یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

امروز علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت به تشریح آخرین وضعیت اختصاص کالابرگ الکترونیکی پرداخته است. وی با اشاره به اینکه نباید خودمان را درگیر این موضوع که «یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ؟» کنیم، خبر داده که هر کدام از مدل یارانه نقدی و کالابرگ که در تست‌ها موفق باشند، پیاده‌سازی شده و دولت هم در همان مسیر پیش خواهد رفت.

اما آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

آنطور که پیشتر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود؛ در صورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می‌شود.

در حالی در آذرماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها حامل یک خبر خوش برای یارانه‌بگیران مبنی بر پایان یافتن یکی از اقساط وام کرونای یک میلیون تومانی بود که حواشی هم در این ماه کم نبوده است. یکی از این حواشی مربوط به کسر مقداری از مبلغ یارانه نقدی بود.

جریان از این قرار بود که تعدادی از سرپرستان خانوار اعلام کردند که در شرایطی که در ماه‌ها قبل مبلغ 400 هزار تومان بابت یارانه نقدی دریافت می‌کردند که در آذرماه این رقم به 300 هزار تومان رسیده است. عده‌ای این کاهش را ناشی از خطای دولت اعلام کردند اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده و علت را شناور بودن دهک‌بندی خانوارها دانسته است.

حاشیه بعدی نیز مربوط به قطع یارانه تعدادی از سرپرستان خانوار است. اما، طیبه حسینی- سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این ماجرا هم واکنش نشان داد و طی سخنانی اعلام کرد که سازمان هدفمندی هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر قطع یارانه خانوار ارسال نکرده است.

آنطور که سخنگو گفته این اخبار جعلی بوده و با هدف کلاهبرداری منتشر شده‌اند.

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با یارانه نقدی در هفته گذشته منتشر شد؛ مساله بودجه اختصاص‌یافته جهت پرداخت یارانه در بودجه 1402 بود.

خبر مهم برای مردم

نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حکایت از این مطلب دارد که ماهانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است. این در حالیست در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی)  حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

افسانه مشتری  با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون خانوارِ تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای بیمه سلامت شهری و مابقی افراد دارای سایر بیمه‌ها (تامین اجتماعی، بیمه روستایی و سایر بیمه‌های دولت) هستند، اظهار کرد: دولت بیمه سلامت را مکلف کرده تا دهک‌های یک تا سه که از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) هستند را تحت پوشش بیمه قرار دهد که منابع مالی این موضوع از طریق منابع عمومی دولت تامین خواهد شد.​

رئیس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهزیستی باتوجه به مشکلات مددجویان مبالغی را به عنوان کمک هزینه درمان به افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش پرداخت می‌کند، می‌گوید: سقف پرداختی برای هر فرد ۱۶ میلیون تومان در سال است که براساس فاکتورهای درمانی و تشخیص مددکاری این مبلغ به افراد پرداخت خواهد شد.

وی درخصوص بیمه تکمیلی افراد تحت پوشش بیان کرد: در قانون برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تکلیف قانونی به سازمان بهزیستی برای این موضوع نشده بود و از سوی دیگر نیز باتوجه به منابع سازمان این موضوع برای سازمان بهزیستی ممکن نبوده است، اما باتوجه به مشکلات مددجویان، منابعی برای کمک هزینه درمان به افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش به بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی کشور، پرداخت این کمک هزینه از طریق شرایط خاص و دستورالعملی مشخص به افراد مذکور پرداخت خواهد شد.

مشتری افزود: سقف پرداختی برای هر فرد ۱۶ میلیون تومان در سال است که براساس فاکتورهای درمانی و میزان مبلغ پرداختی به بهزیستی استان‌ها این هزینه به افراد پرداخت می‌شود؛ به طور مثال افراد در صورت استفاده از دندانپزشکی، فیزیوتراپی، داروهای خاص، ویزیت پزشک و... می‌توانند هزینه فرانشیز را به عنوان کمک هزینه درمان از سازمان دریافت کنند. زمانی که افراد به بیمارستان یا مراکز طرف قرارداد مراجعه کنند از ۳۰درصد فرانشیز فقط ۱۵ درصد را مددجویان پرداخت می‌کنند و درصورت ارائه فاکتورهای درمان مابقی را سازمان بهزیستی به مددجو پرداخت می‌کند، این درحالیست که متاسفانه منابع سازمان جوابگوی صددرصدی نیازهای درمانی مددجویان سازمان بهزیستی نیست.