سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1400 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین 1401 در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان 24 سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند.

مراحل ثبت نام مشمولان

اما یکی از مهم ترین سوالات در این زمینه، جزییات و نحوه ثبت نام مشمولان است. بر این اساس، مراحل ثبت‌نام والدین محترم متولدین 1401 به ترتیب زیر است:

1-ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir

2-ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف

3-مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری

4-مشاهده اطلاعات فرزندان متولد 1401

5-انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد

6-ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند

7-انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام

8-مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید

9-بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود.

*والدین موظف به دریافت کد سجامی برای فرزند خود هستند

لازم به یادآوری است که ثبت‌نام به منظور دریافت کد سجامی باید توسط والدین انجام شود. زمانی که کد سجامی نوزاد توسط والدین اخذ شد، به صورت اتوماتیک به ادامه فراید ثبت نام و دریافت اطلاعات لینک می‌شود.

همچنین علت عدم اجرای ماده 11 برای متولدین 1400، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.

در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین 1401 تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین 1400 و 1402، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.

لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 با پیگیری‌های مکرر و مجدانه مرکز نوسازی در تاریخ 27 اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ 600 میلیارد تومان به تعداد 400 هزار والد تخصیص داده شده است. متولدین نیز به شرح ماه تولد از ابتدای سال 1401 برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در حال حاضر برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

آدرس ثبت نام کودکان متولد ۱۴۰۱

همچنین شرح فرایند اجرای ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سامانه اینترنتی به آدرس http://ssostage.my.gov.ir/login به صورت کامل قابل مشاهده است.

در حقیقت سازمان ثبت احوال اطلاعات متولدین جدید را در پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک با آدرس فوق قرار داده، والدین متولدین جدید با مراجعه به آدرس اطلاع‌رسانی شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ملی با پست‌بانک را علامت زده و صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه به محض تکمیل اطلاعات توسط والدین نوزادان، اطلاعات توسط بانک عامل دریافت و حساب افتتاح و شماره شبا صادر می‌شود.

این شماره از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده و وزارت امور اقتصادی و دارایی با تخصیص دریافتی از محل ردیف 92-530000 نسبت به شارژ حساب، اقدام کرده و مجدداً برای بانک ارسال می‌کند. اطلاعات در اختیار کارگزاری بانک ملی برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و در نهایت کارگزاری اقدام به خرید واحدهای صندوق می‌کند و سهام خریداری شده را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قرار می‌دهد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهر ماه سال 1400 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده 29 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور اجرا ابلاغ شد.

مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده 11 قانون فوق‌الذکر است. ماده 11 دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال 1400، معادل 10 میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را اختصاص دهد.

این رقم برای سال 1401 برای هر فرزند متولد شده 15 میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت 7 سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

با توجه به اینکه برای اجرای ماده 11 قانون فوق‌الذکر نیاز به تهیه دستورالعمل و تصویب آن در هیأت دولت بود، به محض ابلاغ قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه آیین‌نامه را آغاز کرد.

با رفت و برگشت‌های متعدد و جلسات پی در پی آیین‌نامه تهیه و پس از چندین بار مطرح‌شدن در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت در نهایت در 27 شهریور ماه 1401 تصویب و در مهر ماه ابلاغ شد. به محض ابلاغ آیین‌نامه با توجه به تعداد زیاد ذینفعان مشخص شده در آن، کارگروه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ذینفع به منظور تسریع در اجرا تشکیل شد. هماهنگی‌های لازم به منظور تهیه بستر اجرای الکترونیک ثبت‌نام والدین صورت پذیرفت.

شایان ذکر است این کار برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و به منظور اجرا نیاز به همکاری بین دستگاه‌ها ازجمله سازمان ثبت احوال کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، بانک ملی ایران، پست بانک، کارگزاری بانک ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

جلسات فشرده بین ذینفعان در وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک برگزار شد و با پیگیری‌های انجام شده و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا بستر به صورت آزمایشی طراحی و اجرا شد و پس از رفع نواقص آماده ثبت نام عموم از طریق بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.

ثبت نام متولدین ۱۴۰۰

در حال حاضر امکان ثبت‌نام متولدین 1401 فراهم است، برای متولدین 1400 با توجه به گذشت زمان باید برای تأمین اعتبار اقدامات لازم انجام شود تا برای این گروه نیز شرایط ثبت نام و اختصاص سهام فراهم شود که به محض انجام مقدمات و تامین اعتبار اعلام خواهد شد. مطابق فرآیند مشخص‌شده در آیین‌نامه ماده 11 وزارت امور اقتصادی و دارایی منابع لازم را تأمین می‌کند.

بانک‌های ملی ایران و پست بانک به عنوان بانک عامل جهت واریز وجه ریالی به حساب نوزادان تعیین شده‌اند، کارگزاری بانک ملی وظیفه خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را بر عهده دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌کند و در نهایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این اوراق سهام را برای متولدین جدید تا پایان 22 سالگی بلوکه می‌کند.

سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد و انتظار می رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان 24 سالگی، فرد با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهد.

ثبت‌نام ۷۶ هزار و ۴۳۲ نفر برای دریافت سهام نوزادان متولد ۱۴۰۱

طبق آخرین اطلاعات دریافتی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۱ امروز (۵ اردیبهشت ماه)۷۶هزار و ۴۳۲ نفر بوده است.

از ابتدای اردیبهشت ماه ثبت‌نام والدین متولدین 1401 برای دریافت سهام نوزادان در راستای اجرای ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آغاز شده است، و طبق آخرین اطلاعات دریافتی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه جوانی جمعیت تا ساعت 11 امروز (5 اردیبهشت ماه)٧6 هزار و 4٣٢ نفر بوده است.

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین 1401 در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان 24 سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند.

لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 به این منظور در تاریخ 27 اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ 600 میلیارد تومان به تعداد 400 هزار والد تخصیص داده شده است.

متولدین نیز به شرح ماه تولد از ابتدای سال 1401 برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در حال حاضر برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از مهر ماه 1400 لازم الاجرا بوده اما علت عدم اجرا برای متولدین 1400، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.

در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین 1401 تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین 1400 و 1402، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.