تعریف زندگی معنادار از دیدگاه هر کسی متفاوت است. در حقیقت، به اندازه تمام افراد دنیا، تعریف های مختلف از زندگی معنادار وجود دارد. این بدین دلیل است که هر کدام از ما، ارزش ها و اولویت های خودمان را داریم و نظرمان در مورد اینکه چه چیزی از همه مهم تر است، متفاوت است.

اما چطور باید قبل از اینکه دیر شود، متوجه شویم که یک چیز ارزش دارد؟ چطور باید بفهمیم چیزی که روی آن تمرکز کرده ایم، قرار است برایمان رضایت به ارمغان بیاورد و نه پشیمانی؟

1. زندگی در لحظه

بسیاری از مردم به عقب نگاه می کنند و افسوس می خورند که چرا زمان شان را صرف جنگیدن با گذشته و نگرانی برای آینده کردند! برای داشتن یک زندگی معنادار، تنها زمانی که در اختیار دارید، زمان حال است.

شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و آینده نیز، هر چقدر هم برای آن برنامه ریزی کنید، از کنترل شما خارج است. تنها چیزی که دارید، زمان حال است. پس در همین زمان زندگی کنید و تا جایی که می توانید از آن استفاده نمایید.

2. تمرکز بر چیزهای مهم

چه چیزی برایتان مهم است؟ شریک عاطفی تان؟ فرزندان تان؟ یا شاید هم شغل تان؟ دقیقا بر چه چیزی ارزش می گذارید؟

پاسخ این سوالات، همان چیزهایی هستند که برای داشتن یک زندگی معنادار باید روی آن ها تمرکز کنید.

3. هدف تان را پیدا کنید

هدف شما در زندگی، رابطه زیادی با تصمیم گیری در مورد آنچه بیش از همه برایتان مهم است، دارد. هدف شما، همان دلیلی است که به خاطرش روی زمین آمده اید.

اگر هنوز آن را پیدا نکرده اید، با امتحان کردن چیزهایی که به آن ها علاقمندید، شروع کنید و توجه کنید که هر یک چه احساسی در شما ایجاد می کنند. شاید لازم باشد چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا کاملا برایتان شفاف شود. هرچه زودتر اقدام کنید، زودتر شاهد پیشرفت خواهید بود.

4. سخاوت به خرج دهید

همه ما با افراد زیادی احاطه شده ایم که هر یک در مرحله خاصی از زندگی شان قرار دارند. به زمان هایی فکر کنید که برای رفتن از نقطه الف به ب، نیاز به کمک داشتید و فردی سخاوتمندانه به شما یاری رسانده است.

سخاوت، همیشه در مورد پول نیست. می توانید با استفاده از زمان، کلام تشویق کننده، منابع و خیلی چیزهای دیگری که دارید، سخاوت به خرج دهید. اگر کسی نزد شما آمد و درخواست کمک کرد، او را نادیده نگیرید.

5. از اعمال تان آگاه باشید

بخشی از یک زندگی معنادار، خودآگاهی و توجه به اعمال تان است. هر یک از ما، عیب و نقص هایی داریم و همه باید بر روی بهبود خودمان کار کنیم. از نقاط ضعف خود نترسید. در عوض، با آن ها روبرو شوید و برای بهبودشان تلاش کنید.

6. کینه توزی نکنید

وقتی کینه از کسی در دل نگه می دارید، بیشتر از اینکه به آن فرد آسیب بزنید، به خودتان آسیب می زنید. هرگز روزی نمی رسد که به گذشته نگاه کنید و از اینکه کسی را نبخشیده اید، احساس خوشحالی کنید!

ببخشید و رها کنید! این شما را سبک تر و شادتر کرده، و باعث می شود در داشتن یک زندگی معنادارتر، آزاد باشید.

7. ریسک پذیر باشید

در آینده بابت کارهایی که نکرده اید، بیشتر از کارهایی که کرده اید افسوس خواهید خورد. وقتی ریسک می کنید، در بدترین حالت فقط یک تجربه کسب می کنید. اما در بهترین حالت، چیز بهتری به دست خواهید آورد. وقتی همیشه راه امن و بی خطر را انتخاب کنید، همیشه دچار افسوس خواهید شد.

8. ساده زیستی را در پیش بگیرید

ما عادت داریم زندگی مان را با چیزهایی که اصلا بهشان نیازی نداریم، شلوغ کنیم و به این ترتیب، تمرکزمان از روی چیزهایی که واقعا می خواهیم، برداشته می شود.

وقتی احساس می کنیم باید جدیدترین گوشی یا جدیدترین لباسی را که می بینیم، بخریم، به سادگی فراموش می کنیم که باید برای سفر دو هفته ای که می خواستیم برویم، پول پس انداز کنیم! از متعلقاتی که به آن ها نیازی ندارید، خلاص شوید!

9.علاقه تان را دنبال کنید

اکثر ما به جای اینکه به دنبال شغلی باشیم که از آن لذت می بریم، به دنبال شغلی هستیم که از آن پول بیشتری به دست آوریم! اگرچه پول یکی از چیزهای ضروری زندگی است، اما همه زندگی پول نیست!

عشق به کار، چیزی است که به آن نیاز دارید. زمان بگذارید و به این فکر کنید که علاقه تان چیست؟ سپس آن را دنبال کنید.

10. عاشق مردم باشید و از چیزها استفاده کنید

گاهش اوقات ما برعکسش را انجام می دهیم. یعنی عاشق چیزها می شویم  از مردم استفاده می کنیم!

آدم های زندگی ما بسیار مهم اند. کنارشان باشید و حتی اگر لازم است، از خود گذشتگی کنید. اشیاء و چیزها را به افراد و آدم ها ترجیح ندهید و به آدم ها نگاه ابزاری نداشته باشید.

11. شفقت را در خود پرورش دهید

شفقت و همدلی، از جمله احساساتی هستند که انسان ها را به یکدیگر پیوند می دهند. این ها عواطفی هستند که ما را قادر می سازند یکدیگر را درک کنیم، حتی اگر خودمان موقعیت آن ها را تجربه نکرده باشیم. مطمئن شوید این دو احساس، در زندگی تان نقش دارند.

12. هدف تعیین کنید

شما باید بنشینید و در مورد آنچه از زندگی می خواهید، به شفافیت برسید و سپس برای دستیابی به آن برنامه بریزید. اهداف شما باید مشخص و قابل اندازه گیری باشند تا هر لحظه بفهمید که چقدر به آن ها نزدیک شده اید، و چه زمانی به آن ها دست یافته اید.

13. دوستان تان را هوشمندانه انتخاب کنید

کسانی که شما را احاطه کرده اند، نقش عمده ای در جهت دهی به شما در زندگی دارند. آیا دوستان تان، شما را به سمت اهداف تان تشویق می کنند یا مایوس تان می کنند؟ آیا حمایت تان می کنند یا این حس را به شما می دهند که هرگز به قدر کافی خوب نیستید؟

اگر می خواهید زندگی معناداری داشته باشید، در مورد دوستان تان تجدید نظر کنید.

14. زیاد به خودتان فشار نیاورید

افراد زیادی در بستر مرگ، از اینکه بیشتر اوقات زندگی شان را مشغول کار بودند، ابراز پشیمانی کرده اند. این بدین معنا نیست که کار و شغل، بی اهمیت اند؛ بلکه فقط باید مطمئن شوید که زندگی تان از تعادل خارج نشود.

یادتان باشد که در لحظات آخر زندگی، این رئیس شما نیست که کنارتان خواهد بود؛ بلکه خانواده و عزیزان تان هستند. از وقت گذرانی با آن ها غافل نشوید.

15. خودتان باشید

در نهایت، بزرگ ترین افسوس افراد در لحظات آخر زندگی شان، این است که چرا به جای اینکه خود واقعی شان باشند، سعی داشتند فرد دیگری باشند.

هیچ کس شبیه شما نیست و شما هم شبیه هیچ کس نیستید. اگر شخصیت حقیقی خودتان را پنهان کنید، دنیا را از یک وجود منحصر به فرد و تکرار نشدنی، محروم کرده اید!

یکی از مهم ترین راه های داشتن یک زندگی معنادار، این است که اطمینان حاصل کنید در هر حال و هر کجا، خود واقعی تان هستید.