قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده درباره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

عبدالعلی رحیمی مظفری در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت حامل های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۲ تغییر خواهد کرد؟ بیان کرد: بحثی در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی وجود ندارد و قبل از آنکه بخواهیم قیمت حامل های انرژی را تغییر دهیم باید به فکر توزیع عادلانه سرانه انرژی در کشور باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: حامل های انرژی شامل برق، گاز، آب، نفت، بنزین و گازوئیل و تمام حامل هایی می شود که به شکل مستقیم انرژی تولید کرده یا تبدیل به انرژی می شود و طبیعتا اگر بخواهیم توزیع عادلانه سرانه انرژی در کشور را انجام دهیم باید یک انقلابی در حوزه اقتصاد انرژی انجام دهیم که کار بسیار سنگینی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ اگر ما فشار عدالت انرژی را صرفا روی یکی از حامل های انرژی وارد کنیم شاید در آن حوزه موفق شویم اما ممکن است این بار به سمت سایر حامل های انرژی برده شود که خودش مشکل ساز خواهد بود.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای  اسلامی، تصریح کرد: مجلس به دنبال تغییر قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده نیست بلکه از نظر ما باید در وهله اول توزیع عادلانه سرانه انرژی محقق شود./ ایسنا

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه "سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند"، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درحال حاضر واردات بنزین نداریم، تلاش برای تأمین نیاز بنزین داخلی با ظرفیت‌های داخلی است و بحث صادرات، در اولویت‌های بعدی ما قرار دارد.

وی افزود: برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در حال مذاکره و در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با 2 پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است.

وی افزود: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای 100 میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد؛ در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند؛ برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و توزیع بنزین سوپر گفت:بعد از اتمام اورهال و تعمیرات پالایشگاه شازند، مشکلی در تولید بنزین سوپر نداریم، توزیع بنزنی سوپر در تهران آغاز شده و به‌تدریج توزیع آن در دیگر کلانشهر ها نیز آغاز و افزایش خواهد یافت.

۶۰ لیتر سهمیه بندی بنزین دی ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد پنجشنبه (یکم دی ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران که هر از چند گاهی با اظهاراتش در بین مردم خبرساز می‌شود، در تازه‌ترین توئیتش راهکار حل مشکل آلودگی هوا را اعلام کرد!

 میرسلیم برای حل مشکل آلودگی هوا به دولت توصیه کرده در سهمیه بنزین خودروها تجدید نظر کند.

وی در توییتی نوشت: چاره آلودگی هوا مقابله با عوامل آن است: تهران ظرفیت دفع دود حاصل از احتراق صد میلیون لیتر سوخت را در روز ندارد. دولت به جاى تعطیل کردن، سهمیه سوخت را اصلاح کند تا هم منافع شهروندان در نظر گرفته شود هم مشکل آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در حوزه بنزین هیچ افزایش قیمتی نداریم و جامعه هم گنجایش پذیرش قیمت بالاتر از این را ندارد. در کل ریل‌گذاری و سیاست مجلس این است که افزایش قیمت و کاهش سهمیه نداشته باشیم.

حسین حسین‌زاده درباره برنامه تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین اظهار داشت: در طرح توزیع بنزین به افراد که در جزایر کیش و قشم اجرا شد و همچنین تغییر سهمیه بنزین در برخی مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان که موضوع قاچاق مطرح بود، به نتایجی رسیدند که همه اینها روی میز دولت و وزارت نفت قرار دارد اما تاکنون هیچ تصمیمی برای تغییر سهمیه و یا افزایش قیمت گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت بنزین ثابت خواهد بود، افزود: نکته‌ای که وجود دارد بحث تولید و مصرف بنزین است، اکنون ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم اما باتوجه به افزایش سالانه ۴ تا ۶ درصدی و همچنین افزایش سفرها بدنبال پایان کرونا و افزایش سفرها به بنزین بیشتری نیاز است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌ها در مورد رشد تقاضای بنزین؛ بهینه‌سازی مصرف سوخت و یکی از روش‌ها هم توسعه مخازن سی‌ان‌جی است.