاری از امور سهام عدالت بویژه بحث وصول و توزیع سود به موقع و منسجم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری سود سهام عدالت تقریبا دو برابر شده و به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: نظارت بر عملکرد سرمایه پذیرهای سبد سهام عدالت بواسطه رصد کمیته مصوب شورایعالی بورس که دبیرخانه  آن در کانون مستقر است در افزایش بهره وری و سودآوری بی تاثیر نبوده و در امر برگزاری مجامع و شناسایی و تصویب سود قابل تقسیم  نیز شرایط منظم‌تر بوده است. این موارد سبب شد تا پس از ارائه ی گزارش وضعیت سود شناسایی شده سرمایه پذیرها توسط رییس سازمان بورس به شورای عالی و با نظر رییس شورا و تصویب اعضا قرار بر این شد تا سود در دو مرحله پرداخت شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اظهار کرد: این موضوع برخلاف روند سابق بود که همیشه سود در اسفند ماه پرداخت می‌شد. در پایان سال معمولا فشار نقدینگی به بازار افزایش می‌یافت ضمن اینکه اضطرار مالی مردم نیز معمولا پیش از این بازه زمانی است. بنابراین مقرر شد سود در دو مرحله، یکی تا پایان پاییز و مرحله دیگر اواخر سال جاری یا اوایل سال بعد توزیع شود.

پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای تسریع وصول سود سهام عدالت/ ساز و کار آماده است و تنها وصول سود باقی مانده

وی در مورد شرایط پرداخت دو مرحله‌ای سود سهام عدالت و الزامات تحقق آن گفت: این موضوع مستلزم مسئولیت پذیری و همکاری شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. شرکت‌های سرمایه‌پذیر از چرخه سهام عدالت و چرخه خدمت به مردم جدا نیستند. انتظار این بود که پس از تصمیم شورای عالی بورس، شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعهدانه برای جابجایی سود به حساب متمرکز اعلامی برنامه‌ریزی کنند.