یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان منتفی شد

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از ۱۰ درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

در سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی در قالب جدول ذیل تبصره ۱۴ گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سر فصلهای مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

محدودیت جدید برای خریداران خودرو

لازم به ذکر است که دولت در حال برنامه ریزی برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی است تا خانوارهایی که تمایل دارند به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای اساسی را از محل این اعتبار خریداری کنند./اقتصادنیوز

اطلاعاتی که تاکنون درباره طرح کالابرگ الکترونیکی نشان می دهد که با اجرای این طرح، امکان برداشت نقدی یارانه همچنان مهیاست. اما اختیار جدیدی به سرپرستان خانوار داده می شود که بر اساس آن می توانند این یارانه را زودتر از موعد به صورت کالایی دریافت کنند.

در این طرح کالابرگ الکترونیکی که در حال حاضر اجرای آن به صورت نسبی در استان هرمزگان آغاز شده است، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می‌شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاه‌های زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاه‌های مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد.

هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

از آنجا که تاکنون مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی نشان داده‌اند،‌ به نظر می رسد دولت نیز با اجرای طرح کالابرگ الکترونکی به این نحو، این اختیار را به سرپرستان خانوار داده است تا آنگونه که خود صلاح می دانند،‌ نسبت به دریافت یارانه نقدی یا کالایی اقدام کنند.

در این زمنیه وزیر  رفاه نیز تأکید کرده است این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر این اساس یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود.

همچنین مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان نیز در این باره به همشهری آنلاین گفت: بهره‌مندی خانوارها از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و مردم استان هرمزگان می‌توانند با آغاز اجرای طرح از مزایای آن بهره‌مند شوند. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد به‌زودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر این اساس؛

-  الزامات اجرایی طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات(شما)» به سرعت تکمیل شد و موضوع و سناریوی اجرای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و به تایید رسید. شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار بر اساس سیاست‌های عدالت‌محور بخش دولت مردمی به عنوان بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص تمامی اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی را در دستور کار قرار داد.  یکی از کاربردهای این سامانه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک است که مقدمات اجرای آن در استان هرمزگان پیاده‌سازی می شود. شبکه اعتباری سراسری است که کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت.

_ شبکه اعتباری ایرانیان از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می‌کند که می‌تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. در طرح «شما» شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم، یعنی اگر کالای انتخاب‌شده جزو گروه اقلام مشمول در سبد تعیین‌شده باشد، بعد از خرید معادل مابه‌التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

- به گفته مسئولان، در حال حاضر مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد و عملیات اتصال فروشگاه‌ها در چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح کشور آغاز شده و به سرعت در حال انجام است.

- این طرح به صورت تدریجی و با توجه به سطح امادگی شبکه پرداخت و سایر معیارها با هدف توسعه تا سطح دهستانها، در استانها و شهرستانها اجرا خواهد شد.

- در این طرح، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاه های زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاههای مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد. هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

- خرید اقلام اساسی به صورت نقد و اعتباری است یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید مابقی مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت کنند. در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف‌نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت، در واقع سیکل شارژ اعتبار به‌صورت ماهیانه است.

 استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

- تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هیئت دولت تعیین شود اما هیچ‌گونه محدودیتی در برندهای عرضه‌کننده اقلام تعیین‌شده وجود نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بین ۵ الی ۱۷ قلم کالا در این طرح به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد.

- شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

ـ در طرح کالابرگ الکترونیکی به‌خلاف طرح هوشمندسازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه‌کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.