بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی
کدخبر : 13152
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود. 

فعالیت 30ساله نیروی کار و پرداخت بیمه برای او ازسوی کارفرما تنها با هدف بازنشستگی است, اما گاهی با فاصله ای که بین پرداخت های بیمه ایجاد می شود, زمان بازنشستگی فرد عقب و جلو می شود. در این میان برخی از بیمه شدگان به دنبال خرید سابقه بیمه هستند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

محمد حسن زدا, سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید:افرادی که در یک دوره زمانی اشتغال نداشته‌اند و میان سوابق بیمه‌ای آنها خلأ ایجاد شده است، برای این افراد سابقه محسوب نمی‌شود، فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:البته یک استثنا هم وجود دارد و آن هم این است که افرادی که به سن 60سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و بخواهند بازنشسته شوند، می‌توانند تا مرز 10سال با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده با 10روز حقوق بازنشسته شوند.

در قانون تامین اجتماعی برای مدت زمان پرداخت بیمه یک حداقل و حداکثر مشخص شده است. حداقل زمان پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت زمان آن 30 سال است. از این رو شخصی که به مدت سی سال ماهیانه مبلغی را به بیمه داده باشد می‌تواند بعد از پایان سی سال هر ماه بازنشستگی خود را دریافت بنماید. از سوی دیگر بر اساس قانون تامین اجتماعی به افرادی که کمتر 10 سال حق بیمه پرداخته‌اند هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد. یعنی اگر این فرد به سن 60 سال برسد ولی هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی‌تواند بازنشسته شود.

به طور مثال آقای ب 60 سال سن دارد ولی فقط 7 سال حق بیمه پرداخت کرده است در این صورت به دلیل اینکه کمتر از میزان حداقلی حق بیمه داده به او حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد.مگر اینکه مقدار باقی مانده را با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده خریداری کنند.

بیمه تامین اجتماعی

​ ماده ۶ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۶۹ بیمه‌شدگان را با داشتن حداقل ۶ ماه سابقه‌ی بیمه‌پردازی مستحق دریافت مزایای بیمه بیکاری می‌داند. همچنین طبق ماده ۲ این قانون «بیکار، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد.» با این اوصاف، قانون بیمه بیکاری، دربرگیرندگیِ بیشتری نسبت به آنچه سازمان تأمین اجتماعی در عمل اجرا می‌کند، دارد. 

در این تفاهم‌نامه آمده است: «در خصوص کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائمی که کار آنان جنبه مستمر دارد لیکن دارای قرارداد مدت موقت می‌باشند در صورتی که قرارداد آنان حداقل یکبار تمدید شده و یا مدت سابقه‌ی آن‌ها در آخرین کارگاه کمتر از یک سال نباشد، با دارا بودن سایر شرایط مندرج در قانون از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد. بدیهی است افراد شاغل در کارهای فصلی که در پایان فصل کار بیکار می‌گردند و یا کارگران شاغل در کارهای با ماهیت غیردائمی (نظیر پروژه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و نظایر آن) که در پایان کار قرارداد و یا اتمام بخشی از کار به عنوان‌عدم نیاز بیکار می‌گردند، مشمول بیمه بیکاری نخواهند شد.» 

با توجه به این تفاهم‌نامه، کارگری که بعد از سال‌ها کار در کارگاه و سابقه‌ی چندین و چندساله‌ی بیمه‌پردازی از کار بیکار شده و وارد کارگاهی دیگر شود، چنانچه در کارگاه دوم، قبل از یک سال از کار اخراج شود، دیگر نمی‌تواند بیمه بیکاری دریافت کند چراکه براساس تفاهم‌نامه‌ی سال ۸۴، کارگران تنها اگر یک سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی در آخرین کارگاه را داشته باشند می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه