یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

بر اساس آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معادل ۸۰ دلار است. همچنین میزان فروش نفت همچون سال گذشته ۲/ ۱میلیون بشکه در روز خواهد بود. میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است و میزان افزایش یارانه نقدی نیز ۱۰ درصد دیده شده است.

سهم درآمد مالیاتی در بودجه چقدر است؟

ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. البته این پیشنهاد دولت است و با وضعیت فعلی اقتصاد در کمیسیون تلفیق تغییراتی روی میزان افزایش حقوق کارکنان دولت صورت می‌گیرد. البته در این راستا کمیته‌ای در کمیسیون اجتماعی نیز تشکیل خواهیم داد و قطعا تغییر و تحول جدی در زمینه حقوق خواهیم داشت چون افزایش ۲۰ درصدی حقوق با تورم تناسب ندارد. او در خصوص میزان افزایش یارانه نقدی تاکید کرد: بر اساس لایحه دولت افزایش یارانه نقدی ۱۰ درصد دیده شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم مالیات‌ها در درآمد دولت به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته میزان درآمد بودجه از محل مالیات حدود ۴۰ درصد بود و درآمد دولت از محل مالیات در سال آینده بین ۵۰ تا ۶۰درصد خواهد بود. اسماعیلی گفت: میزان درآمد دولت از محل فروش نفت همچون سال گذشته روزانه یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه دیده شده است. همچنین محمدرضا پور‌ابراهیمی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان درآمد دولت از محل مالیات در بودجه ۱۴۰۲، گفت: برآورد من این است که حدود ۵۰ درصد درآمد بودجه ۱۴۰۲ از محل مالیات و حدود ۲۵‌تا‌۳۰ درصد هم از محل فروش نفت خواهد بود. بقیه درآمد بودجه نیز از سایر روش‌ها همچون انتشار اوراق است.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد درآمد بودجه از محل مالیات دیده شد. اما درآمد مالیاتی ۱۰۵ درصد تحقق پیدا کرد یعنی میزان مالیات بیش از درآمد در نظر گرفته شده در بودجه تحقق پیدا کرد. البته بخشی از این افزایش درآمد به دلیل افزایش تورم بود. بنابراین دولت درآمد حاصل از مالیات را در بودجه سال ۱۴۰۲ بیش از سال جاری دیده است. رئیس کمیسیون اقتصادی به جزئیات بیشتری از لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره نکرد و گفت: چون لایحه بودجه اعلام وصول نشده است نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. باید روی عددهای رسمی اظهارنظر کرد، اما در حال حاضر چون بودجه اعلام وصول نشده ممکن است دولت لایحه را پس بگیرند و تغییری در آن ایجاد کنند. بنابراین نمی‌توان در خصوص ارقام بودجه اظهارنظر نهایی کرد.  همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که نخواست نامش فاش شود،  در خصوص قیمت نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به «دنیای اقتصاد» گفت: قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده ۸۰ دلار در نظر گرفته شده است.

 دنیای اقتصاد

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.

احسان ارکانی گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال گذشته با کالا برگ جبران شود و ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟

وی افزوده است: اگر موضوع منابع مالی باشد به سازمان برنامه بودجه مربوط است، اگر موضوع زیرساخت های الکترونیکی و زیرساخت شبکه باشد بخشی از آن به وزارت ارتباطات، بخش دیگر به وزارت صمت، قسمتی به وزارت اقتصاد و بخشی به وزارت جهاد کشاورزی بر می گردد و باید مسئولان مربوطه توضیح دهند که در چه مرحله ای قرار دارند. اگر مشکلاتی که مانع ادامه کار شده مربوط به دستگاه مشخصی است توضیحات آنها را می‌شنویم و اگر قانع کننده نبود نسبت به سایر موارد اقدام خواهیم کرد.

بر اساس خبرها بیشترین افزایش قیمت را اقلام غذایی دارند. حدود ۶۰ درصد تورم در لبنیات، گوشت قرمز وسفید، تخم مرغ، برنج و محصولات بر پایه آرد صنعتی و نان سفید داریم. در مجموع تورم برای همه کالاها در کشور سی درصد است اما آنچه که برای مردم مهم است قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی نیست بلکه افزایش قیمت مواد غذایی است که حدود ۶۰درصد است.

ارکانی همچنین گفته است: این تورم را کالابرگ باید حذف می‌کرد. اگر در شهریور ۱۴۰۰ قیمت یک کیلو مرغ ۴۰ هزار تومان بوده الان کیلویی ۶۵ هزار تومان است یعنی به قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان افزوده شده است و باید بررسی کرد که یک خانواده چهار نفره مصرف ماهیانه مرغش چند کیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کرد و به آنها در قالب کالابرگ این ما به تفاوت پرداخت شود که مرغ را با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بتوانند تامین کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار داشت: با یارانه نقدی موافق نیستم یارانه نقدی به سرنوشت ۴۵هزار تومان قبلی دچار می‌شود. امسال ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم که هنوز به پایان سال نرسیده این ۳۰۰ هزار تومان به دلیل تورم ۶۰ درصدی ارزشش ۱۲۰ هزار تومان شده است و سال بعد این عدد اصلا ارزش ندارد و شاید همه بر این باور باشند که پول نقد مهم است در صورتی که در شرایط تورمی پول نقد مهم نمی باشد و همه در این شرایط تلاش می‌کنند پول نقدشان را به کالا تبدیل کنند که ارزش آن حفظ شود.

از دیدگاه این نماینده در شرایط کنونی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ می باشد زیرا هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر خواهد شد اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات نیز اعلام کرده است: با توجه به تصمیم دولت و مجلس تا پایان امسال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و کالابرگی نیز صادر نمی شود.

مردم برای این مبلغ یارانه حساب کردند و یارانه را صرف کالای اساسی می‌کنند، عده ای صرف هزینه ایاب و ذهاب و آموزش می کنند و برای آن برنامه ریزی کرده اند فعلا حذف این مبلغ و تبدیل به کالابرگ در دولت منتفی و در مجلس هم هیچ کسی به دنبال این بحث نیست./خبرجو24