سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

بر اساس گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی شناسایی جاماندگان جدید سهام عدالت بسیار سخت و زمان‌بر است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: شناسایی جاماندگان جدید سهام عدالت پروسه سختی دارد. زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با وزارت رفاه است.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره شناسایی جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: در راستای شناسایی جاماندگان سهام عدالت تکلیفی وجود داشت که باید انجام می‌شد. در این راستا در فاز نخست، مشمولان کمیته حمایت امداد و بهزیستی و همچنین ایثارگران شناسایی شدند و در ۲۲ خردادماه برای بررسی به هیات دولت ارسال شد.

فرایند بررسی زمان زیادی برد و چندین مرتبه بین هیات دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری رفت‌وبرگشت داشت، زیرا ایرداتی درمورد بعضی از ضوابط وجود داشت که هیات دولت آن را مرتفع و مصوب کرد اما هیات تطبیق مجلس دوباره ایرادی مطرح کرد که درحال بررسی هستند.

وی درباره ایرادات هیات تطبیق مجلس پاسخ داد: به طور کلی دو ایراد وجود داشت، نخست آنکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید به صورت غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه به صورت مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی درحال پیگیری است، امیدوارم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در این باره که چرا در لایحه بودجه به ادامه فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت اشاره نشده، گفت: شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.

حسین قربانزاده درمورد شناسایی جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: در راستای شناسایی جاماندگان سهام عدالت تکلیفی وجود داشت که باید انجام می‌شد. در این راستا در فاز نخست  مشمولان کمیته حمایت امداد و بهزیستی و همچنین ایثارگران شناسایی شدند و در ۲۲ خردادماه برای بررسی به هیات دولت ارسال شد. فرایند بررسی زمان برد و چندین مرتبه بین هیات دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری رفت‌وبرگشت داشت، زیرا ایرداتی درمورد بعضی از ضوابط وجود داشت که هیات دولت آن را مرتفع و مصوب کرد اما هیات تطبیق مجلس دوباره ایرادی مطرح کرد که درحال بررسی هستند.

وی به این سوال که ایرادات هیات تطبیق مجلس چه مواردی بود، پاسخ داد: به طور کلی دو ایراد وجود داشت، نخست آنکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید به صورت غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه به صورت مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی درحال پیگیری است، امیدوارم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بودجه به ادامه فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت اشاره نشده است، گفت: شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با  وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر  منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.

بر اساس این گزارش، طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری (از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس ) نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

ایسنا

سخنگوی کانون سهام عدالت کشور گفت: امسال شناسایی اقشار آسیب پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی برای اختصاص سهام عدالت در حال انجام است.

حیدری سخنگوی کانون سهام عدالت کشور گفت: مجلس، قانونی برای جاماندگان سهام عدالت تصویب و دولت هم اعلام کرده که بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای حمایتی موظف به شناسایی اقشار آسیب پذیر تحت پوشش خود برای اختصاص سهام عدالت هستند.

او می گوید: تا سال آینده سهام عدالت برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص پیدا می کند و امسال برنامه ای برای سایر اقشار نداریم.

سخنگوی کانون سهام عدالت کشور گفت: هیچ مرجعی برای ثبت نام سهام عدالت به صورت حضوری و غیرحضوری وجاهت قانونی ندارد.

او می گوید: پیامک های حاوی لینک درخصوص سهام عدالت کلاهبرداری است و برخی کافی نت ها با فریب شهروندان به جای سهام عدالت، ثبت نام سجام را انجام می دهند درحالی که ثبت نام سهام عدالت انجام نمی شود.

حیدری گفت: سود سهام عدالت از طریق پایگاه اینترنتی آن قابل پیگیری است، شهروندان پس از مراجعه به این پایگاه حتما شماره شبای خود را چک کنند.

او می گوید: شماره تلفن ۱۵۶۹ پاسخگوی سوالات شهروندان درخصوص سهام عدالت است.

سخنگوی کانون شهام عدالت کشور گفت: هشتاد درصد شهروندان دارای برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هستند که سود واریزی این مرحله برای آنان ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

جزئیات واریز سود برای جاماندگان سهام عدالت

قرار بود 49 میلیون مشمول سهام عدالت، از 29 آذر تا اول دی ماه سود سهام عدالت خود را دریافت کنند. اما هنوز تعدادی از مشمولان هیچ سودی دریافت نکرده‌اند. جاماندگان سهام عدالت به کجا مراجعه کنند؟

واریز سود سهام عدالت تمام شده اما تعدادی از دارندگان سهام عدالت هیچ سودی دریافت نکردند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا این گروه همان افرادی هستند که شماره شبای آنها نامعتبر است.

واریز نشدن سود سهام عدالت مشکل امسال نیست و این مساله هر بار تکرار می‌شود و علت آن اشتباه بودن اطلاعات شماره شبای سهامداران است.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس هم علت واریز نشدن سود سهام عدالت برای برخی را همین موضوع ذکر کرد و گفت: دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود، حتما باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند. تاکنون حدود ۴۴ میلیون نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده و حدود ۱.۵ میلیون نفر اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.