قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده درباره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

«جلیل سالاری» دیروز _شنبه سوم دی ماه_ در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش بر لزوم مدیریت مصرف سوخت در کشور تاکید و اظهار کرد: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد. در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

وی تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای تغییر سهمیه بنزین وجود ندارد، گفت: بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو استانداردهای روز جهان را دارا هستند.

در دهمین‌ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.
ردیف کاربری میزان سهمیه بنزین
۱ سواری شخصی بنزینی ۶۰لیتر 
۲ سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر
۳ تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر
۴ تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر
۵ موتورسیکلت ۲۵ لیتر
۶ وانت کم مصرف بنزینی ۱۵۰ لیتر
۷ وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰لیتر
۸ وانت پرمصرف بنزینی ۵۰۰ لیتر
۹ وانت پرمصرف دوگانه سوز ۵۰۰ لیتر
۱۰ آمبولانس ۵۰۰ لیتر
شگفتانه جدید برای مردم
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

برخوردار با بیان اینکه "اگر مردم در مراجعه به جایگاهی موفق به تهیه بنزین سوپر نشدند به دیگر جایگاه‌های همان محدوده مراجعه کنند"، گفت: در مناطق مختلف تهران، اعم از شرق، غرب، مرکز و شمال پایتخت، بنزین سوپر در حال توزیع است، اما ممکن است برخی جایگاه‌های عرضه، خود متقاضی دریافت بنزین سوپر نباشند. در زمان حاضر تمامی جایگاه‌های پرفروش و پرمتقاضی، بنزین سوپر برای عرضه دارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه حدود 600 تا 700 هزار لیتر بنزین سوپر در تهران توزیع می‌شود و از ابتدای هفته آینده، عرضه بنزین سوپر در سراسر تهران، بدون مشکل و طبق روال عادی انجام خواهد شد.

تصمیم دولت برای کاهش سهمیه بنزین

به گزارش وزارت نفت، موضوع کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر حسب پایش و کنترل مصرف از سوی صاحبان خودرو و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از آن جهت عرضه خارج از شبکه صورت گرفته و ارتباطی با شایعاتی در مورد کمبود بنزین یا زمینه سازی برای افزایش قیمت آن ندارد و برای مصرف کنندگانی که ماهانه بیش از مقدار تخصیص یافته بنزین آزاد در کارت سوخت، نیاز دارند، امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران فراهم است./

این در حالی است که با وجود افزایش چشمگیر مصرف بنزین پس از فروکش کردن کرونا، هنوز نیازی برای واردات بنزین وجود ندارد.

با این حال، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه و جلوگیری از قاچاق آن به عنوان یکی از احکام دائمی، جایگاه ایران را به عنوان یک صادرکننده بنزین تثبیت خواهد کرد.

با وجود تاکید چند باره دولت و وزارت نفت در خصوص اینکه در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد صرفاً حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است، اما برخی رسانه‌ها و فضای مجازی هر چند روز یکبار موضوع گرانی بنزین را مطرح می‌کنند.

این در حالی است که در خصوص بنزین و شایعاتی که ظرف ماه‌های اخیر به دفعات در برخی روزنامه‌های خاص انتشار یافته، شفاف سازی لازم صورت گرفته و هیچ ادعایی بدون پاسخ نمانده است.

دولت سیزدهم در طول مدت مسئولیت خود نشان داده است در ارتباط با افکار عمومی شفاف و خودمانی بوده و تصمیمات خود را پنهان از مردم نگه نمی‌دارد و مشکلات، راهکارها و طرح و برنامه‌های خود را بدون لکنت و صادقانه با افکار عمومی در میان می‌گذارد.

با وجود تکذیب چندباره شایعه افزایش قیمت بنزین در بالاترین سطوح دولت و اصرار برخی رسانه‌ها بر تکرار شایعات در این زمینه، این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که ظاهراً «بنزین» کلیدواژه جدید برخی جناح‌ها برای سیاسی‌کاری، التهاب‌آفرینی و تشویش اذهان عمومی است.

ارائه آمارهای مصرف بنزین اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف بی‌رویه، بیان مشکلات و معضلات به‌ویژه در خصوص ضرورت اصلاح الگوهای مصرف، به‌منظور آگاهی عمومی صورت می‌گیرد.

 متأسفانه غفلت و بی‌عملی دولت‌های قبل نسبت به موضوع فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف سبب شده است امروز با انباشت مسائل در این زمینه مواجه باشیم و اکنون رفع این مشکلات هرچند بسیار دشوار شده است، اما با این وجود، دولت سیزدهم مصمم است برای صیانت از منابع بین نسلی و کاهش هدرروی انرژی با همراهی مردم و اعمال سیاست‌های تشویقی برای کاهش مصرف و اقدامات سلبی برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی گام‌های اساسی در این زمینه بردارد.

طبیعی است این برنامه‌ها جز با توسعه آگاهی عمومی، مشارکت مردم و همکاری آنان به نتیجه نخواهد رسید. منبع: ایرنا

قیمت بنزین سه‌نرخی می‌شود؟

جلیل سالاری در پاسخ به سوالی درباره کاهش سهمیه سوخت و احتمال سه نرخی شدن بنزین اظهار داشت: در ابتدا که در سال ۸۶ سامانه هوشمند سوخت اجرا شد نظام سهمیه بندی اجرایی شد و اعتباراتی برای استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شد که در سنوات مختلف رقم سوخت تخصیصی در کارتها بین ۵۰۰ لیتر، ۳۰۰ لیتر و.. متفاوت بود.

وی ادامه داد: به موازات آن کارت جایگاهدار هم روی همه نازل‌ها تعبیه شد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: اکنون سهمیه سوخت ۱۵۰۰ تومانی به قوت خود باقی است و قابلیت ذخیره‌سازی دارد. نرخ دوم هم دارنده خودرو می‌تواند از موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد، عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند.

وی تامید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست. نرخ دوم هم دارنده خودرو می‌تواند از موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند.

وی تامید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست.