یارانه نقدی | بیش از 20 میلیون نفر مهر ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تایید حذف 100 هزار تومانی یارانه برخی افراد گفت: برخی از خانوارها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا 3 بودند و یارانه 400 هزار تومانی می‌گرفتند. اما اکنون دهک آنها تغییر کرده و این افراد وارد دهک درآمدی 4 تا 9 شده‌اند. در نتیجه به جای 400 هزار تومان تنها 300 هزار تومان یارانه گرفته‌اند.

دهک بندی خانوار شناور است؟

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوارها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوارها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بارها عنوان شده بود.

پیش از این هم پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟

این سوالی است که مخاطبان بسیاری آن را می‌پرسند و می‌خواهند بدانند در کدام دهک درآمدی قرار دارند. به خصوص افرادی که مبلغ یارانه آنها تغییر کرده است.

یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام از طریق کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار دهک درامدی خود را متوجه شوند.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند. جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند.

علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است./مهر

پرداخت یارانه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی دولت به این دهک ها

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح آمار غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در کشور طی ۸ ماه سال جاری، اعلام کرد که بهزیستی به خانواده‌های نیازمند، کمک هزینه عینک و جراحی چشم پرداخت می‌کند که البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی، مبلغ این کمک هزینه بسیار افزایش یافته و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به آنها پرداخت می‌شود.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله که از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر کودکی طی سن ۳ تا ۶ سال باید سه بار مورد غربالگری بینایی قرار گیرد تا در این راستا کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۰ میلیون مورد غربال تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این موارد ۳۷۰ هزار کودک دارای آمبلیوپی تشخیص داده شده و این افراد مداخلات لازم همچون عینک و جراحی چشم را دریافت کرده‌ و از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است. ویژگی این برنامه پیگیری وضعیت کودکان دارای اختلالات بینایی توسط همکاران در بخش دولتی و غیردولتی است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری‌های بینایی انجام شده طی هشت ماه سال جاری نیز، بیان کرد: طی این مدت حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک غربال و از این تعداد ۳۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی (تنبلی چشم و عیوب انکساری) شناسایی شده‌اند. عمده موارد علت تنبلی چشم مادرزادی است و هنوز علت خاصی برای آن تشخیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: یک زمان طلایی برای تشخیص اختلالات بینایی وجود دارد و اگر افراد در سن ۳ تا ۶ سال این اختلال را درمان کنند مشکل‌شان برطرف می‌شود، در غیر این صورت دچار معلولیت بینایی خواهند شد.

وی درباره پایگاه‌های غربالگری بینایی نیز یادآور شد: از میان ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی فعال در کشور نیمی از مراکز مجهز به پایگاه غربالگری بینایی هستند، اما به جز این مراکز، موسسات غیردولتی وجود دارند که در این زمینه با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین برخی از پایگاه‌های سیار با کمک اهالی منطقه برای انجام غربالگری کودکان در شهرها و روستاها به صورت سیار کار غربالگری انجام می‌دهند.