یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان کارگری، اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل است؛ با وجود گذشت ده ماه از سال، هنوز سازمان تامین اجتماعی پاسخ روشنی در مورد زمان اجرای این مطالبه‌ی قانونی نداده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) در این رابطه می‌گوید: بایستی ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به استناد توافق صورت گرفته در زمان مدیرعامل سابق (آقای سالاری)، اعتراف صریح مدیرعامل وقت در تلویزیون و جلساتی که با آقایان داشتیم، اعمال شود؛ هرچه زوتر این مساله را تعیین تکلیف کنند و به سرمنزل مقصود برسانند، به نفع خودشان و به سود بازنشستگان است؛ بازنشستگان نمی‌توانند تا ابد منتظر بمانند؛ ده ماه از سال گذشته و هنوز خبری از اجرا نیست!

وی اضافه می‌کند: دستگاه‌های مختلف باید از مدیرعامل سازمان بخواهند این ۲۵ درصد را که اعتبار چندانی نمی‌خواهد و مبلغ ناچیزی سربار مالی برای سازمان دارد، هرچه زودتر اجرایی کند. باقیمانده متناسب‌سازی به ۹۰۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد اما سوال این است که چرا اراده‌ای برای اجرا وجود ندارد.

صادقی با تاکید بر اینکه بایستی تا پایان سال جاری باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ اجرایی شود و قانون بر این مساله تاکید دارد؛ اضافه می‌کند: هرچه تاخیر روا دارند، به ضرر خودشان است؛ سازمان باید تا حالا فهمیده باشد که ما مطالبات قانونی را با قدرت پیگیری می‌کنیم و از منافع بازنشستگان کوتاه نمی‌‌آییم؛ بنابراین تاخیر در اجرای ۲۵  درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی به ضرر خودشان است چون ما پیگیر ماجرا هستیم و از حق مسلم بازنشستگان کوتاه نمی‌آییم.

موضوع بعدی به اعتقاد صادقی، مساله مزایای جنبی بازنشستگان و به طور مشخص کمک هزینه‌ی عائله‌مندی‌ست که سازمان تامین اجتماعی به افزایش قانونی آن تمکین نکرده است.

رئیس اتحادیه‌ی پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری به ماده ۲۹ قانون برنامه‌ی ششم توسعه اشاره می‌کند؛ در این ماده قانونی، دولت مکلف شده برای گروه‌های مختلف، به مدت پنج سال افزایش حقوق سالانه را در سقف ردیف حقوق و جبران خدمت به گونه‌ای اعمال نماید که هرساله کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی مشمولان در چارچوب افزایش سنواتی حقوق، به ترتیب به میزان ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش یابد.

    به گفته‌ی صادقی دولت بایستی در طول اجرای برنامه‌ی ششم توسعه (پنج سال اخیر)، حق عائله‌مندی بازنشستگان کارگری را براساس این ماده قانونی افزایش می‌داد که این اتفاق نیفتاده و در واقع قصور و کوتاهی صورت گرفته است.

او اضافه می‌کند: وقتی دولت و مجلس برنامهی توسعه و بندهای آمره‌ی آن را مصوب کرده‌اند بایستی افزایش عائله‌مندی بازنشستگان کارگری مانند لشگری‌ها و کشوری‌ها اعمال می‌شد؛ سازمان تامین اجتماعی اگر ماده ۲۹  و افزایش ۱۰۰ درصدی و ۵۰ درصدی را قبول ندارد، لااقل افزایش حقوق مصوب خودش را روی عائله‌مندی اعمال کند؛ در سال جاری حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری ۳۸ درصد زیاد شده به اضافه‌ی ۵۵۰ هزار تومان رقم ثابت، که سرجمع افزایش تقریباً ۴۳ درصد است؛ باید ۴۳ درصد حق اولاد و عائله‌مندی این گروه از بازنشستگان زیاد می‌شد که این اتفاق هم متاسفانه نیفتاده است.

او جمع‌بندی می‌کند: یا باید به ماده ۲۹ قانون ششم توسعه پایبند می‌بودند یا عائله‌مندی را به اندازه‌ی افزایش پایه مستمری بازنشستگان (هم حداقل‌بگیران و هم سایر سطوح) افزایش می‌دادند. به هیچ یک عمل نکردند و این وسط، به بازنشستگان کارگری اجحاف شده است.

ایلنا