سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

فرایند واریز بخش نخست سود سهام عدالت به حساب مشمولان از روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه آغاز شد و در روز شنبه سوم دی ماه به پایان رسید.

در این میان بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و سهام آن‌ها پس از فرایند انحصار وراثت باید باید به وراث تعلق بگیرد. البته برخی از وراث نیز فوت شده‌اند و همین موضوع فرایند را پیچیده‌تر کرده است.

برای انتقال سهام این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

در این راستا، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: در ماه‌های آینده درمورد مراجعه وراث مشمولان سهام عدالت اطلاع رسانی خواهد شد. زیرساخت‌های این انتقال درحال آماده سازی است و وراث همچنان باید صبر کنند.

وی به این سوال که ایا فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در سال جاری صورت خواهد گرفت، پاسخ داد: همه تلاش این است که انتقال سهام عدالت به وراث سریع‌تر انجام شود.

بیش از یک سال است که مسئولان دولتی درباره واگذاری سهام عدالت به جاماندگان سخن می‌گویند در نهایت امروز وضعیت سهام عدالت مشخص شد و قرار است به جاماندگان سهام اختصاص یابد.

هیات وزیران در جلسه ششم مهرماه امسال با «واگذاری سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران» موافقت کرد که این مصوبه ۱۲ آذرماه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

این مصوبه به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ به تصویب دولت رسید.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در مرحله اول از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری را مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و سه دهه اول ایثارگران اختصاص دهد.

بر همین اساس قرار است که بانک صادرات 1.7 درصد، بانک ملت 4.1 درصد، بانک تجارت 3.1 درصد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 3 درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس 6.7 درصد از سهام خود باید واگذار کنند.

افراد مشمول این تصویب‌نامه از سوی نهادهای ذی‌ربط شناسایی و معرفی می‌شوند و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در سال ۸۵ به عهده سازمان خصوصی‌سازی است.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هر فرد حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

چند نفر سهام عدالت می‌گیرند؟

چند هفته‌ پیش بود که حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به 3.5 میلیون نفر از جاماندگان قرار است سهام عدالت واگذار شود.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند.

هفته اخیر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از تصویب واگذاری سهام عدالت به جاماندگان توسط هئیت دولت خبر داد.

بر همین اساس قرار است بخشی از سهام دولت در بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران در قالب سهام عدالت واگذار شود.

طبق اعلام سخنگوی دولت بخشی از سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، قرار است در قالب سهام عدالت واگذار شود.

چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان می‌رسد؟

هنوز زمان مشخصی برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد. اما احتمال می‌رود که این تقسیم سهام عدالت تا پایان سال انجام شود. مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولان معادل ۱۰ میلیون تومان اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال خواهد بود.