سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

 براساس تصویب‌نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری سهام عدالت پرداخت کند.

 مبلغ سهامی که به هر مشمول واگذار شده حداکثر 10 میلیون تومان بوده که 50 درصد تخفیف اعمال شده و اقساط  آن نیز به صوزت سالانه و به مدت 10 سال است.

به گفته مدیرکل دفتر امور سهام عدالت، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور همچنین جزء سه دهک اول درآمد یا ایثارگر هستند می‌توانند در راستای اجرای قانون بودجه 1401 سهام دار شوند.

شهبازی، نماینده مجلس، نیز درباره واگذاری سهام عدالت اشاره کرد: سهام عدالت به جامامدگان طبق قانون بودجه 1401 تخصیص داده می‌شود که البته پرتفوی این سهام نیاز به اصلاح دارد که به دولت ارسال شده است.

اکبر حیدری، سخنگو کانون عدالت، نیز اشاره کرد: تاکنون ثبت‌نام عمومی و اینترنتی برای سهام عدالت انجام نشده است و تخصیص سهام به جاماندگان نیز از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه‌های مشخص صورت می‌گیرد. البته افرادی سودجو نیز برای منفعت خود ثبت‌نام سهام عدالت انجام می‌دهند که اگر فردی اطلاعات و دانش کافی نداشته باشد به دام این افراد خواهد افتاد.

هادی نامور نیز درباره ثبت‌نام‌های دروغین اظهار کرد: ثبت‌نام‌های دروغین سهام عدالت از سوی برخی کافی‌نت‌ها صورت گرفته که پرونده‌ها تخلف برای این نوع افراد سودجو تنظیم شده و به مراجع قانونی و ذی‌صلاح ارجاع داده می‌‌شود.

باشگاه خبرنگاران

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این پیامک نوشت: «سهام‌داران محترم سهام عدالت، دریافت هرگونه اطلاعات از شما جهت واریز سود سهام عدالت، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است.

سود به صورت خودکار به حساب بانکی ثبت شده توسط شما در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت واریز می‌گردد.»

معاون عملیات سپرده گذاری مرکزی گفت:سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک ارتباط گیرند.

علی مهدوی پارسا با بیان اینکه عملیات پرداخت سود سهام عدالت به اتمام رسیده است، گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

مهدوی پارسا گفت: سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی www. ddn.csdiran.ir، تارنمای سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک از وضعیت واریزی سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

پیمان حدادی در یک گفت و گوی رادیویی با بیان اینکه ۱۹ بانک سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۰ درصد سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۰ وصول و محاسبات انجام شد و شبکه بانکی از چهارشنبه شروع به واریز سود کرده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: برای سهام‌هایی با ارزش یک میلیون تومان سود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز می‌شود و برای سهام‌هایی با ارزش ۵۰۰ هزار تومان سود ۶۰۲ هزار تومان واریز می‌شود. همچنین افرادی که سهام ۴۹۰ هزار تومانی داشتند سود ۵۵۷ هزار تومان دریافت می‌کنند و تقریباً همین عدد در پایان اسفند ماه واریز می‌شود و کل سود ۱۴۰۰ تا پایان سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و فاقد سهام بودند قانونی در نظر گرفته شد و سازمان خصوصی سازی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این افراد را شناسایی کرد.

حدادی با تخمین حدود سه و نیم میلیون نفری از این جامعه آماری گفت: به هر کدام از این افراد حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده می‌شود و طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهام داران کنونی که از سال ۸۵ سهام دار شده بودند نیز با صرف زمانی رو به رو شدند.

وی تاکید کرد: فعلاً هیچ ثبت نام دیگری به جز کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد.

حدادی در مورد تکلیف سهام فوت شدگان نیز گفت: از ۴۹ میلیون نفر سهام دار حدود ۳۰ میلیون نفر را از دست داده‌ایم و وراث می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه می‌کنند و کارهای ابتدایی انتقال سهام برای آن‌ها انجام می‌شود.

معاونت فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: مشمولان سجامی سهام عدالت برای اطلاع از مبلغ واریز سود سهام سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ خود می توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

در این راستا سهامداران عدالت پس از ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می توانند با کلیک بر روی گزینه تاریخچه سود سهام عدالت مبلغ سود دریافتی خود را مشاهده کنند.

همچنین سهامدارانی که سجامی نشده اند نیز می توانند با مراجعه به تارنمای  sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک، نسبت به واریز سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

سهام عدالت

شایان ذکر است مرحله نخست واریز سود سهام عدالت به ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر ایرانی از صبح روز چهارشنبه گذشته از طریق شبکه بانکی آغاز شده است و در این مرحله، سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی الحساب دریافت می کنند.

حسین قشمی، مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی نیز در خصوص چرایی عدم واریز سود برای برخی مشمولان بیان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجوه، سود سهام عدالت را از طریق شبکه بانکی به حساب سهامداران واریز می کند و در صورت وجود هر گونه اشکال در حساب شبای افراد، مبلغ واریز شده برگشت خورده و تا زمانی که حساب مذکور اصلاح نشود هیچ‌گونه کنترلی بر روی واریز موفق آن در دست ما نیست.

وی اضافه کرد: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز نشود.

در پاسخ به این سئوال مدیر عامل سپرده گذاری مرکزیاظهار کرد: واریز سود از طریق ۱۹ بانک شروع می‌شود که واریز سودها حدودا ۲۴ ساعت در شبکه بانکی زمان خواهد برد.