با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

نعمت الله ترکی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری گفت: امروز یکصدمین سال تاسیس صندوق بازنشستگی کشور است که از بدو تاسیس تا الان تغییراتی داشته تا آخرین مرحله که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ماموریت ویژه این صندوق خدمت به جمعیت حدود یک میلیون ششصد هزار نفری تحت پوشش است گفت: ما به دنبال دریافت داده‌های علمی و اثر گذار هستیم و برنامه ریزی کردیم تا چشم انداز مشخصی برای صندوق بازنشستگی ترسیم کنیم، زیرا خدمات صندق باید برای جامعه هدف شفاف باشد.

ترکی اظهار کرد: اولین هدف حفظ کرامت بازنشستگان و هدف گذاری دوم ارتقاع و توسعه خدمات برای بازنشستگان است، زیرا صندوقی باید ایجاد شود که خودکفا و پایدار باشد برای همین منظور موسسه صبا فعالیت خود را شروع کرده تا بر اساس آخرین بافته‌های علمی دنیا فعالیت خود را انجام دهیم.

وی ضمن بیان اینکه اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول در راستای خدمت گذاری ایجاد شده که بحث ساماندهی این اموال بسیار مهم است گفت: برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیازمند منابعی هستیم که صندوق برای خدمت به این عزیزان باید خود مولد باشد که در سال‌های گذشته به علت چالش‌هایی که بوده برنامه ریزی‌ها تحقق پیدا نکرد.

ترکی گفت: صندوق بازنشستگی فقط مربوط به کشور ما نیست و در باقی کشور‌ها وجود دارد، اما آنجا مشکلات تعدد صندوق‌ها را حل کردند و نهایتا سه صندوق وجود دارد، اما در کشور ما حدود ۲۰ صندوق بازنشستگی وجود دارد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه بخشی از تامین منابع از کسور حقوق بازنشستگان است، گفت: اکنون نسبت تعداد شاغلین که کسور دریافت می‌شود به بازنشستگان، کمتر از یک درصد است که ناترازی را شاهد هستیم.وی افزود: میانگین بازنشستگی در کشور حدود ۵۰ سال است که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده به ۶۰ سال برسد.

ترکی اظهار کرد: بیش از ۱۹۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فعالیت می‌کنند که نیاز به ساماندهی دارند تا شرکت‌هایی به نسبت فعالیت هایشان توسعه، ساماندهی یا انحلال شوند.

وی گفت: اولین تعهد صندوق نسبت به جامعه هدف حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران است که اولویت اصلی صندوق است تا دغدغه و نگرانی وجود نداشته باشد. اکنون ماهیانه ۱۷ هزار میلیارد حقوق پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: دومین تعهد همسان‌سازی و پرداخت عائله مندی که پیشنهاد شده همسان‌سازی به صورت دائمی باشد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه سومین هدف ارائه تسهیلات خدمات رفاهی است، زیرا افرادی که تحت پوشش صندق هستند افراد فرهیخته و صاحب نظر حضور دارند و به همین منظور پیشنهاد شده در هر استان کشور مرکز خدمات رفاهی احداث شود گفت: بیمه تکمیلی و درمانی یکی از دغدغه‌های اصلی بازنشستگان است و نگرانی‌های بحقی در زمینه درمانی وجود دارد. در همین موضوع اولین اقدام انجام‌شده بررسی مطالبات بود که نزدیک به ۳۷۰۰ میلیارد تومان معوقات بیمه‌ها تا شهریورماه پرداخت و تسویه شده است و مابه‌التفاوت مهر آبان و آذر در این ماه پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان و سلامت بزرگوارانی هست که بیماری خاص دارند که حدود ۶۰ هزار نفر دچار بیماری خاص هستند که تاکید شده ارائه خدمات به این افراد به صورت کامل انجام شود.

ترکی با اشاره به ضرورت ارتباط مستمر با جامعه هدف گفت: شماره تلفن ۲۵۰۰ آماده دریافت نظرات و پیشنهادات مردم است و به همکاران تاکید شده حتما موارد و مشکلات پیگیری شود که در یک هفته حدود ۱۶۳۳۰ تماس گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد ادغام با صندوق های بازنشستگی دیگر را ندادیم بلکه پیشنهاد اصلاح قوانین داده شده که در مجموعه سه صندوق در کشور فعالیت کنند.